خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مکان‌های مهم فرهنگیِ مشترک میان پیروان ادیان در ایران کجاست؟

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)؛ پس از توییت تهدیدآمیز ترامپ مبنی بر هدف قرار دادن ۵۲ نقطه فرهنگی مهم ایران، سایت religionnews در گزارشی به معرفی ۵ مکان فرهنگی مذهبی ایرانی که در میان مسلمانان، یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان ایرانی دارای احترام ویژه ای است، پرداخته است. در ادامه متن گزارش را مشاهد می‌کنید:

هتگتامی که  دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مورد احتمال حمله تلافی‌جویانه به «۵۲ مکان فرهنگی ایرانی» توئیت کرد، جهان با هشدار به او واکنش نشان داد.

حمله به اماکن فرهنگی غیرقانونی تلقی می‌شود؛ برخی حتی این اقدام را جنایت جنگی می‌دانند. ایالات متحده امضا کننده چندین توافقنامه بین‌المللی است از جمله کنوانسیون لاهه در سال ۱۹۵۴، که طرف‌های متخاصم را «برای محافظت از دارایی‌های فرهنگی» فرا می‌خواند.

ایران بخشی از مهد تمدن بشری است، مکانی که به نظر می‌رسد تمدن در آن پدیدار شده است و تاریخ آن حداقل به ۲۰۰۰ سال قبل از ظهور اسلام برمی گردد. این کشور دارای اماکن مذهبی بسیاری متعلق به یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان و دیگر اقلیت های دینی و مذهبی است.

امید صفی، استاد مطالعات آسیایی و خاورمیانه در دانشگاه دوک می‌گوید: «ایران اماکن بسیار مهمی برای دین زرتشتی، جوامع یهودی و مسیحی و البته مسلمانان دارد.»

بسیاری اظهار داشتند که ایران ۲۲ مکان فرهنگی دارد که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. علاوه بر این، برخی مناطق دیدنی مذهبی در ایران همچنان به عنوان اماکن عبادی و زیارتی فعالیت می‌کنند.

سیما گلستانه، استادیار مطالعات خاورمیانه در دانشگاه کرنل گفت: «آنها نه تنها جدا نیستند، بلکه در بافت زندگی روزمره نیز بافته می‌شوند.» گلستانه تهدید حمله به این سایت‌ها را با «تهدید به بمب‌گذاری نوتردام یا کلیسای سیستین» مقایسه کرد.

هزاران نفر در پی توئیت ترامپ با استفاده از هشتگ #IranianCulturalSites تصاویر اماکن مورد علاقه خود در ایران را به اشتراک گذاشتند. پنج مورد از اماکن مهم فرهنگی مذهبی ایران عبارتند از:

آتشکده یزد

در آیین زردشتی، زندگی انسان جدال میان خیر و شر، حقیقت و فریب، و نور و تاریکی است. آتش برای زرتشتیان نمادی از حقیقت است. آتشکده‌ها در حدود قرن پنجم قبل از میلاد ظاهر شدند.

آتشکده یزد محل نگهداری آتش مقدس زرتشتی در شهر یزد و نیایشگاه زرتشتیان ساکن در این شهر است. این آتشکده در خیابان «آیت‌الله کاشانی» یزد است.

معابد آتش زرتشتی در بسیاری از مناطق ایران یافت می شود، اما این معبد آجری زرتشتی، آتشی دارد که بیش از ۱۵۰۰ سال در آن روشن مانده است.

مقبره استر و مردخای در همدان

اعتقاد بر این است که این مقبره متعلق به ملکه استر و پسر عمویش (یا عمویش) مردخای است. این مهمترین مکان زیارتی یهودیان در ایران است.

استر، آنگونه که در کتاب مقدس شرح داده شده، ملکه یهودی خشایار شاه بود. در کتاب استر، مردخای او را از نقشه‌ کشتن یهودیان آگاه می‌کند و آن دو در کنار هم برای نجات یهودیان از نابودی در سراسر امپراتوری پارس اقدام می‌کنند.

تاریخ دقیق منشاء گنبد آجری مقبره استر و مردخای مورد اختلاف است. محفظه بیرونی، مقبره‌های خاخامان معروف را در خود جای داده است. محوطه داخلی نیز نوشته‌هایی عبری در امتداد دیوارها دارد؛ دو تابوت و دو تخته سنگ دفن برای استر و مردخای نیز وجود دارد.

مقبره دانیال پیامبر (ع)

درباره مکان دفن دانیال نبی(ع) ادعاهای زیادی وجود دارد، اما اینکه آن پیامبر الهی در شوش ایران مدفون است، مقبول‌ترین سخن است. طبق کتاب مقدس (کتاب دانیال) دانیال پس از تخریب بیت المقدس به بابل منتقل شد. در آنجا با کمک ارمیا نبی(ع) از شر شیرها نجات یافت. فضای آخرالزمانی کتاب دانیال برای یهودیان، مسیحیان و مسلمانان اهمیت فراوانی دارد. بالای آرامگاه دانیال بنایی مخروطی شکل بنا شده است.

مقبره کوروش بزرگ

آرامگاه کوروش (پاسارگاد)

بسیاری از انجیلیان، ترامپ را با کوروش، اولین امپراتور پارسی، مقایسه می‌کنند. نام کوروش چندین بار در کتاب مقدس آمده و گرامی داشته شده است؛ به دلیل آزاد کردن جمعیتی از یهودیانی که در بابل اسیر شده بودند. کوروش در سال ۵۳۰ قبل از میلاد درگذشت و در پاسارگاد، مکانی باستانی، در نزدیکی شهر شیراز به خاک سپرده شده است. بر اساس منابع ادبی، بیش از دو قرن بعد، اسکندر بزرگ دستور داد تا آرامگاه وی بازسازی شود.

کلیسای وانک

کلیسای جامع وانک در اصفهان

کلیسایی که به عنوان کلیسای جامع منجی نیز شناخته می‌شود. وانک در زبان ارمنی به معنای «صومعه» است. این کلیسا به طور خاص برای ارمنیانی که بخشی از کلیسای رسولی ارمنی هستند، اهمیت ویژه‌ای دارد. در مجموع منطقه جلفا در حومه اصفهان ۱۶ کلیسای ارمنی دارد. نقوش دیوارهای کلیسای جامع با طلا تزئین شده است. بنای کلیسای جامع در سال ۱۶۶۴ به پایان رسید و شامل یک برج ناقوس است که در سال ۱۷۰۲ ساخته شده است که هنوز هم از آن استفاده می‌شود.

حرم امام رضا (ع)

حرم امام رضا (ع)

بسیاری از مسلمانان شیعه، ۱۲ جانشین پیامبر اسلام را به عنوان رهبران مقدر الهی ارج می‌نهند. مقبره یکی از آن ۱۲ امام در ایران است. حرم امام رضا (ع) که در شهر مشهد واقع شده، مجتمعی عظیم است که شامل مقبره، موزه و کتابخانه است. این حرم، مکان زیارتی عظیمی است که سالانه بیش از ۲۵ میلیون بازدید کننده را به سوی خود می‌کشد. این مکان یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های مسلمان در ایران است.

پایان پیام/ز

مترجم: زهرا زنگنه

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.