خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گفت‌وگوی ادیان اقتصاد را از تبدیل شدن به ابزار استعمار حفظ می‌کند

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)، غلامعلی حداد عادل پیش از ظهر شنبه در کنفرانس بین المللی گفت‌وگوی بین ادیان و گفت‌وگوی‌ بین فرهنگی در مسیر جاده ابریشم با تاکید بر تاثیر ادیان بر میراث فرهنگی، بیان کرد: برای ایران جاده ابریشم یک خاطره بود، در سال های اخیر و با شکیل یونسکو و قوت گرفتن چین جاده ابریشم به یک خاطره نو مبدل شد.

وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: چینی ها مفهموم جاده ابریشم را از نو تجدید کردند و از سال ۲۰۱۸ که رئیس جمهور چین، عنوان این جاده را راهبرد اصلی همکاری بین المللی قرار داد، مفهموم جاده ابریشم زنده شده است.

حداد عادل با اشاره به اینکه در ۴ سال اخیر در همایش های جاده ابریشم شرکت کرده ام، گفت: چین جاده ابریشم را به عنوان نماد حضور خود در روابط بین المللی انتخاب کرده و می خواهد به روایتی آن را تعبیر کند.

رئیس فرهنگستان زبان فارسی با بیان اینکه جاده ابریشم دارای ابعاد گوناگون اقتصادی، جغرافیایی و فرهنگی است، گفت: توجه این همایش از لحاظ فرهنگی است و ایران در گذشته در جاده ابریشم نقش تعیین کننده و نقش واسطه داشته و امیدواریم امروز نیز بتواند نقش خود را در احیا این جاده داشته باشد.

حداد عادل با بیان اینکه تکیه این همایش بر جنبه دینی و معنوی و اخلاقی آن است، گفت: یکی از راه های تحقیق مراجعه به منابع ادبیات کهن فارسی است که در کتاب های قدیمی خودمان مانند مثنوی و معنوی داستان های بسیاری در خصوص تجارت در این مسیر می خوانیم.

وی با بیان اینکه در دو کتاب نمونه های خواندنی و شنیدنی در مورد سفر و منطقه وجود دارد که از آن جمله سفرنامه ناصر خسرو است، گفت: ناصر خسرو شاعر بزرگ ایرانی هزار سال پیش سفر کرده و این کتاب به زبان فارسی یک هزار سال پیش نوشته شده است.

حداد عادل بخش های از کتاب سفرنامه ناصر خسرو را خواند و افزود: منبع دیگر کتاب معروف گلستان سعدی است که شناخته شده ترین اثر ادبیات فارسی است که به زبان فارسی و لاتین ترجمه شده و تاکنون صدها ترجمه به ده ها زبان دارد و در حکایتی دنیای اقتصاد و تجارت و جاده ابریشم را در ۸۰۰ سال پیش ترسیم می کند.

جاده ابریشم مسیر تحرک و پویایی فعالیت بوده است

وی با تاکید بر اینکه جاده ابریشم مسیر تحرک و پویایی فعالیت بوده است، عنوان داشت: این جاده یک جاده همه جانبه است که رکن اصلی آن فرهنگ بوده و مردمی که در این جاده حرکت می کردند در یک سپهر فرهنگی و دارای فرهنگ مختلف بودند.

وی با بیان اینکه این ادیان مختلف یکدیگر را تحمل می کردند و اگر اینگونه نبود نمی توانستند یک راه اقتصادی را برای هزار سال نگاه دارند، گفت: ادیان در اصل اعتقاد به دین هم نظر بودند و در اصل دین هیچ اختلافی نبود و فقط در نوع آن بود و همین وجه اشتراک بنیادی و رعایت اصول اخلاقی بود.

حداد عادل با بیان اینکه نکته دیگر اینکه در جاده ابریشم تجارت چند طرفه بوده است، گفت: دنیای امروز با روح حاکم بر جاده ابریشم تفاوت دارد به نحوی که دنیای غرب سعی دارد کالای خود را به بازرگان قدیم بفروشد و به فکر سود یک طرفه است.

رئیس فرهنگستان زبان فارسی با تاکید بر وجوه مشترک بین ادیان و مذاهب، تصریح کرد: زمانی که پیروان ادیان کنار هم می نشینند اگر توجه خود را به نقاط مشترک جلب کنند بی شک همزیستی بهتری خواهیم داشت کمااینکه بسیاری از این اختلافات ظاهری و سطحی است.

حدادعادل با اشاره به اینکه گفت‌وگوی ادیان در جاده ابریشم می‌تواند اقتصاد و تجارت را از اینکه به یک ابزار استعماری مبدل شود حفظ کند، افزود: کسانی که می‌خواهند جاده ابریشم را احیا کنند باید این جاده را با گفت‌وگوی ادیان تلطیف کرده و آنها را الهی کنند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.