خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ابلاغ سلام رهبر انقلاب به روحانیون انگلیس

به گزارش ادیان نیوز؛ جلسه ای با حضور اقشار مختلف مسلمانان و علمای ساکن انگلیس و از ملیت های مختلف، بمناسبت تودیع حجت الاسلام و المسلمین محمد علی شمالی و معارفه حجت الاسلام و المسلمین سید هاشم موسوی به عنوان روسای قدیم و جدید مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد.

در این جلسه نمایندگانی از اقشار مختلف به زبانهای انگلیسی، عربی و فارسی در مورد خدمات، نوآوری ها و شخصیت علمی و دینی حجت الاسلام و المسلمین شمالی سخنانی ایراد کردند.

از جمله دکتر جلال فیروز، نماینده سابق مجلس بحرین و از فعالین سیاسی در تبعید این کشور در سخنانی به سه ویژگی حجت الاسلام شمالی اشاره کرد که از دید وی عبارت بودند از: اول، خُلق آرام و اخلاق نیکو، تلؤلؤ اخلاقی و تواضع و درعین حال مقام بالای علمی ، دوم فعّال بودن، پر تلاش بودن و خستگی ناپذیر بودن، سحر خیزی و تلاش تا دیر وقت و سوم علاقه و توجه همه جانبه به همه گروههای سنی، زبانها و نژادها.

خانم دکتر لالی فاطمه که همراه با اشتغال به طبابت همزمان به عنوان طلبه در حوزه علمیه لندن نیز تحصیل می کند گفت که افتخار می کند به اینکه در چهار سال گذشته شاگرد دکتر شمالی بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین عالمی رئیس مجمع جهانی اسلامی لندن به اهمیت همکاری و همدلی بین مراکز اسلامی در انگلیس اشاره کرده و گفت: آقای شمالی از جمله افرادی بود که همواره در موضوع همکاری بین مراکز اسلامی پیشقدم بود.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین شمالی در سخنان خداحافظی اش بر این نکته تاکید کرد که در پذیرفتن مسوولیت مرکز اسلامی همواره نیت قربه الی الله داشته و بدون چشم‌داشت این وظیفه را قبول کرده است.

وی با اشاره به سختی های دوران کاری و فشار روحی و جسمی در برخی از دوره های فعالیت که به قول وی حتی گاه به ۱۵ دقیقه خواب در شبانه روز می رسید به شرکت کنندگان گفت در کنار همه انگیزه هایی که برای کمک و همکاری با حجت الاسلام و المسلمین موسوی دارند، به شخصه از همه می خواهم که به کمک وی بشتابید.

وی در پایان با اشاره به تاریخ بیست ساله مرکز اسلامی انگلیس در لندن از کارکنان آن مرکز که در تمام ۳۶۵ روز سال و بدون تعطیلی فعالیت می کنند تشکر و قدردانی کرد.

اعطای حکم ریاست به آقای موسوی

حجت الاسلام و المسلمین شیخ محسن قمی معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری که به عنوان نماینده ویژه مقام معظم رهبری از ایران به لندن سفر کرده بود تا در این مراسم شرکت نماید و حکم معظم له برای ریاست آقای موسوی را اعطا نماید، پس از تشکر و قدردانی از فعالیت های حجت الاسلام و المسلمین شمالی و همکاران وی در مرکز اسلامی گفت: مایل است سلام ویژه حضرت آیت الله خامنه ای را به مومنین و علمای حاضر در جلسه ابلاغ کند.

وی با معرفی حجت الاسلام و المسلمین سید هاشم موسوی به عنوان یکی از شاگردان مکتب امام جعفر صادق (ع) وی را فردی معرفی کرد که نزدیک دو ده از عمر خود را صرف تحصیل علوم حوزوی و تلمذ از اساتید بزرگی مانند آقای سبحانی کرده و در کنار آن کوله باری از تجربه در امور تبلیغی خارج از کشور دارد.

سپس در ادامه حجت الاسلام و المسلمین قمی با قرائت متن حکم آیت الله خامنه ای، حکم ریاست بر مرکز اسلامی انگلیس و نمایندگی ولی فقیه در این کشور را به ایشان اعطا کرد. در این حکم در تببین نظری اندیشه های اسلام، ارتباط با نخبگان و جوانان و ارتباط نزدیک تر با علمای اهل سنت و جامعه ادیان ابراهیمی تاکید شده بود.

در پایان این برنامه حجت الاسلام و المسلمین سید هاشم موسوی پس از دریافت حکم از حجت الاسلام و المسلمین قمی و با تشکر و تقدیر از فعالیتهای حجت الاسلام و المسلمین شمالی اظهار داشت که این موفقیت ها همه مرهون همکاران و کارکنان مرکز بوده و از آنان نیز تشکر و قدردانی نمود.

بنا بر همین گزارش این مراسم که با تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید توسط آقای سید جلال معصومی آغاز شد، آقای هاشم نوروززاده از سوی جامعه افغانیهای مقیم لندن، آقای طحان از سوی جامعه لبنانیهای مقیم لندن، حجت الاسلام والمسلمین سید سعید خلخالی از سوی دفتر آیت الله سیستانی و دیگر مراکز مهم شیعی لندن، آقای حسینی مدیر مدرسه جمهوری اسلامی ایران در لندن، آقای دکتر اوسی از سوی جامعه عرب زبانان لندن، حجت الاسلام والمسلمین شیخ ظفر عباس از سوی علمای شیعه اروپا و جامعه اردو زبان لندن و دکتر محمد خالد از سوی جامعه اهل تسنن نیز سخنانی در تقدیر و تشکر از مقام دینی و علمی و فرهنگی حجت الاسلام والمسلمین دکتر شمالی بیان کردند و انتصاب حجت الاسلام و المسلمین سید هاشم موسوی را نیز تبریک گفتند.

در پایان این مراسم نماز جماعت مغرب و عشا به امامت حجت الاسلام و المسلمین موسوی اقامه گردید.

مراسم جشن فارغ التحصیلی اولین دوره طلاب حوزه علمیه انگلیس

همزمان با مراسم معارفه مدیر جدید حوزه علمیه انگلیس حجت الاسلام و المسلمین سید هاشم موسوی و تودیع حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی شمالی، جشن فارغ التحصیلی تعدادی از طلاب حوزه علمیه انگلیس با حضور جمعی از علما و فضلا و اساتید حوزه و دانشگاهی، طلاب و دانشجویان در محل حوزه علمیه انگلیس در لندن برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین قمی: طلاب و حوزه ها وارث علمایی همچون شیخ صدوق و کلینی و شیخ مفید هستند

حجت الاسلام والمسلمین قمی در این مراسم طلاب و حوزه ها را وارث سرمایه بزرگی که علمایی همچون شیخ صدوق و کلینی و شیخ مفید اندوخته اند، دانست و اظهار داشت که برای زنده ماندن حوزه هایی مانند قم، علمای شیعه؛ شهدای بسیاری مانند شهید اول و شهید ثانی تقدیم کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین قمی خطاب به طلاب و دانشجویان گفت که قدر اساتید خود را بدانند و توضیح داد که بهترین قدردانی از استاد پرسیدن سوال از اوست. به گفته وی هیچ چیز بیشتر از پرسشهای خوب، به یک استاد نشاط و دلگرمی نمی دهد. وی همچنین تاکید کرد: “همیشه بدانید در حوزه، تزکیه مقدم بر تعلیم است.”

وی در سخنان خود از طلاب خواست که به جای تکیه به هوش، استعداد و تلاش خود، به خدا اتکا کنند و از خدا برای وقت و عمرشان برکت بخواهند. وی از علامه طباطبایی و امام خمینی به عنوان افرادی که به دلیل اتکا به خدا و طلب برکت از او جریان ساز بوده و توفیقات بسیار کسب کرده اند نام برد.

حجت الاسلام میرزا عباس مدیر داخلی حوزه علمیه انگلیس هم گفت: با اینکه امروز ۸ نفر از طلاب این حوزه فارغ التحصیل می شوند، این خود نشان دهنده آن است که هدف ما نه کمیّت، بلکه کیفیت بوده است. وی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف تاسیس حوزه ایجاد و بازسازی فضای حوزوی در غرب بوده است، خاطرنشان کرد که فارغ التحصیلان این دوره به خوبی توانسته اند حس و حال حوزه، یعنی روش تحصیل و تدریس و سلسله مراتب حوزوی را درک کنند.

وی تعداد طلبه های فعلی را ۶۱ نفر معرفی کرد که شامل ۲۷ طلبه مرد و ۳۴ طلبه زن هستند.

خانم عالیه اعظم، پژوهشگر، معلم و یکی از طلاب شاغل به تحصیل در این حوزه به نمایندگی از سوی دانشجویان سخنانی در این جلسه ایراد کرد و یکی از تجربه های حوزه را فعالیت در زمینه تقریب بین ادیان و گفتگو با علمای مسیحی معرفی کرد.

حجت الاسلام شیخ عیسی جهانگیر، مدیر کالج اسلامی و از مدرسین حوزه علمیه هم تاکید کرد: در حوزه هدف اصلی همواره تزکیه و تربیت بوده است تا تعلیم. وی با اشاره به حدیثی از امام موسی کاظم (ع) در باب تواضع نتیجه گرفت که در پرتو تواضع است که انسان می تواند به نقد خود بپردازد.

حجت الاسلام و المسلمین شمالی: حوزه بدون اتصال و پیوستگی به مراجع اصلاً معنی ندارد

در بخش دیگری از این مراسم حجت الاسلام و المسلمین شمالی ضمن بر حمایت مراجع از حوزه تاکید کرده و افزود: حوزه بدون اتصال و پیوستگی به مراجع اصلاً معنی ندارد. وی با اشاره به اینکه حوزه لندن تحت حمایت آیت الله خامنه ای قرار دارد، حمایت سایر مراجع از این حوزه را نیز عامل برکت و موفقیت آن توصیف نمود.

حجت الاسلام و المسلمین سید هاشم موسوی نیز به طلبه های فارغ التحصیل شده حوزه یادآوری کرد که اکنون وارد مرحله جدیدی از زندگی شده اند که نیازمند تلاش و تمرکز بیشتری است.

وی عامل موفقیت در این مسیر را داشتن خلوص معرفی کرده و توضیح داد که بدین ترتیب قلب از رحمان پر می شود و جایی برای شیطان باقی نمی ماند.

وی علم را به نوری تشبیه کرد که خدا به قلب آنانی که دوستشان دارد می تاباند.

در پایان این مراسم گواهینامه های اولین دوره فارغ التحصیلی طلاب حوزه علمیه انگلیس در لندن توسط حجج اسلام والمسلمین قمی، شمالی و موسوی به طلاب اهدا شد و از سوی حوزه علمیه انگلیس لوح تقدیری نیز به حجت الاسلام والمسلمین دکتر شمالی اهدا گردید.

* خبرگزاری حوزه ضمن قدردانی از تلاش های مجاهدانه حجت الاسلام والمسلمین شمالی در دوران مسئولیت خود، برای حجت الاسلام والمسلمین موسوی آرزوی موفقیت دارد.

مصاحبه اختصاصی حوزه نیوز با رئیس سایق مرکز اسلامی انگلیس را میتوانید در اینجا بخوانید. در این مصاحبه ضمن بررسی عملکرد مرکز اسلامی انگلیس، به نکات مهمی درباره تبلیغ در خارج از کشور اشاره شده است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.