خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ملاقات پاپ فرانسیس با پیشوای مسلمانان پرجمعیت ترین کشور مسلمان

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)، پیشوای نهضت العلمای اندونزی، لقب «بزرگترین سازمان اسلامی پرجمعیت ترین کشور مسلمان» این هفته در واتیکان دیداری با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان داشته و درباره روابط میان ادیانی، آینده ای بهتر، صلح آمیز و برادری بیشتر میان بشر با وی به گفتگو پرداخت.

شیخ یحیی چلیل استاکف که رهبری جنبش ۵۰ میلیون نفری نهضت العلمای اندونزی را به به عهده دارد، خواستار ترویج اندیشه «اسلام انسان دوستانه» شد.

پیشوای اهل سنت اندونزی به خبرنگاران گفت که وقتی پاپ فرانسیس و شیخ الازهر در ماه فوریه امسال، بیانیه ای ر با عنوان «برادری بشر برای صلح جهانی و همزیستی» امضا کردند ، بسیار هیجان زده و خوشحال شدیم و اینکه سازمانش برای ده ها سال دیدگاه «اسلام بر پایه رحمت» را دنبال کرده و از آن حمایت می کند.

استاکف گفت: شیخ برای گام های مشخص برای دستیابی به آرمان های صلح و برادری بشر ، توصیه های ویژه ای دارد. او به رم آمد تا آن ها را با پاپ در میان بگذارد. اظهارات بیانیه قبلی مستلزم «پیگیری قاطع» است، نه اینکه فقط در حد حرف باقی بماند.

وی خاطرنشان کرد: فقط چند هفته پس از اعلامیه ابوظبی ، نهضت العلماء میزبان کنفرانسی در اندونزی با حضور بیش از ۲۹ هزار دانشمند مسلمان بود. در این همایش ، روحانیون و اندیشمندان مسلمان، استدلال کلامی خود را مبنی بر ممنوعیت اصطلاح کافر برای توصیف دیگر هموطنان ارائه دادند.

استاکف در روز ۲۵ سپتامبرجلسه ملاقاتی با پاپ فرانسیس بعد از حضور مخاطبان عام داشت. او نامه ها و اسناد متعددی را از نهضت العلما به پاپ ارائه داد ، که حاوی توصیه هایی در مورد چگونگی تلاش دانشمندان مسلمان در جستجوی «عناصر مشکل زای افراط گرایان» برای ایجاد هماهنگی بیشتر بود و اینکه نظم جهانی با «احترام به حقوق برابر و عزت هر انسانی» امکان پذیر است.

وی گفت: من امیدوارم که این اسناد توسط واتیکان به طور جدی بررسی شود تا واتیکان بتواند در ارتباط همکاری بیشتر با ما تصمیم بگیرد .

همچنین هیاتی از کاتولیک های اندونزیایی و جوانان مسلمان در این سفر به رم وی را همراهی می کردند. آنها از پاپ فرانسیس خواستند تا به اندونزی سفر کند تا گفتگوی میان ادیانی خود را ادامه دهد.

گفتنی است نهضت العلما، جنبشی سنت گرا و سنی در اندونزی است که از مکتب فقهی شافعی پیروی می‌کنند. این جنبش در ۳۱ ژانویه ۱۹۲۶ در سورابایا در راستای اصلاح طلبی اسلامی در اندونزی تأسیس شد. نهضت العلما بزرگترین سازمان اسلامی مستقل در جهان می‌باشد که در سال ۲۰۰۳ چهل میلیون نفر عضو داشته‌است. این سازمان مخالف تفکرات داعش و سلفی بوده و به تقریب بین ادیان و همزیستی مسالمت‌آمیز بین فرق اسلامی اعتقاد دارد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.