خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

لابی برای مسلمانان اویغور | داستان ترکیه و چین چیست؟

وزیر امور خارجه ترکیه اولین مقام دولتی ترکیه نیست که از مسلمانان اویغور حمایت می‌کند. در سال ۲۰۲۰، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، چین را به دلیل رفتار با اویغورها به “ظلم” متهم کرد.

به گزارش تحریریه ردنا (ادیان نیوز)، داستان از اینجا آغاز میشود که حمایت ترکیه از مسلمانان اویغور تنش‌هایی را با چین ایجاد کرده است. چین که یکی از بزرگترین شرکای تجاری ترکیه است، سفیر ترکیه در پکن را در سال ۲۰۲۱ پس از آنکه اردوغان از اویغورها حمایت کرد، احضار کرد.

جالب است بدانید، ترکیه همچنان از موضع خود در قبال اویغورها دفاع می‌کند. از فاتح دونمز «وزیر سابق انرژی ترکیه» که همواره در مصاحبه های خود گفته است: “ما به دفاع از حقوق همه مسلمانان، در هر کجای دنیا که باشند، ادامه خواهیم داد.” بگیرید تا این اتفاق اخیر که هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، خواستار احیای مجدد روابط با پکن است، اما در مورد حقوق اویغورها با مشکل مواجه است.

دو مقام ترک به میدل ایست آی گفتند که هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در اوایل این هفته در سفر خود به چین، بی سر و صدا برای حفاظت از حقوق و فرهنگ مسلمانان اویغور لابی کرد. فیدان همچنین به منطقه خودمختار سین کیانگ سفر کرد و بالاترین سطح بازدید از منطقه اویغور نشین را از سال ۲۰۱۲ نشان داد.

فیدان در حین دیدار با مقامات و اویغورها در ارومچی و کاشغر، کراوات فیروزه‌ای رنگی که با پرچم‌ ملی اویغورها مرتبط است، به تن کرد. او گفت این دو شهر، «شهرهای باستانی ترکی-اسلامی» هستند که چین را به جهان ترک و اسلام متصل می کند.

با این حال، شکست فیدان در انتقاد از بدرفتاری مستند چین با مسلمانان اویغور، از جمله آنچه چین «اردوگاه‌های بازآموزی» می‌خواند، باعث محکومیت ترکیه توسط برخی از گروه‌های اویغور شد.

گزارش حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۲۲ چین را به ارتکاب جنایت علیه بشریت به دلیل رفتار با اویغورها متهم کرده است.

مقامات چینی خشمگین هستند

بازدید فیدان از منطقه سین کیانگ و صحبت های فیدان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وانگ یی مبنی بر اینکه ارومچی و کاشغر شهرهای ترکی_ اسلامی هستند، ممکن است باعث خشم و ناآرامی برخی مقامات چینی شده باشد.

اردوغان خاطرنشان کرد که ترکیه خود را در دوراهی می بیند و می خواهد روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با چین حفظ کند و در عین حال از حقوق و آزادی های اویغورها دفاع کند.

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.