خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

فروپاشی خانواده نتیجه حضور افراطی در فضای مجازی است

به گزارش ادیان‌نیوز؛ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی جمالی، پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی، در گفت‌وگویی درباره نقش تمدنی و تأثیرگذاری مردم در آن و نیز فروپاشی خانواده پرداخت و گفت:

 هدف اصلی فضای مجازی؛ شکل‌دهی به ارتباطات

شکل‌دهی به ارتباطات هدف اصلی فضای مجازی است و ارتباطات بنیان یک تمدن است؛ فضای مجازی در همه ساحت‌های تمدنی ما تأثیرگذاری اساسی دارد و تمام ساحت‌های یک تمدن، وابسته به فضای مجازی است.

وی با اشاره به وضعیت فضای مجازی در کشور که نا به سامان است، ادامه داد: فضای مجازی مانند یک بُعد در تمام ارکان و اجزای تمدن جاری می‌شود و به همه ارکان رسوخ می‌کند و این جنبه ارتباطی قوی فضای مجازی را نشان می‌دهد؛ ولی متاسفانه ما در این چند سالی که حتی پس از فرمان عمیق و دقیق رهبر انقلاب در تشکیل شورای عالی فضای مجازی واقعا نگاهی فعال به موضوع نداشته‌ایم.

پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی فردگرایی را یکی از آسیب‌های حضور در فضای مجازی دانست و اظهار داشت: فردگرایی از پس فضای مجازی ایجاد می‌شود و خانواده و جامعه را از بین‌ می‌برد، وقتی به روابط خانواده‌ ها نگاهی می‌اندازیم، می‌بینیم که هر کسی سرش در گوشی خودش و با فضای خودش درگیر است، می‌بینیم که این فضا چقدر افسردگی، چقدر درون گرایی و… به‌وجود آورده است، به همین خاطر این فضا آسیب جدی‌ برای جامعه می‌باشد.

وی افزود: از دیگر آسیب‌های فضای مجازی در ساحت اجتماع، تغییر مفهوم صله رحم است که یکی از تاکیدات اسلام نیز می‌باشد. روابط خانوادگی، روابط فامیلی و… همه در سایه فضای مجازی تغییر و چشم نامحرم در حریم خصوصی خانواده‌ها ورود پیدا کرده است؛ مفهوم ازدواج، طلاق، دوستی و… توسط فضای مجازی عوض شده است و بنیان توسعه یک جامعه – خانواده – را به همین آسانی از بین برده است و همه در برابر آن سکوت کرده‌اند.

جریان حق عقب نشینی نکند

حجت الاسلام جمالی با بیان این که فضای مجازی بی‌تردید زمینه ساز تغییر نگرش افراد است، ابراز داشت: این تغییرات مختص به جامعه ما نیست، خود غرب نیز از این قصه در عذاب است؛ آمار قتل‌ها، تجاوزات و… که جدیدا در غرب منتشر شده است، نشان از عوض شدن مفاهیم حتی برای خود غرب است. این آسیب‌ها در جامعه اسلامی نیز وارد می‌شود و آسیب‌ها و صدمه‌هایش را خواهد زد.

وی به نقش بی بدیل جریان حق در حضور موثر در فضای مجازی اشاره کرد و عنوان کرد: باید به این موضوع توجه داشت که در چه منطقه‌ای ایستاده‌ایم و در مقابل فضای مجازی که به دنبال اقامه باطل در عالم است، باید حق را اقامه کنیم؛ باید مدیریت تحولات در فضای مجازی را دست صالحان بیفتد که آن هم در سه لایه باید انجام شود: مفهوم سازی، ظرفیت سازی و فرهنگ سازی، البته این سه لایه بسیار مهم است.

انتهای پیام/

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.