خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مجازات سختی در انتظار ناامن کنندگان جامعه است

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛ حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، در گردهمایی سراسری خیزش هسته‌های مسئله محور جوانان، در مجتمع فرهنگی میلاد نور، ضمن تبریک به مناسبت سالروز بسیج دانشجویی گفت: بسیج مجموعه‌ای مومن، دلداده به خدا، برخوردار از روحیه جهادی، دغدغه‌مند نسبت به مشکلات مردم و تلاشگر برای پیشرفت مادی و معنوی جامعه است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: بسیج دارای روحیه آماده و برخوردار از آمادگی برای هزینه کردن از خود و آنچه در اختیار دارد، در جهت رفع مشکلات و گره‌ها از زندگی مردم است. بسیجی دارای روحیه ابتکار، خلاقیت، نوآوری و برخوردار از روحیه “ما می‌توانیم” برای پیشرفت امور جامعه است.

رئیس قوه قضائیه گفت: دانشجو چهره‌ای دوستدار و طالب دانش با روحیه دانش افزایی و معرفت افزایی برای خود و جامعه است. دانشجو حقیقت یاب است و اهل تحقیق و پژوهش برای ارتقاء جامعه و به کار بردن علم در جهت پیشرفت جامعه است.

وی تصریح کرد: عجین شدن دو خصلت بسیجی و دانشجو بودن با یکدیگر، دانشجوی بسیجی را دارای یک جایگاه والا می‌کند که این جایگاه ایجاب می‌کند جامعه و نیاز جامعه را خوب بشناسد و خود را برای رفع نیازهای جامعه آماده کند. به راستی سیاسی بودن برای دانشجو همین معنا را دارد؛ یعنی شناخت دقیق جامعه، نیازهای جامعه و آماده بودن در رفع این نیازها.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ادامه داد: سرداران و شهیدان انقلاب اسلامی الگوهای ما در این میدان هستند که در عرصه‌های مختلف، نیاز جامعه را شناخته‌اند و خود را برای رفع نیازها و دفاع از حریم دین، مردم و وطن و دفاع از ارزش‌های اسلامی آماده کرده‌اند و جان شیرین خود را تقدیم راه خدا نموده‌اند. اینان روشنفکران حقیقی جامعه هستند.

وی افزود: روشنفکر کسی نیست که جامعه را به سمت فرهنگ غربی و مدل‌های غربی سوق دهد؛ بلکه روشنفکران واقعی و حقیقی جامعه، شهدای عظیم‌الشان، جانبازان و ایثارگران هستند. روشنفکران مجاهدان راه خدا هستند که با همه وجود در مسیر دفاع از دین و ارزش‌های الهی آماده خطر هستند.

وی افزود: نقش دانشجویان بسیجی و جوانان برومند در طول تاریخ انقلاب اسلامی در این ۴۰ ساله نقش بسیار برجسته‌ای بوده است. برجسته‌ترین نقشی که جوانان ایفا کردند در ۸ سال جنگ تحمیلی در مقابل هجوم‌های بی‌رحمانه دشمنان و دفاع از داشته‌های کشور بود. امروز بعد از گذشت ۴۰ سال واقعیت‌های زیادی روبروی ماست. در سند راهبردی گام دوم، مقام معظم رهبری این واقعیت‌ها را به تصویر کشیدند و تمام راهبردهایی را که برای حرکت در گام دوم ضرورت دارد، یادآور شدند و به همه ما و صاحبان نظر و بصر اعلام کردند گام نهادن در گام دوم به دانش، حرکت مجاهدانه، جزمیت علمی، عزم عملی و حزم و دوراندیشی نیاز دارد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بیان کرد: این حرکت نیازمند این است که انسان، جامعه و دشمنِ پیش رو را خوب بشناسد و در این مسیر گام‌های استوار بردارد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: محور مبارزه با فساد و اجرای عدالت در بیانیه گام دوم مورد تأکید قرار گرفته است؛ چرا که اجرای عدالت مهمترین هدف نهضت انبیاء عظام الهی و از مهمترین اهداف امام (ره) برای برقراری نظام اسلامی و از مهمترین نکات مورد تاکید مردم است.

وی با بیان اینکه عدالت بعد از توحید فراگیرترین مفهوم در بین مفاهیم دینی ماست، گفت: عدالت و توحید، عدالت و بعثت، عدالت و خلقت، عدالت و معاد، عدالت و فرج، عدالت انفسی، عدالت آفاقی، عدالت اقتصادی، عدالت اجتماعی، عدالت فرهنگی و عدالت قضایی همه جلوه‌هایی از عدالت است، اما سخن ما از عدالت به معنای بحث‌های نظری نیست که جای آن دانشگاه و حوزه است؛ سخن ما در عدالت اثباتی و اجرایی است؛ یعنی باید ببینیم عدالت را در هر عرصه‌ای از عرصه‌های اجتماع چگونه باید اجرا کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تصریح کرد: در رأس جامعه اسلامی امام و مقتدای عادل است؛ اما اگر عدالت بخواهد بر کام مردم شیرین بیاید، قانون عادلانه،‌ مجریان و دست اندرکاران برخوردار از عدالت و مراقبت در آسیب شناسی‌ها و پیگیری آسیب‌زدایی‌ها امری ضروری است. لذا اگر بخواهیم عدالت را در عمل اجرایی بدانیم، توجه به قانون و قانونگرایی باید به عنوان یک ارزش تلقی شود. قانون گریزی و هر فعل یا ترک فعلی که موجب مخدوش شدن قانون و اجرای عدالت شود، طبیعتا خدشه به عدالت وارد می‌کند؛ لذا همه باید خود را موظف در این حوزه بدانیم.

رئیس قوه قضائیه افزود: “مفردات اصفهانی” واژه فساد را در قرآن کریم معنا کرده است؛ به این معنا که “خارج شدن هر شئ‌ از اعتدال را فساد می‌گویند”.

وی تصریح کرد: مردم از دولت، مجلس، دستگاه قضایی و نهادهای حکومتی انتظار اجرای عدالت دارند که انتظار بجا و کاملا موافق آن چیزی است که از اول پیروزی انقلاب پرچم آن را برافراشتند و امروز پرچمدار عدالت مقام معظم رهبری است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: مبارزه با فساد و اجرای عدالت ایجاب می‌کند هر بخشی در حوزه فعالیت و عمل خود برای کاهش ناهنجاری‌های اقتصادی، ‌اجتماعی و فرهنگی تلاش کند و هیچ دستگاهی در این رابطه مستثنی نیست و همه دستگاه‌ها باید ساختارهای فساد زا را اصلاح کنند.

رئیس قوه قضائیه افزود: در سال ۸۰، در پیام جامع مبارزه با فساد اقتصادی، مقام معظم رهبری تکلیف قوا را تعیین کردند،. قوه مقننه باید منافذ فسادزا را مسدود کند؛ قوه مجریه بسترهای فساد زا را اصلاح کند و دستگاه قضایی با مفسدین اقتصادی برخورد کند. پس بحث مبارزه با فساد و اجرای عدالت به همه دستگاه‌ها در کشور مربوط است.

وی با تاکید بر اینکه روحیه مبارزه با فساد داشتن، شرط مسئولیت داشتن در جمهوری اسلامی است، ادامه داد: اگر فردی روحیه مبارزه با فساد و اجرای عدالت را نداشته باشد و در مقابل حیف‌ها و میل‌های بیت المال حساسیت نداشته باشد، هر روز در جامعه شاهد بروز یک موضوع و تشکیل یک پرونده خواهیم بود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی اظهار کرد: امروز جریان دانشجویی و امثال شما یک فرصت کم نظیر برای اجرای عدالت و مبارزه با فساد هستید. این فرصت را باید همه مسئولان و ما مغتنم بشماریم. جمع شما دلسوزان و دغدغه‌مندان جامعه برای انجام مأموریت‌های خطیری که بر عهده ماست، یک فرصت هستید. دولت،‌ مجلس، نهادها و دستگاه‌ها باید این نیروی عظیم انسانی و کارآمد را برای خود فرصت تلقی کنند؛ هم به عنوان نیروی انسانی که می‌تواند در خدمت اجرای عدالت و مبارزه با فساد باشد و هم در انجام تحقیقات و پژوهش‌های ضروری که امروز دانشگاه بستر آن است.

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: این مجموعه به عنوان سازمان مردم‌نهاد که در دل مردم جا دارد، می‌تواند به عنوان یک دستگاه اعلام کننده فساد بهترین مجموعه‌ای باشد که فساد را اعلام کند و باید به سخن و حرف او اعتماد کرد. طبق ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری، سازمان‌های مردم نهاد که بهترین آنها می‌تواند مجموعه بسیج دانشجویی باشد، می‌توانند موارد و مصادیق را اعلام کنند که باید بسیار هم مورد توجه قرار گیرد. این نگاه دغدغه‌مندانه و دلسوزانه که کژی‌ها و تخلفات و فساد را بر نمی‌تابد، می‌تواند فرصت مغتنمی برای دستگاه‌ها باشد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها بر حقوق عامه و حق‌الناس تاکید کرده‌اند، گفت: یادآوری، تذکر، اعلام و مطالبه شما بسیار مغتنم خواهد بود؛ لذا ابعاد این موضوع باید شناخته و گفتمان‌سازی و مطالبه شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: امروز جریان دانشجویی،‌ جریان مخلص، انقلابی، دغدغه مند، طرفدار مردم و نظام و ولایت است. اگر سخنی بگوید و کاستی‌ را در یک منطقه و اقلیم اعلام کند، باید مغتنم شمرده شود.‌ نقش شما در پیش‌بینی، پیشگیری و اقدام نقش بسیار قابل توجه و برجسته‌ای خواهد بود.

رئیس قوه قضائیه در ادامه تصریح کرد: در آستانه روز بسیج دانشجویی اعلام می‌کنم که به تمام پرونده‌هایی که دغدغه شماست، انشاءالله به لطف خدا رسیدگی خواهیم کرد.

وی افزود: ما، شما و مردم را محرم می‌دانیم و معتقدیم بسیاری از تصمیمات بزرگ اگر با مردم در میان گذاشته شود و برای مردم تبیین شود و اقناع عمومی و اجماع نخبگانی انجام شود، بزرگترین حامی، مردم خواهند بود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تصریح کرد: در این راستا بدانید از اخم کسی، جوسازی و فضاسازی فرد و مسئولی تأثیر نمی‌پذیریم و هر کسی در هر جایگاهی بخواهد فضاسازی و جوسازی کند و جامعه را دو قطبی یا چند قطبی کند، در این راستا به هیچ عنوان ملامت ملامت‌کنندگان و سرزنش افراد در دل ما، جان ما، سیره و مشی و سلوک ما اثر نخواهد کرد.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: همان‌هایی که از فضای دغدغه و خواسته‌های مردم سوءاستفاده کردند و در جامعه اغتشاش و ناامنی ایجاد کردند و دل زن و بچه مردم را لرزاندند و به اموال مردم دست‌اندازی کردند و به اموال عمومی و مردم خسارت وارد کردند، بدانند و اربابان آن‌ها هم بدانند مجازات سختی در انتظارشان خواهد بود.

وی گفت: امنیت کشور مهمترین مسئله ماست و تحت هیچ شرایطی اجازه کوچکترین اخلال در امنیت را نخواهیم داد. کشور ما امروز در منطقه به عنوان امن‌ترین کشور است و خون شهدای عالیقدر و ایثارگر و جانفشانی‌های جانبازان و ایثارگری خانواده شهدای عزیز پیش روی ماست.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: نسبت به گام دوم انقلاب با مدد الهی و الهام گرفتن از پیام خون مطهر شهیدان عمل می‌کنیم و دانشجویان عزیز بدانید که وجه مشترک وصیتنامه همه شهدا این است که نوشته‌اند: مردم! ما برای خدا رفتیم؛ امام و مقتدای این نظام و دفاع از ارزش‌های اسلامی یادتان نرود. بازماندگان بدانید مبادا ولایت فقیه و ارزش‌های انقلاب اسلامی و اجرای عدالت در کشور را تنها بگذارید.

وی تاکید کرد: ما تا آخرین قطره خون نسبت به پاسداری از این پیام‌ها اقدام خواهیم کرد.

رئیس قوه قضائیه گفت: پرچم مقاومت و ایستادگی و مبارزه با فساد، امروز در دست مقام معظم رهبری است و بنده و امثال بنده سربازان ایشان در این میدان هستیم.

وی با اشاره به خواسته یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه دستگاه قضایی باید از سیستم الکترونیک برخوردار باشد، گفت: ابلاغ‌های الکترونیک پیگیری می‌شود و اسناد رسمی باید جایگزین اسناد عادی شود که این موضوع را نیز ما پیگیری می‌کنیم. در رابطه با صیانت از مسئولین به نحوی که از هرگونه آسیبی مصون باشند، این حرکتی است که ما انجام داده‌ایم؛ قانون آن تصویب شده بود، اما با گذشت سه چهار سال اجرا نشده بود، آیین نامه آن را تصویب کردیم و سامانه ثبت اموال مسئولین را دنبال می‌کنیم. بخشی از این کار انجام شده و بخش دیگر تکمیل خواهد شد. اجرای این قانون می‌تواند در صیانت بخشی از مسئولان و مدیران موثر باشد.

ارائه زمانبندی برای برنامه دستگاه قضایی یکی از نکاتی بود که نمایندگان دانشجویان بسیجی به آن اشاره کردند و حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در این زمینه گفت: این نکته، نکته درستی است و ما یک حرکت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را دنبال کردیم و انشاءالله این موضوع به نحوی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. حرکت ما در این دوره بر محور برنامه خواهد بود.

وی بیان کرد: استفاده از همه ظرفیت‌ها به ویژه ظرفیت دانشجویی، جزو برنامه ماست و حتما کمک و مساعدت بسیج دانشجویی در جهت اهداف قوه قضاییه و تحقق عدالت و مبارزه با فساد بسیار کارساز خواهد بود و به دنبال تحقق این موضوع هستیم.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: همچنانکه مقام معظم رهبری فرمودند ما با یک دنیا امید، آینده را بسیار روشن و درخشان می‌بینیم. آنان که آینده را تاریک می‌بینند مفاهیم انقلاب اسلامی را نمی‌دانند و امیدی را که خدا، پیامبر و اولیای دین و شهدا در جامعه ایجاد کردند را نمی‌فهمند. مردم نگران بعضی کم کاری‌ها و بی تدبیری‌ها و مشکلات هستند؛ حق هم با مردم است؛ اما این وضعیت و شرایط ادامه نخواهد یافت. ما آینده را از آن ثروتمندان بی خدا و قدرتمندان بی‌رحم نمی‌بینیم؛ آینده را از آن متقین، صالحین، مردم مومن و انقلابی می‌بینیم.

وی اضافه کرد: ما اعلام کرده‌ایم که فقط فعل‌های مجرمانه قابل تعقیب نیست؛ ترک فعل‌هایی که موجب خسارت‌های بسیاری می‌شود نیز مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: جریان بسیج دانشجویی یک جریان آرمانگرا است که می‌خواهد فرق بین وضع موجود و مطلوب را بیابد و فاصله بین وضع موجود و مطلوب را هر چه کمتر کند. این ماموریت ما نیز هست و ما در این مأموریت با شما مشترکیم. بنای ما آن است که وضع موجود را خوب بشناسیم و وضعیت مطلوب و آرمانی که برای نظام اسلامی ترسیم شده را خوب بدانیم و تلاش شبانه روزی ما آن باشد که این فاصله را هر چه کمتر کنیم و انشاءالله زمینه تحقق مدنیت اسلامی و تمدن نوین اسلامی را فراهم کنیم.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: توفیقی حاصل شد در محضر شما جوانان باشم که این فرصت بسیار مغتنم بود. انشاءالله از دیدگاه‌های ارزشمندتان بنده و امثال بنده را برخوردار کنید و امیدوارم این نشست فقط یک حرکت نمادین و زودگذر نباشد و یک ارتباط علی الدوام با بسیج دانشجویی باشد.

یکی از دانشجویان به موضوع طرح سهمیه بندی بنزین اشاره کرد و رئیس قوه قضائیه در این زمینه گفت: ما در رابطه با این موضوع سخن‌ها داریم. چند سال براساس قانون دولت وظیفه داشت نسبت به مدیریت سوخت اقدام کند و در این چند سال اقدام نکرد؛ یعنی وظیفه قانون و مصرح در قانون را چند سال به تأخیر انداخت.

وی افزود: در نحوه اجرای این طرح آنچه باید از تمهیدات اندیشیده شود، ‌اقناع عمومی، ‌اجماع نخبگانی و اطلاع عموم و مسئولان به نحوی که بشود همراهی همه مردم را فراهم بکند، انجام نشد. در طرح‌های بزرگ و در کارهای عظیم در این کشور همواره آنجایی که با مردم سخن گفتیم، توفیقات بزرگی داشتیم؛ مشکلات و تنگناهایی بوده، اما اگر اطلاع، توجیه و تبیین مردم و نخبگان انجام می‌شد، حتما وضعیت متفاوت بود. اینها نکات اساسی است و مسائل دیگری نیز وجود دارد که در نوشته‌ای به آن اشاره کردم و در زمان مناسبی انشاءالله به این مسائل خواهیم پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: بنده خودم را به عنوان یک طلبه در جایگاه مسئولیت قوه قضاییه در همه حال مدافع حقوق مردم می‌دانم.

رئیس قوه قضائیه در پایان با قرائت دعای فرج گفت: اگر خدا قبول کند یک بسیجی همگام و همراه شما هستم و در جهت اجرای منویات مقام معظم رهبری و خواست مردم حرکت می‌کنم.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.