خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

خطر جریان شیعه انگلیسی بیشتر از خطر شیوخ وهابی است

به گزارش ادیان نیوز، حجت الاسلام مهدی مسائلی، در جمع طلاب مدرسه علمیه عباسقلی‌خان مشهد با اشاره به رفتارهای وحدت‌شکن و افراطی جریان موسوم به شیعه انگلیسی، گفت: این جریان انحرافی وحدت اسلامی را به معنای وحدت مذهبی تعریف می‌کند و آن را به شیعه نسبت می‌دهد. این گروه در عمل به دنبال وحدت مذهبی هستند و می‌گویند از طرفداران داعش گرفته تا اهل تسنن و حتی همه شیعیان باید به نحوی رفتار کنند که آن‌ها درست می‌دانند.
نویسنده کتاب «پیشوایان شیعه، پیشگامان وحدت» ادامه داد: جریان شیعه انگلیسی با نسبت دادن مسئله وحدت به برخی از شخصیت‌هایی که راهشان از مسیر انقلاب جدا شده، سعی دارد موضوع وحدت را در چشم دوستداران انقلاب، اشتباه جلوه دهد، این در حالی است که لزوم وحدت اسلامی از فرمایشات اهل بیت علیهم‌السلام گرفته می‌شود.
*مفهوم وحدت در سیره اهل بیت(ع)
این پژوهشگر حوزوی در ادامه به بیان دو معنای مهمی که اهل بیت علیهم السلام در موضوع وحدت به آن اشاره کرده‌اند، مسئله «وحدت اسلامی» را اولین این موضوعات عنوان کرد و افزود: وحدت اسلامی یعنی هرکس توحید و نبوت حضرت رسول(ص) را قبول داشته باشد و شهادتین را بر زبان آورد، مسلمان است، البته اخیرا برخی می‌گویند ما وحدت را قبول داریم، اما به معنای وحدت سیاسی، به این معنا که ما با اهل سنت دشمن هستیم و هیچ اشتراکی با هم نداریم، اما فعلا به خاطر وجود دشمن مشترک، اقدام به وحدت تاکتیکی می‌کنیم!!

*دفاع شیعه از اهل سنت
حجت الاسلام مسائلی با اشتباه خواندن چنین برداشتی از موضوع وحدت، خاطر نشان کرد: پایه اصلی وحدت اسلامی بر اساس حقیقتی به نام اسلام است و اگر ما از اهل سنت دفاع می‌کنیم، برای تقویت شیعه نیست، بلکه برای تقویت اسلام است، زیرا در این صورت هم شیعه و هم سنی قوی خواهند شد.
*تفاوت “وحدت استراتژیک” و “وحدت اسلامی”
وی با تاکید بر این که وحدت ما وحدت حقیقی است، ابراز داشت: در وحدت استراتژیک تنها مصلحت شیعه در نظر گرفته می‌شود، درصورتی که در وحدت اسلامی مصلحت اسلام بر تمام فرق و مذاهب می‌چربد، کما اینکه در سیره امیرالمؤمنین(ع) نیز در موارد متعدد شاهد این امر هستیم که هر کجا مصلحت اسلام در خطر است، با اینکه مصلحت شیعه گاه امر دیگری را اقتضا می‌کند، حضرت به عمل مطابق مصلحت اسلام می‌پردازند.

*تاکید اهل بیت(ع) بر تقریب مذاهب
حجت الاسلام مسائلی، بحث “تقریب مذاهب اسلامی” را دومین امری دانست که اهل بیت علیهم‌السلام به آن اشاره کرده‌اند، افزود: ما خیال می‌کنیم بحث تقریب مذاهب اسلامی در سال‌های اخیر به وجود آمده، درحالی که معنا و اهداف این بحث در سیره اهل بیت(ع) وجود دارد.
این محقق حوزوی بیان این که امامان معصوم علیهم‌السلام، ائمه تمام مسلمین هستند، نه فقط ائمه شیعه، خطاب به سردمداران جریان شیعه انگلیسی گفت: در فضایی که شما به مقدسات طرف مقابل توهین و تمام عقاید او را طرد کنید، کسی قطعا حرف شما را گوش نخواهد کرد، چرا که تقریب مذاهب اسلامی تنها در یک فضای دوستانه امکان‌پذیر است.
*تندروی ها عامل ریخته شدن خون شیعیان
وی خاطرنشان کرد: معمولا در بیان ضررهای ناشی از بی احترامی به عقاید طرف مقابل به بحث خسارت جانی و اینکه خون شیعیان در نقاط مختلف با این کارها ریخته می‌شود، اشاره می‌کنند، اما ضرر بالاتر این است که ما عده‌ای را از پذیرش عقاید شیعه محروم می‌کنیم و آسیب این خطر به مراتب بیشتر است.
*روایتی از امام صادق(ع)
حجت الاسلام مسائلی به مفهوم “سوء تبلیغ” و “تبلیغ سوء” اشاره کرد و افزود: برای مثال اگر یک شیخ وهابی چندین جلسه صحبت کند، اثرآن به مراتب از کمتر یک تبلیغ نابه‌جای ماست. نکته جالب این که در روایات ائمه اطهار علیهم‌السلام نیز این موضوع مورد توجه قرار گرفته و ایشان گناه این رفتارها را بسیار سنگین‌تر از به ‌شهادت رساندن ائمه علیهم‌السلام دانسته‌اند، چرا که شمر و یزید جان اهل بیت علیهم‌السلام را گرفتند، اما نتوانستند خللی در تعالیم آن‌ها ایجاد کنند، اما کسی که با تبلیغ غلط و نابجا تعالیم آن‌ها را تخریب می‌کند، کارش از امام کشی نیز بدتر است. از این جهت است که در حدیثی از امام‌صادق علیه‌السلام آمده است «یا ابْنَ النُّعْمَانِ، إِنَّ الْمُذِیعَ لَیسَ کَقَاتِلِنَا بِسَیفِهِ بَلْ هُوَ أَعْظَمُ وِزْراً بَلْ هُوَ أَعْظَمُ وِزْراً بَلْ هُوَ أَعْظَمُ وِزْرا؛ یا ابْنَ النُّعْمَانِ، إِنَّهُ مَنْ رَوَى عَلَینَا حَدِیثاً فَهُوَ مِمَّنْ قَتَلَنَا عَمْداً وَ لَم یقْتُلْنَا خَطَأً.[۱] ای پسر نعمان، فاش‌کننده سرّ [ما] مثل کُشنده ما با شمشیر خودش نیست؛ بلکه گناه او سنگین‌تر است. ای پسر نعمان، هرکس حدیثى ضد ما نقل کند، از شمار کسانى باشد که ما را به‌عمد کشته است، نه به‌خطا.»
نویسنده کتاب «پیشوایان شیعه، پیشگامان وحدت» تصریح کرد: مخاطب اصلی این روایت کسانی هستند که حرف‌های صحیح ائمه اطهار علیهم‌السلام را نابجا و بدون در نظر گرفتن ملاحظات تبلیغی بیان نموده و با این کار، دیگران را از مکتب اهل بیت علیهم‌السلام رویگردان می‌کنند.
*وحدت اسلامی؛ اساس مبارزه با وهابیت
حجت الاسلام مسائلی با بیان این مطلب که وحدت اسلامی اساس مبارزه با وهابیت است، خاطر نشان کرد: افکار داعش سال‌هاست در حال تبلیغ درمیان اهل سنت است. القاعده از بین رفت، داعش آمد، داعش هم از بین برود چیز دیگری به جای آن خواهد آمد.
وی صحبت با علمای اهل سنت و ایجاد زمینه جهت فتوا دادن علیه داعش توسط این افراد را چاره کار دانست و افزود: باید با علمای معتدل اهل سنت ارتباط بگیریم. زمانی طرف گفتگوی ما الازهر بود، اما امروزه متاسفانه شاهد آن هستیم که عربستان و جریان وهابیت محور گفتگوها را به سمت خود می‌کشاند. ‌ما باید خود اهل سنت را ترغیب کنیم تا علیه وهابیت کتاب بنویسند.
منبع : خبرگزاری«حوزه
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.