خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

هموطن ارمنی با اهدای سلول بنیادی جان بیماری را در تبریز نجات داد

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)، دکتر بابک نجاتی، فوق تخصص خون و انکولوژی مرکز آموزشی و درمانی امام رضا (ع) تبریز اعلام کرد: در این عمل پیوند مغز استخوان آلوژنیک آنریلیتد (unrelated) که برای نخستین بار در تبریز انجام شد،  بیمار گیرنده، آقای ۲۸ ساله مبتلا به لنفوم هوچکین (نوعی سرطان خون) مقاوم به داروهای شیمی درمانی و سایر درمان‌ها بود و به علت نداشتن دهنده، با همکاری مرکز سلول‌های بنیادی ایران و بیمارستان شریعتی تهران یکی از هموطنان ارامنه کشورمان که در کشور اوکراین ساکن هست، داوطلب اهدای سلول‌های بنیادی خود به بیمار شد.

دکتر نجاتی افزود: سلول‌های بنیادی اهدا شده با هماهنگی‌های لازم و تحت شرایط خاص به دور از تابش اشعه ایکس (دستگاه ایکس ری فرودگاهی) به تبریز منتقل و پس از فرآوری به بیمار پیوند زده شد.

فوق تخصص خون با بیان اینکه وضعیت این بیمار پس از پیوند، مساعد گزارش شده است، گفت: بیمار پس از پیوند تحت درمان‌های خاص قرار گرفته و حال عمومی او مساعد و رو به بهبود است.

به گزارش ایرنا، در پیوند آلوژنیک آنریلیتد فرد نیازمند به پیوند و دهنده نباید رابطه فامیلی و یا قرابت ژنتیکی کامل داشته باشند و مغز استخوان با اهدا و فرآوری سلول‌های بنیادی به بیمار گیرنده پیوند زده می‌شود.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.