خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

علمای اهل‌سنت افتخار ایران هستند

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان گفت: دنیا پر از مشکل است. اگر فکر کنید که می‌توانیم صد در صد با هم برابر باشیم محال است. امروزه دنیا تبدیل به لجنزار شده است و هرکس در دنیا سخن از اخلاق، معنویت و مسائل معنوی می‌زند، اگر پنج درصد هم با ما مشترک است، همان پنج درصد هم برای ما غنیمت است. چون او هم در حد پنج درصد به ما نزدیک است. ما با شما اختلاف نظر داریم ولی این اختلاف نظر بسیار کم است در حالی که نماز و خدا و قبله همه ما یکی است. من در این دانشگاه درس فقه اهل‌سنت می‌دهم. بنابراین ما اصلاً با شما اختلافی نداریم. چون در دیدگاه من، با شما ۹۵ درصد مشترکات داریم.

وی افزود: ما و شما اسلام را دین خاتم می‌دانیم و باید با همین دین، بشریت را قانع کنیم. در قرآن کریم آمده است: «ادعُ إِلى سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَهِ وَالمَوعِظَهِ الحَسَنَهِ وَجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ». خداوند در آیات ۲۵ و ۲۶ سوره سبأ می‌فرماید: «إِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ لَعَلى‌ هُدىً أَوْ فِی ضَلالٍ مُبِینٍ قُل لَّا تُسْأَلُونَ عَمَّا أَجْرَمْنَا وَلَا نُسْأَلُ عَمَّا تَعْمَلُونَ». ما و شما یا بر هدایت هستیم و یا بر ضلالت. ای جماعت مقابل! روز قیامت از جرم ما از شما سؤال نمی‌کنند و شما باید جواب اعمال خودتان را بدهید و از عمل شما از ما نمی‌پرسند. در این آیه به خودش نسبت جرم می‌دهد و به طرف مقابل، نسبت عمل می‌دهد. ببینید چقدر به طرف مقابل احترام می‌گذارد. پس قرآن این‌قدر ادب گفت‌وگو را رعایت کرده است. ما چقدر رعایت می‌کنیم؟

نواب هم‌چنین گفت: ما نباید به هندو بگوییم تو موحد نیستی، گرچه موحد هستند و بت‌ها را سمبل خدا می‌دانند و می‌گویند این‌ها وسیله‌ای هستند که ما را به خدا نزدیک کنند. بشریت گمراه امروز احتیاج به هدایت دارد و این هدایت، ناگهانی حاصل نمی‌شود و درصدی پیش می‌آید. چهل درصد با هندوها و پنجاه درصد با بودایی‌ها مشترک هستیم. حال به کمک این ادیان، فعلاً دروغ را از روی زمین برداریم. این چند سال طول می‌کشد؟

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب سپس گفت: من در استان سیستان و بلوچستان گفتم که طلاق در منطقه شما نسبت به نقاط دیگر کم‌تر است و این از برکت روحانیت اهل‌سنت است. همه آن‌چه در منابر می‌گوییم، مردم ژاپن عمل می‌کنند. از راستگویی گرفته تا رعایت نظم، اخلاق و ادب در این کشور رعایت می‌شود. به برکت فضای مجازی این به یک مطالبه جهانی تبدیل شده که در مقابل خطا باید عذرخواهی کرد. این ژاپنی است و دینش شینتو است اما چنین رفتارهایی دارد.

وی افزود: ما سوار بر یک کشتی هستیم. یک قافله هستیم که هفت میلیارد عضو دارد. روحانیت باید از آلام بشر بکاهد و مشکلاتش را کم کند. باید ببینیم چند درصد می‌توانیم کم کنیم. دانشگاه ادیان و مذاهب تأسیس شده برای همکاری با ادیان دیگر در جهت کاهش آلام بشری. بشریت از بی‌عدالتی، دروغ و فروپاشی بنیان خانواده و همه نابسامانی‌ها رنج می‌برد. ببینیم چه کسی نسخه‌ای برای رفع این نابسامانی‌ها پیچیده‌ است. ما با دیگران مشترکات داریم و باید تکیه بر مشترکات کنیم.

به استناد آیات «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّهً وَاحِدَهً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ»، «اعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ»، «وَأَطِیعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَنَازَعُواْ»، « قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَن یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِکُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعاً»، تفرقه هم‌سنگ عذاب است. حضرت موسی(ع) که به طور رفت، هارون برای نگه‌داری مردم ماند. وقتی حضرت موسی(ع) برگشت، دید که قوم، گوساله‌پرست شده‌اند. هارون گفت «إِنِّی خَشِیتُ أَن تَقُولَ فَرَّقْتَ بَیْنَ بَنِی إِسْرَائِیلَ وَلَمْ تَرْقُبْ قَوْلِی». من گوساله‌پرستی را تحمل کردم که تفرقه پیش نیاید. یعنی تفرقه از گوساله‌پرستی بدتر است. پس حفظ وحدت از مقاصد اسلام است. برای حفظ وحدت هیچ راهی جز فقه مقاصدی نیست. با توجه به این آیات، حفظ وحدت از مقاصد اسلام است.

نواب درباره هدف از تأسیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزه‌های اهل‌بیت(ع)، اصل هدف ما است قرآن کریم می‌فرماید «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى کَلَمَهٍ سَوَاء بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ». ما عمل به سخن قرآن کریم می‌کنیم. از این هدف، معرفی اسلام را دنبال می‌کنیم. بشریت راهی طولانی در پیش دارد تا از آلامش کاسته شود، ولی اگر افق را باز نگه داریم، می‌بینیم که قرآن کریم چقدر به دیگران احترام کرده است و می‌فرماید «ادعُ إِلى سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَهِ وَالمَوعِظَهِ الحَسَنَهِ وَجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ». با این کار می‌توانیم راه درست را به بشریت القا کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: علمای اهل‌سنت افتخار ما هستند. حتی من به ارامنه هم گفته‌ام که شما افتخار ما هستید. در دنیای امروز، تنوع و تکثر به نفع ما است و کسی این را متوجه نمی‌شود. تنها سه یا چهار کشور با اکثریت شیعی داریم اما در بیش از پنجاه کشور، اهل‌سنت غالب هستند. شیعیان در بیش از پنجاه کشور مهمان اهل‌سنت هستند. مرحوم علامه سید جعفر مرتضی می‌گفتند در طول تاریخ، اهل‌سنت مثل یک انگشتر که نگین را حفظ می‌کند، شیعیان را حفظ کرده‌اند. اگر کسی عقل حکومت‌داری داشته باشد، می‌داند که اهل‌سنت ساکن ایران، افتخار ایران هستند. اینان امت رسول‌الله هستند. ما افتخار می‌کنیم که در ایران اهل‌سنت داریم و از آن‌ها پذیرایی می‌کنیم تا آنان در بیش از پنجاه کشور اهل‌سنت، از شیعیان پذیرایی کنند. یهودی و زرتشتی و مسیحی و ارمنی به نفع ایران است و اهل‌سنت اصلاً جزء ایران هستند.

رئیس داتشگاه ادیان و مذاهب در پایان گفت: ما در عمل، احترام به غیر مسلمان و غیر شیعه را نشان می‌دهیم. آقای نذیر احمد سلامی می‌گفت من چهار سال در این دانشگاه تدریس کردم و یک طلبه به من اخم نکرد. آیت‌الله خزعلی می‌گفتند در ۸۴ جای نهج‌البلاغه آمده که امیرالمؤمنین(ع) با خلفا همکاری کرده است. شیعیان چهل سال پیش به کمک حکومت عمان رفتند و از آن زمان تا کنون شیعه در عمان مورد احترام است و هم‌اکنون پنج وزیر شیعه در عمان هستند. احترام به اهل‌سنت در ایران، احترام به شیعه در جهان اسلام است. مقام معظم رهبری فرمودند که هرکس بین شیعه و سنی اختلاف می‌اندازد، نوکر آمریکا و انگلیس است. من در سیستان و بلوچستان گفتم من به عمامه‌های شما افتخار می‌کنم. اگر طلاق و نابسامانی خانوادگی در سیستان و بلوچستان کم است، مدیون عمامه‌های شما است.

در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیرخواه رئیس مرکز اسلامی شمال کشور گفت: در چند سال گذشته در مرکز اسلامی شمال کشور، در جهت ارتقای علمی علمای اهل‌سنت، بنا را بر آموزش و پژوهش گذاشته‌ایم. با توجه به شرایط جهان اسلام و نیازهای جامعه، تحول در حوزه‌های علمیه یک امر ضروری است. این انگیزه و اشتیاق در میان علمای اهل‌سنت ایجاد شده و هرساله شاهد افزایش توان علمی علما از طریق تحصیل در مراکز علمی هم‌چون دانشگاه ادیان و مذاهب هستیم. تاکنون بیش از یکصد نفر در آزمون ورودی دانشگاه ادیان و مذاهب شرکت کرده‌اند و عده‌ای نیز پذیرفته‌ شده‌اند.

وی افزود: حضور این گروه از علمای گیلان و گلستان در سفر علمی به شهر قم به عنوان یک سفر علمی پژوهشی، بدین دلیل است که بتوانیم تجارب مؤسسات و مراکز شهر قم را در حوزه‌های علمیه گیلان و گلستان پیاده کنیم.

گفتنی است میهمانان اهل‌سنت هم‌چنین در کتاب‌سرای دانشگاه ادیان و مذاهب بازدید و نماز جماعت را در محل نمازخانه دانشگاه ادا کردند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.