خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بازدید حجاج ایرانی از آثار تاریخی در موزه مکه +تصاویر

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)، موزه مکه با عنوان «معرض عماره الحرمین الشریفین» در منطقه ام الجواد مکه مکرمه و در مسیر جاده قدیم مکه به جده احداث شده و در این موزه تعدادی از نمادهای مذهبی و تاریخی مدینه منوره و مکه مکرمه به نمایش در آمده است.

در این موزه اشیاء قدیمی مربوط به بیت الله الحرام و مسجدالنبی به چشم می‌خورد که ستون چوبی کعبه متعلق به سال ۶۵ هجری قمری، از قدیمی‌ترین آنها به شمار می‌رود که مربوط به زمان حکومت عبدالله بن زبیر است.

درب منبر قدیمی مسجد النبی که متعلق به سال ۹۶۸ هجری شمسی بوده نیز از قدیمی‌ترین آثار این موزه است که بر روی این درب نوشته هایی به خط نستعلیق مشاهده می‌شود.

پرده در کعبه، چراغ‌های حجر اسماعیل، متعلقات چاه زمزم، سقاخانه‌های صحن مسجد الحرام، ناودان طلای خانه خدا، ستون‌های مختلف، چراغ‌های صحن مسجدالحرام، صندوقچه‌ها و قاب‌های حجرالاسود و دستگاه بافت پرده خانه خدا از جمله آثار قدیمی این موزه به شمار می‌رود.

همچنین درب قدیمی کعبه متعلق به سال ۱۳۲۳ هجری شمسی، کتیبه های قدیمی مسجدالحرام که اسماء الهی و پیامبر (ص) روی آن حک شده، قفل و کلید سابق درب خانه خدا، تصاویری از جایگاه نماز مذاهب اربعه در مسجدالحرام، تصاویری از داخل کعبه، ستون‌های کعبه، راه پله پشت بام کعبه و باب مجیدیه از درهای شمالی و اصلی مسجد النبی، سر در ورودی روضه منوره و کتیبه‌های ساختمان زمزم به همراه تصاویر قدیمی مدینه منوره و مسجدالنبی و قبرستان بقیع و معلی از دیگر اشیایی است که در این موزه نگهداری می‌شود.

ماکت مسجد النبی و مسجدالحرام، ساعت آفتابی متعلق به سال ۱۲۲۲ هجری شمسی، ساعت حمیدیه متلعق به سال ۱۳۱۱ هجری شمسی و همچنین وجود قرآنی منسوب به دوران خلیفه سوم که با خط کوفی نوشته شده و به عنوان قرآن مرجع و اصلی، به نقاط مختلف دنیای اسلام فرستاده می‌شد، بخش دیگری از آثار نگهداری شده در موزه مکه است.

دیدار از کارخانه بافت پرده کعبه، از دیگر مکانهای دیدنی شهر مکه است که به همت بعثه مقام معظم رهبری در برنامه های زائران در شهر مکه مکرمه قرار گرفته است.
عوامل این کارخانه در حال بافت و دوخت پرده خانه خدا برای سال ۱۴۴۱ هجری قمری هستند.

پایان خبر/

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.