خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

خبرسازترین رویدادهای جهان اسلام در سال ۲۰۱۹

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از فایوپیلارز، جهان اسلام در سال ۲۰۱۹ وقایع چالش‌برانگیزی را پشت سر گذاشت؛ فشارها و تبعیض علیه مسلمانان در گوشه و کنار جهان از جمله کشته شدن ده‌ها نمازگزار در حمله به مساجد نیوزیلند، سرکوب مسلمانان در چین و کشمیر هند، اصلاحات جنجالی در عربستان سعودی، کشته شدن «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش و هتک حرمت به ساحت قرآن کریم در نروژ از مهم‌ترین رویدادهای دنیای اسلام در سال ۲۰۱۹ بود. در این گزارش برخی از مهم‌ترین وقایع جهان اسلام مورد بررسی می‌گیرد.

۱ ــ منازعه هند و پاکستان بر سر کشمیر

تنش‌های فزاینده بین این دو کشور مجهز به سلاح هسته‌ای پس از کشته شدن ۴۰ نیروی امنیتی هند در ۱۴ فوریه ۲۰۱۹ بالا گرفت. گروه جیش محمد در پاکستان مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت؛ ۱۲ روز بعد دو کشور دست به حمله هوایی علیه مواضعی در خاک یکدیگر زدند.

از آن به بعد نزاع دو کشور هر از چند گاهی بالا می‌گیرد؛ پنج ماه قبل، دولت هند، خودمختاری منطقه کشمیر تحت سلطه خود را لغو و فعالیت‌های دینی مسلمانان این منطقه را ممنوع کرد. همچنین تعداد زیادی از فعالان دینی و سیاسی این منطقه دستگیر شدند.

۲ ــ ادامه سرکوب و فشار به مسلمانان چین

سال گذشته اقدامات ضد‌اسلامی دولت چین علیه اقلیت مسلمان اویغور در استان سین‌کیانگ این کشور با محکومیت گسترده نهادهای بین‌المللی و مسلمانان جهان روبه‌رو شد.

هم‌اکنون حدود یک میلیون مسلمان اویغور در بازداشتگاه‌های دولتی چین در شرایطی بسیار ناگوار به سر می‌برند.

۳ ــ نادیده گرفتن حقوق اقلیت مسلمان در هند

گروه‌های حقوق بشری دولت «نارندرا مودی»، نخست‌وزیر هند، را به ترویج ملی‌گرایی مبتنی بر هندوییسم و نادیده گرفتن حقوق اقلیت ۲۰۰ میلیونی مسلمان این کشور متهم می‌کنند.

در اکتبر سال ۲۰۱۹ دادگاه عالی هند مالکیت مسجد بابری در شهر ایودهیا را به هندوها داد و در ماه دسامبر، قانون تبعیض‌آمیز شهروندی در این کشور به تصویب رسید که مهاجران مسلمان را از برخورداری از حق شهروندی این کشور محروم می‌کند.

۴ ــ حمله به مساجد نیوزیلند

در مارس ۲۰۱۹ در دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند، ۵۰ مسلمان به دست یک نژادپرست استرالیایی قتل عام شدند و «برنتون ترنت»، عامل این جنایت به ارتکاب ۵۰ قتل و ۳۹ مورد تلاش برای قتل متهم شد. این حملات خونبارترین کشتار دسته‌جمعی در تاریخ نیوزیلند بود.

«جاسیندا آردن»، نخست‌وزیر این کشور، این حادثه را یکی از تاریک‌ترین روزهای نیوزیلند خواند و وعده داد که مالکیت خصوصی تمام سلاح‌های نیمه‌خودکار را ممنوع خواهد کرد.

۵ ــ حملات تروریستی علیه مسیحیان در سریلانکا

در ۲۱ آوریل ۲۰۱۹ سه کلیسا در کلمبو پایتخت سریلانکا هدف حملات انتحاری قرار گرفت. در این حملات ۲۵۹ نفر از جمله ۴۵ خارجی و سه نیروی پلیس کشته و ۵۰۰ نفر مجروح شدند.

به گفته مقامات پلیس سریلانکا، همه ۷ نفر انتحاری عامل این حملات، شهروند سریلانکا و عضو گروه افراط‌‌‌گرای «جماعت ملی توحید» بودند. در ۲۳ آوریل خبرگزاری اعماق وابسته به داعش اعلام کرد که عاملان این حمله از اعضای داعش بودند، اما در تحقیقات جنایی نشانه‌ای از وابستگی عاملان حمله به داعش یافت نشد.

۶ ــ روند غربی شدن عربستان

در سال ۲۰۱۹ بن سلمان، شاهزاده سعودی، روند اصلاحات غربی خود را در عربستان تشدید کرد. وی اختیارات پلیس دینی را محدود و نهاد تازه‌ای برای تفریحات و سرگرمی ایجاد کرد که برگزارکننده رویدادهایی‌ از قبیل نمایش‌های کمدی، مسابقات حرفه‌ای کشتی و رالی کامیون‌های غول‌پیکر است.

همچنین، کابینه عربستان طرح جدیدی را برای اعطای اقامت به خارجی‌ها تأیید کرد که مهاجران را قادر می‌سازد اقامت دائمی بگیرند و مالکیت شخصی داشته باشند و در این کشور سرمایه‌گذاری کنند. علاوه بر این دولت سعودی قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن زنان بالای ۲۱ سال می‌توانند بدون همراهی قیّم به خارج سفر کنند.

۷ ــ کشته شدن «ابوبکر البغدادی»، سرکرده داعش

در ماه اکتبر دونالد ترامپ اعلام کرد که ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش، در عملیات ارتش آمریکا در شمال غرب سوریه کشته شد. به گفته ترامپ، در جریان حمله نیروهای ویژه آمریکایی، البغدادی کمربند انتحاری خود را منفجر کرده و کشته شده است.

بغدادی در سال ۱۹۷۱ در نزدیکی سامرا در شمال بغداد به دنیا آمد؛ برخی گزارش‌ها حاکی است که وی در زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ خطیب مسجدی در این شهر بود، اما برخی دیگر معتقدند بغدادی در زمان اسارت در کمپ آمریکایی بوکا در جنوب عراق با تعدادی از فرماندهان القاعده آشنا و دارای عقاید افراطی شد.

البغدادی در سال ۲۰۱۰ به عنوان سرکرده یک گروه شبه‌نظامی که القاعده نیز جزء آن بود در عراق ظاهر شد؛ زمانی که جنگجویان داعش در سال ۲۰۱۴ موصل را فتح کردند، وی با اعلام خلافتی خودخوانده در این منطقه به شهرت رسید.

۸ ــ واکنش گسترده به هتک حرمت قرآن در نروژ

«آرنی تومر»، رئیس گروه افراطی «اسلامی‌سازی نروژ را متوقف کنید»، شنبه ۲۵ آبان‌ماه، قصد سوزاندن نسخه‌ای از قرآن را داشت که پلیس از این اقدام جلوگیری کرد، اما وی در اقدامی دیگر به ساحت قرآن اهانت کرد. طبق گزارش تلویزیون دولتی نروژ (NRK) اعضای این گروه ضد اسلامی در محله سکونت مهاجران در شهر کریستیان‌ساند تظاهرات کردند.

در پی این اقدام ضد اسلامی، مقامات کشورهای اسلامی از جمله ایران، پاکستان و ترکیه و مصر این حرکت را محکوم کردند و راهپیمایی‌هایی از سوی گروه‌های مردمی در برخی کشورها برپا شد.

ترجمه و تنظیم: محسن حدادی

پایان/ص

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.