خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

روستای مسیحی نشین اقلیم کردستان عراق در پی حمله ارتش ترکیه تخلیه شدند

تخلیه ۷ روستای مسیحی نشین در «بروار علیا» اقیم کردستان عراق به علت تهاجمات اخیر ارتش ترکیه همه نگاه ها را به سوی این ماجرا جلب کرده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، «میخاییل مرخابی» دهیار روستا «میسکا» در بروار علیا اعلام کرد علاوه بر روستای آنها شش روستای مسیحی نشین دیگر تخلیه شدند.

وی گفت: «روستاهای ملخته، کری، سردشتی، حلوا، دره دستینه و بالوک به علت درگیریهای نظامی اخیر ارتش ترکیه و پ. ک.ک خالی از سکنه شدند».

براساس تحقیقات شبکه روداو در هرکدام از این روستاها ۱۰ تا ۱۵ خانوار ساکن هستند که قبلا در آنجا زندگی می‌کردند اما در حال حاضر به مناطق دیگری روی آورده‌اند. میخائیل مرخابی در خصوص خطرات این جنگ گفت: «این جنگ زندگی ما را تهدید می‌کند و برخی از این روستاها نیز در آتش سوخته‌اند».

آتش بخش اعظم مناطق کوهستانی منطقه بروار علیا را در برگرفته است و به گفته میخائیل مرخابی ۸۵ درصد از این روستاها سوخته‌اند به طوری که حتی نمی‌توانیم یک ساعت در این روستاها دوام بیاوریم.

روستای میسکا تحت کنترل محدوده بروار علیا به شمار می‌رود که تنها ۱۱ خانواده مسیحی همراه با یک خانواده مسلمان در آنجا باقی مانده بودند و با تشدید تنشها و بمبارانهای مداوم این مناطق آنها نیز این مکان را ترک نمودند.

به گزارش روداو تنها در بروار علیا ۳۲ روستا با اکثریت مسیحی وجود دارند که برخی از آنها مسلمان نیز هستند و باهم زندگی می‌کنند.

براساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان CPT به رسانه روداو، در جریان انجام عملیاتهای نظامی ارتش ترکیه در مدت یک هفته روستاهای دیگری نیز به طور کامل تخلیه شده‌اند، در مجموع تنها در استان دهوک ۶۰۲ روستا و ۲۰ هزار هکتار زمین زراعتی مردم در آتش سوخته‌اند و ۲۳۸ بار مناطق مرزی این استان بمباران شده‌اند.

منبع کردپرس
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.