خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بزرگ‌ترین معبد ایزدی‌های جهان در ارمنستان ساخته شد

به گزارش ادیان‌نیوز (ردنا)؛ این عبادتگاه در روستای آنکالیچ در ۳۵ کیلومتری ایروان پایتخت ارمنستان واقع شده است. عمارت این عبادتگاه از هفت گنبد کوچک در اطراف یک گنبد بزرگ مرکزی تشکیل شده و در رأس هر کدام از آن‌ها یک خورشید طلایی قرار گرفته است.

شبستان این عبادتگاه دویست متر مربع مساحت دارد و از سنگ مرمر ایرانی و گرانیت رمنستان ساخته شده و ارتفاع آن ۲۵ متر است.این عبادتگاه که «دیوانه قبا» نام دارد، بزرگ‌ترین معبد ایزدی‌ها در جهان است. ساخت این معبد را یک تاجر ایزدی ساکن مسکو بر عهده گرفته است.

احمد برجس یکی از اعضای سازمان جهانی ایزدی‌ها از بریتانیا در این زمینه گفت: این معبد برای ما اهمیت بسیاری دارد، زیرا جمعیت ایزدی‌ها در حال از بین رفتن است و ما به دلیل آزارهای مذهبی، در سراسر جهان پراکنده شده‌ایم. ما به چنین معبدی احتیاج داریم تا فرزندان‌مان هویت و فرهنگ‌شان را حفظ کنند.طبق آمار سال ۲۰۱۱ ایزدی‌ها با ۳۵,۲۷۲ هزار نفر جمعیت، بزرگ‌ترین اقلیت دینی در ارمنستان هستند.

بزرگترین معبد ایزدی‌های جهان در ارمنستان

مقر اصلی ایزدی‌ها در شمال عراق و شرق ترکیه است. آخرین کشتار ایزدی‌ها به سال ۲۰۱۴ و حملات داعش در شمال عراق مربوط است. داعش هزاران ایزدی را در اطراف سنجار به قتل رساند و دختران جوان و زنان آن‌ها را به بردگی جنسی گرفت و آن‌ها را وادار کرد تا دین‌شان را تغییر دهند.

داعش نزدیک به ۵۰ هزار نفر از ایزدی‌ها را از شهرها به کوهستان‌ها کشاند و آن‌ها را محاصره کرد. اکنون هزاران ایزدی یا در کمپ‌های شمال عراق و ترکیه زندگی می‌کنند و یا در اقصا نقاط اروپا پراکنده شده‌اند.

پایان پیام/م

The Yazidis Of Armenia

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.