خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

وحشت خاندان آل سعود از فروپاشی دیوار ایران هراسی

به گزارش ادیان نیوز، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان طی یادداشتی در نیویورک تایمز تنش آفرینی های آل سعود را در چارچوب  وحشت از فروریختن دیوار ایران هراسی و نگرانی از نمایان شدن تهدید جهانی واقعی یعنی نقش فعال عربستان در پشتیبانی از افراط گرایی خشن دانسته است .
محمد جواد ظریف در این یادداشت با اشاره به تلاش عربستان برای بسیج تمام امکانات خود برای به شکست کشاندن توافق هسته ای ایران و پنج بعلاوه یک افزوده ، امروز، شواهدی در دست است که برخی افراد در ریاض، نه تنها به تلاش هایشان برای جلوگیری از عادی شدن شرایط ادامه می دهند، بلکه مصمم هستند که کل منطقه را به سوی تقابل بکشانند. 
آقای ظریف افزوده است جهان به زودی اجرای توافق تاریخی برای حل یک بحران غیر ضروری در باره برنامه هسته ای ایران را  گرامی خواهد داشت و این امیدواری وجود داشت که  پس از این تمرکز مجدد بر چالش جدی افراط گرایی که کل منطقه و جهان را به ورطه نابودی کشانده است، فراهم شود.
وزیرامور  خارجه با اشاره به تصویب پیشنهاد ” جهان علیه خشونت وافراط گری ” در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که از سوی آقای روحانی رئیس جمهوردر مهر ماه ۱۳۹۲مطرح شد افزود این ابتکار  امیدی را برای بسیج  تلاش جهانی دور اندیشانه برای مبارزه با تروریسم ایجاد نمود اما متاسفانه برخی کشورها می کوشند از تعامل سازنده جلوگیری نمایند. 
آقای ظریف خاطر نشان کرده است عربستان سعودی نگران است که با کنار رفتن پرده بهانه جویی های هسته ای،  تهدید جهانی واقعی، یعنی نقش فعال این کشور در پشتیبانی ازافراط گرایی خشن نمایان گردد. جلوه های توحش و بربریت آشکار است. در خانه، جلادان دولتی با شمشیر گردن می زنند – مشابه اعدام اخیر ۴۷ زندانی در یک روز، شامل یک عالم محبوب مذهبی هم که عمرخود را وقف ترویج دفاع مسالمت آمیز از حقوق مدنی نموده بود. در خارج هم، مردان نقاب دار سرها را با چاقو از بدن جدا می کنند.
آقای ظریف تاکید کرده است فراموش نکنیم که عاملین بسیاری از اقدامات تروریستی، از واقعه دهشتناک ۱۱ سپتامبر گرفته تا تیراندازی در سن برناردینو و دیگر صحنه های توحش افراطی در این فاصله و تقریبا تمامی اعضای گروه های افراطی نظیر القاعده و جبهه النصره، یا از اتباع سعودی هستند و یا  توسط عوام فریبانی که به پشتوانه دلارهای نفتی دهه هاست پیام های ضد اسلامی نفرت و فرقه گرایی را ترویج می کنند، شستشوی مغزی گردیده اند.
وزیر امور خارجه کشورمان در این یادداشت بر نکات کلیدی اشاره کرده است که پس از اوج گیری دامنه تهدیدات گروه تروریستی داعش و انفجارهای اخیردر پاریس از سوی بسیاری از مقام های غربی هم مطرح شده بود .
تهدیدات ترویستی که امروزه از سوی گرههای همسانی چون القاعده ، سپاه جنگوی ،سپاه صحابه ،   داعش ،النصره ، جیش الاسلام ، بوکوحرام و دهها گروه دیگر از شرق آسیا تا غرب افریقا و ، آسیای میانه ، خاورمیانه ، اروپا و امریکا را در معرض تهدید قرار داده است  محصول سرمایه گذاری خاندان آل سعود در ایجاد مدارس دینی  است که تفکرات افراطی فرقه وهابیت را ترویج می نماید این فرقه که هیچ ارتباطی به مذاهب چهار گانه اهل سنت ندارد هر گونه تفکر و اندیشه غیر خودی را تکفیر می کند.
امروزه  بر جهانیان روشن شده است که خاندان آل سعود با سرمایه گذاری درچنین مدارسی و شستشوی مغز جوان ها ، آنها را به نام دین در خدمت اهداف توسعه طلبانه خود گرفته است بطوری که پس از حوادث تروریستی در پاریس که داعش مسوولیت آن را برعهده گرفت فشارها بر عربستان به عنوان کشور منشاء تروریسم در غرب شدت گرفت  و بسیاری از رسانه های مطرح و محافل سیاسی در غرب با انتقاد از سیاست های دولت اوباما ،  فشار بر عربستان به عنوان علت وجودی تروریسم را به جای مبارزه با معلول خواستار شدند .
روزنامه نیویورک تایمز  پس از حوادث پاریس نوشته بود عربستان سعودی هم مانند گروه تروریستی داعش است که خود آن را ایجاد کرده است.
نشریه پولیتیکو نیز نوشته بود  ایده‌های وهابی‌گری و سلفی‌گری که عربستان سعودی مشوق و مروج آن است، دشمن واقعی ما هستند. 
این نشریه  در اشاره به  مماشات مقام های امریکایی با عربستان افزوده بود از سال ۲۰۰۱ میلادی که وقایع یازدهم سپتامبر رخ داد، سیاستِ ما برای مقابله با تروریسم آنقدر ناکارآمد بود که گویی سیاستگذارانِ ما یک فیل بزرگ را در یک اتاق کوچک، نمی‌دیدند و به جای رسیدگی به علل اصلیِ پدیده تروریسم تلاش داشتند معلول‌های آن را از بین ببرند. 
کودکانی که در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به مدارس عربستان سعودی می رفتند و در آنجا انواع ایده‌های خشونت‌آمیز و افراطیِ وهابی و سلفی به آنان آموزش داده می‌شد، اکنون به بزرگسالانی تبدیل شده‌اند که ضمن نهادینه شدن این ایده‌های خطرناک در اذهانشان، به تروریست‌ها کمک‌های مالی می‌کنند و  برخی از آنان به جنگجویان تروریست در خاک عراق و سوریه نیز پیوسته اند. 
بر این اساس به نظر می رسد تنش آفرینی های اخیر آل سعود علیه ایران از جمله استفاده از ابزارهای فشار وتطمیع دیگرکشورها و برگزاری  نشست های پیاپی از جمله نشست شورای همکاری خلیج فارس و پس از آن نشست اتحادیه وعرب و در ادامه تلاش برای برگزاری نشست فوق العاده سازمان کنفرانس اسلامی ، حاوی دو پیام است ، یک پیام به داخل که همه با آل سعود همسو هستند و هرگونه حرکت اعتراضی به شدت سرکوب خواهد شد وپیام دوم به جامعه بین المللی است که پس از توافق هسته ای ، جهانیان از فشار به این خاندان صرف نظر کنند .
بررسی وتحلیل : رضا محمدمراد
منبع: صدا و سیما
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.