خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نگاه آیت‌الله صدوقی به زرتشتیان در اسناد ساواک

در اسنادی که مربوط به روایت بخشی از تاریخ حیات آیت‌الله صدوقی و شیوه برخورد ایشان با اقلیت های دینی و مذهبی در ایران علی الخصوص جامعه زرتشتیان بسیار ستودنی است. در این گزارش به بخشی از این اسناد نگاهی می اندازیم.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مرکز بررسی‌های اسناد تاریخی سندی را از ساواک منتشر کرده که مربوط به مهر ۵۷ و گفت‌وگوی میان مدیرکل وقت آموزش و پرورش استان یزد با مرحوم آیت‌الله صدوقی درباره‌ی تدریس زرتشیان در مدارس و مخالفت آیت‌الله صدوقی با آن است. متن سند را در پی می‌خوانید:

متن سند:

گزارش خبر

موضوع: هوشنگ مجلس مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد

نام‌برده‌ی بالا ضمن تماس با شیخ محمد صدوقی اظهار داشت ما هر مشکلی داریم با شما تماس می‌گیریم. این آموزش و پرورش متعلق به جنابعالی است. صدوقی پاسخ داد متعلق به همه است. سپس مجلسی عنوان داشت ما تعدادی معلم در [یک واژه ناخوانا] داریم و مردم آن‌جا گفته‌اند چون شما دستور دادید باید این معلمین که زرتشتی می‌باشند از آن‌جا بروند. صدوقی اظهار داشت بله معلم زرتشتی برای زرتشتی‌ها باشد این محصلین همه‌ مسلمان هستند مجلسی گفت ما مدرسه‌ای نداریم که همه دانش‌آموزان آن زرتشتی باشند صدوقی گفت شما محلی را برای زرتشتیان بگیرید من اجاره‌ی آن را می‌دهم و خداحافظی نمود.

نظریه‌ی شنبه: نظری ندارد.

نظریه‌ی یک‌شنبه: اعمال و رفتار شیخ محمد صدوقی کماکان تحت کنترل و مراقبت قرار دارد ضمنا مشارالیه دستور داده که معلمین زرتشتی باید از مدارس بروند و در جایی تدریس کنند که دانش‌آموزان آن زرتشتی باشد. افق

نظریه‌ی سه‌شنبه: نظریه‌ی یکشنبه مورد تایید است. شفیع

اسناد ساواک درباره زرتشتیان ایران

نظریه ۲۶/ه: نظرات فوق مورد تایید می‌باشد.

منبع khabaronline
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.