خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سید ابوالحسن نواب: دانشگاه ادیان آغوش خود را برای گفت‌وگو با همه گشوده است

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)؛ آیین آغاز سال تحصیلی ۹۸-۹۹ دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور نمایندگان بیوت مراجع معظم تقلید، جمعی از اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نمایندگان اقلیت‌های دینی و مذهبی کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اساتید حوزه و دانشگاه و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی روز یکشنبه ۲۱ مهرماه ۱۳۹۸ در سالن اجتماعات دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید «ابوالحسن نواب» در آیین آغاز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ دانشگاه ادیان و مذاهب که با حضور جمعی از شخصیت‌های علمی و سیاسی برگزار شد، با اشاره به جایگاه حوزه علمیه گفت: حوزه علمیه قم، مرکز تنومند، تناور و بالنده فکری در جهان اسلام که امروز باید بدون اغراق گفت که اولین مرکز علمی و دینی جهان است.

وی افزود: نگاه‌ها پس از انقلاب به حوزه علمیه بسیار متفاوت از قبل از انقلاب است. امروز انتظار آن است که حوزه علمیه قم با همه ادیان و مذاهب و مراکز فکری جهان مرتبط باشد که الحمدلله رب العالمین این‌چنین نیز هست. با وجود جامعه المصطفی العالمیه، درهای حوزه علمیه قم به روی جهان گشاده شده است و از ۱۲۰ کشور جهان در حوزه علمیه قم مشغول تحصیل هستند و جامعه المصطفی با شعب متفاوتی که در سراسر جهان دارد، ارتباطش را با همه جهان فعال کرده است.

وی با اشاره به پیوند برادرانه جامعه المصطفی و دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب بخش تکمیلی جامعه المصطفی است. دانشگاه ادیان و مذاهب شعبه‌ای است در قم برای ارتباط با همه ادیان و مذاهب جهان.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه گفت: مؤید سخن من، حضور نماینده زرتشتیان، آشوریان، کلیمیان و نماینده برادران اهل‌سنت در همین جلسه حاضر است. این‌جا جایی است برای پذیرفتن همه و دانشگاه ادیان و مذاهب آغوش خود را برای گفت‌وگو و پذیرفتن همه باز کرده است و می‌خواهد با همه گفت‌وگو کند و معتقد است که پیام اسلام و قرآن، «للناس» است. دانشگاه ادیان و مذاهب برای همه بشریت پیام دارد و این در طول ۲۵ سالی که از آغاز تأسیس این مرکز می‌گذرد، نشان‌دهنده آن است که چقدر جای چنین مرکزی خالی است.

وی در ادامه گزارش مختصری از فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه ادیان و مذاهب ارائه کرد و گفت: جذب دانشجوی خارجی را از سال گذشته شروع کرده‌ایم و ابتدا با ۵۰ دانشجوی بورسیه از جامعه المصطفی آغاز کردیم. امروز ۳۹۰ دانشجوی غیرایرانی از ۲۰ ملیت مختلف داریم. از این تعداد، ۳۵۰ نفر مرد و ۴۰ نفر خانم هستند. تاکنون ۴۵۳ هیئت خارجی از ۵۳ کشور جهان از دانشگاه ادیان و مذاهب بازدید کرده‌اند. هیئت‌های بازدیدکننده از دانشگاه از کشورهای خارجی ۴۵۳ هیئت از ۵۳ کشور جهان بوده‌اند. هم‌چنین تاکنون ۴۵ سفیر با اظهار تمایل خود از دانشگاه ادیان و مذاهب بازدید کرده‌اند که آخرین مورد آن، بازدید سفیر فرانسه بود که هفته گذشته صورت گرفت.

نواب هم‌چنین گفت: تاکنون بیش از ۳۵ سفر جمعی اعضای هیئت علمی به کشورهای مختلف به انجام رسیده و اعضای هیئت علمی‌مان به ۱۵ کشور از جمله آمریکا، ژاپن، ایتالیا، فرانسه، انگلیس، اسکاتلند، هند، کانادا، آلمان و اتریش،‌ برای فرصت‌های مطالعاتی اعزام شده‌اند. سفرهای علمی دانشجویان به کشورهای دیگر نیز ۳۷ مورد بوده که به کشورهایی هم‌چون هند، مالزی، ترکیه، روسیه، لبنان، سوریه، گرجستان، فرانسه، سوئد، دانمارک، ایتالیا، اسپانیا، اتریش و پانزده سفر به آلمان صورت گرفته است. دلیل ارتباطات گسترده ما با آلمان نیز این است که از سال‌ها پیش مقامات فرهنگی دانشگاه‌های آلمان، قراردادهای فرهنگی مختلفی با دانشگاه امضا کرده‌اند که این تبادل‌های فرهنگی هم‌چنان برپا است و آخرین بار یک هیئت ده نفره به آلمان اعزام شدند و یک برنامه مشترک علمی ده روزه را برگزار کردند. تعداد استادان خارجی که در دانشگاه ادیان و مذاهب تدریس داشته‌اند نیز ۳۱ نفر هستند و دو استاد خارجی مستقر در دانشگاه نیز داریم.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با برگزاری دوره‌های بین‌المللی مختلف نیز اشاره کرد و گفت: یکی از افتخارات دانشگاه ادیان و مذاهب، برگزاری دوره‌های مختلف با موضوعاتی هم‌چون شیعه‌شناسی، مطالعات زن و ایران‌شناسی است. در این دوره‌ها، استادان و دانشجویان دوره دکتری دانشگاه‌های خارج از کشور حضور می‌یابند. ما با ۱۰۱ دانشگاه در خارج از کشور تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم که برخی به مرحله اجرایی رسیده است و بعضی تفاهم‌نامه‌ها هنوز اجرایی نشده‌اند.
وی در پایان گفت: خدا را شاکریم که توانستیم به حوزه امام صادق(ع) آبرویی جدید ببخشیم و حوزه با ارتباطات بین‌المللی که دارد، همیشه مثل گذشته می‌درخشد و به خودش می‌بالد. توقعات از حوزه علمیه چند صد برابر گذشته شده است و با این‌که تولیدات علمی آن زیاد و تلاش در آن بسیار است ولی هنوز انتظارات از حوزه علمیه از آن‌چه که هست، پیشی گرفته و هنوز افراد توقع بیشتری از حوزه علمیه دارند و این نهاد هم علی‌رغم محدودیت‌های فراوانی که با آن روبه‌رو است، هم‌چنان رو به گسترش و درخشش و آینده‌ای روشن‌تر از گذشته است.

گفتنی است در آیین آغاز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ دانشگاه ادیان و مذاهب که روز یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸ با حضور شخصیت‌های سیاسی و علمی برگزار شد، علاوه بر سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی رئیس دفتر وزارت امور خارجه در قم به قرائت پیام دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پرداخت. هم‌چنین حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی رئیس جامعه المصطفی العالمیه به ایراد سخنرانی پرداخت.

در پایان این مراسم، دانش‌نامه نمادین دکتری به چند تن از فارغ‌التحصیلان دانشگاه ادیان و مذاهب اهدا و از دانشجویان و کارکنان نمونه تقدیر به عمل آمد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.