خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

روایت نیویورک‌تایمز از نقش همسر البغدادی در مرگ وی

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛ طرح ریزی برای حمله به محل اختفای البغدادی تابستان گذشته انجام شده، زمانیکه سازمان سیا اولین اطلاعات خود را در مورد محل اختفای سرکرده گروه داعش در روستایی در عمق بخشی از شمال غرب سوریه تحت کنترل گروه القاعده بدست آورد.

مقامات آمریکایی اعلام کردند که که تصمیم ناگهانی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، پنتاگون را مجبور کرد تا در مسیر اجرای یک عملیات شبانه پرخطر حرکت کند که در نهایت منجر به کشته شدن البغدادی شد.

این مقامات آمریکایی گفته اند، ترامپ زمانیکه اوایل ماه جاری میلادی دستور خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه را صادر کرد، می دانست که سازمان سیا و کماندوهای عملیات های ویژه آمریکا بر روی شناسایی محل اختفای ابوبکر البغدادی متمرکز هستند. این تصمیم ترامپ شرایط را برای پنتاگون در مسیر تسریع این عملیات سخت کرد.

سازمان سیا پس از آنکه اطلاعات خوبی را در تابستان گذشته در مورد محل اختفای البغدادی بدست آورد، با مقامات اطلاعتی کُرد و عراقی در سوریه و عراق برای شناسایی دقیق این محل همکاری هایی داشت و برای مشخص شدن جابجایی های مقطعی سرکرده داعش جاسوسانی نیز در محل های نزدیک به کار گرفت.

تصمیم نهایی برای حمله به محل اختفای البغدادی دو تا سه روز طی هفته گذشته اتخاذ شد. مقامات دولتی نیز در این رابطه گفتند که البغدادی در آستانه جابجایی بود و مقامات نظامی آمریکا به این نتیجه رسیدند که نیروها باید فورا وارد عمل شوند و اینکه اگر البغدادی بر دیگر جابجا شود، رهگیری وی برای عوامل اطلاعاتی همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه سخت تر می شود.

به گزارش ایرنا، انتشار خبر کشته شدن البغدادی در حالی پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ از سوی دولت آمریکا اعلام شده که دونالد ترامپ همچنان در داخل آمریکا تحت فشار استیضاح قرار دارد و به دنبال این بوده که با اعلام این خبر افکار عمومی را نسبت به فشارها علیه وی و طرح استیضاحش منحرف کند.

رسانه های غربی پیش از این گزارش داده بودند که در عملیات روز شنبه بالگردهای ارتش آمریکا در شمال غربی شهر ادلب سوریه سرکرده داعش کشته شد. براساس این گزارش، بغدادی در چند سال اخیر مورد هدف عملیات مخفی آمریکا در منطقه خاورمیانه قرار گرفته بود.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.