خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نحوه ضدعفونی میوه ها با سرکه

بهترین روش برای ضدعفونی و از بین بردن ویروس ها و باکتری های موجود بر روی پوست میوه ها استفاده از محلول سرکه و آب است که امروزه با وجود ویروس کرونا استفاده از آن به شدت توصیه می شود. برای این منظور نیاز به سرکه سفید و آب می باشد. به این صورت که باید محلول رقیقی از سرکه تهیه کنید.

به گزارش سرویس بازار ردنا (ادیان‌نیوز)، امروزه با گسترش شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان بهتر است به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری بهداشت فردی را رعایت نماییم و مرتب دست ها را چندین مرتبه در روز با آب و صابون بشوییم. علاوه بر این نیاز است که در هنگام حضور در اجتماعات و محل های پرتردد مانند مترو از دستکش و ماسک استفاده کنیم و محلول ضد عفونی کننده به همراه داشته باشیم. به غیر از رعایت موارد ذکر شده باید به تغذیه و سلامت مواد غذایی که استفاده می کنیم نیز توجه داشته باشیم. هر یک از لوازم و مواد غذایی که به منزل آورده می شود نیاز به ضدعفونی و شستشو دارد. از جمله خوراکی هایی که حتما نیاز به شستشو دقیق و ضدعفونی دارند میوه ها و سبزیجات هستند. با ما همراه باشید تا بیشتر با نحوه ضد عفونی میوه ها آشنا شوید.

ارزش غذایی میوه و سبزی

میوه ها وسبزی های تازه خواص بسیاری دارند و می توانند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشند به همین دلیل کارشناسان تغذیه توصیه می کنند که حتما مصرف میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهید و روزانه  ۵ وعده از آن ها مصرف کنید.  میوه ها و سبزی ها با وجود تمام خواص و فوایدی که برای بدن دارند در صورتی که به خوبی شسته نشوند و در هنگام خرید و نگهداری آن ها به نکاتی توجه نشود می توانند  موجب مسمومیت و حتی ورود ویروس ها و باکتری ها به بدن شوند.

امروزه به دلیل استفاده از کودهای شیمیایی در کشاورزی و همچنین در تماس بودن میوه ها با مواد خطرناک، باکتری های موجود در آب و خاک  و آلودگی های موجود در هوا احتمال اینکه میوه ها به این مواد آلوده باشند بسیار زیاد است. در صورتی که در برداشت و ارائه آن ها به بازار و شرایط نگهداری آن ها چندان توجه نشود میزان رشد میکروب ها و باکتری ها افزایش می یابد و با وارد شدن به سبد تغذیه خانواده ها می تواند بیماری هایی را برای آن ها به وجود آورد. بنابراین لازم است که پس از خرید میوه ها حتما آن ها را ضدعفونی نمایید سپس مصرف کنید.

شستشو و ضدعفونی کردن میوه ها

بهترین روش برای ضدعفونی و از بین بردن ویروس ها و باکتری های موجود بر روی پوست میوه ها استفاده از محلول سرکه و آب است که امروزه با وجود ویروس کرونا استفاده از آن به شدت توصیه می شود. برای این منظور نیاز به سرکه سفید و آب می باشد. به این صورت که باید محلول رقیقی از سرکه تهیه کنید. این محلول از سه قسمت آب و یک قسمت سرکه تشکیل شده است و باید سینک ظرفشویی و یا لگن مخصوص میوه را از محلول تهیه شده پر نمایید و میوه ها را به مدت ۱۰ دقیقه در آن قرار دهید، سپس با آب سرد آبکشی کنید.

ضد عفونی کردن سبزیجات

سبزیجات نیز همانند میوه ها می توانند انتقال دهنده ویروس ها و باکتری ها باشند، بنابراین باید به خوبی  ضد عفونی شوند. برای شستشو سبزیجات نیز به محلول رقیق سرکه و آب نیاز است.  برای این منظور باید محلول را در ظرف ریخته و سبزیجات را داخل آن بریزید و اجازه بدهید مدتی بماند. در صورتی که سبزیجات قابل برگ برگ کردن باشند بهتر است آن ها را از یکدیگر جدا و کاملا برگ برگ کنید تا بهتر ضد عفونی شوند. پس ازچند دقیقه قرار گرفتن سبزیجات در محلول آن ها را باید با آب سرد به طور کامل شستشو دهید و بعد با استفاده از یک پارچه تمیز خشک کنید. توجه داشته باشید سبزیجاتی مانند بروکلی و گل کلم به دلیل شکاف و سطح پرزداری که دارند باید مدت زمان بیشتری در محلول سرکه و آب قرار بگیرند.

مصرف میوه در سفر

با توجه به شیوع ویروس کرونا بهتر است از حضور در اجتماعات و محیط های شلوغ خود داری کنید، زیرا این ویروس بر روی تمامی سطوح می نشیند و در اثر تماس مکرر افراد مختلف با وسایل نقلیه، صندلی ها، دستگاه های عابر بانک و … احتمال آنکه به ویروس آغشته باشند بسیار زیاد است. همچنین بهتر است علاوه بر استفاده از دستکش و ماسک برای حضور در جامعه و شستشوی مرتب دست ها با ضدعفونی کننده ها و آب و صابون در خرید غذا و مواد غذایی نیز به نکاتی توجه کنید.

سعی کنید مدتی را از خوردن غذاهای آماده رستوران ها که در تهیه آن ها افراد زیادی نقش دارند بپرهیزید و بیشتر از غذاهای بسته بندی شده و آماده و غذای منزل استفاده کنید. در صورتی که مجبور هستید به یک سفر ضروری بروید و بلیط قطار تهران مشهد را تهیه کرده اید، به شما توصیه می کنیم که از مصرف میان وعده ها و غذای رستوران قطار بپرهیزید و به جای آن با خود چند عدد میوه و یا یک ساندویچ سبک که در منزل تهیه شده است را به همراه ببرید. با این روش احتمال ابتلا شما به ویروس کرونا کاهش می یابد و نگرانی و استرس کمتری خواهید داشت، البته رعایت سایر نکات بهداشتی در رابطه با لمس  در وصندلی ها، بلیط وسیله نقلیه و .. نیز ضروری می باشد.

توصیه های متخصصان در رابطه با شستشو میوه ها و پیشگیری از کرونا

توصیه می شود پیش از آنکه بخواهید میوه ها و سبزیجات را  شستشو و ضدعفونی کنید دست های خود را به مدت ۲۰ ثانیه با آب گرم و صابون بشویید تا در صورتی که باکتری یا ویروسی بر روی دست های شما وجود داشت از بین بروند.

سطح برخی از میوه ها نیاز است که بیشتر ساییده شود مانند خریزه، طالبی، هویج، هندوانه، کدو و خیار. سطح این میوه ها را با فرچه مخصوص بشویید و تمیز کنید.

سبزیجاتی مانند کلم و کاهو در قسمت برگ های بیرونی آن ها احتمال آنکه باکتری و میکروب وجود داشته باشد بیشتر است، بنابراین بهتر است برگ های بیرونی آن ها را جدا کنید.

چاقویی که می خواهید با استفاده از پوست میوه را جدا کنید باید ضدعفونی شود تا باکتری های احتمالی که ممکن است بر روی آن وجود داشته باشد به میوه ها منتقل نشود.

حتما میوه، سبزیجات و سایر غذاهای فاسد شدنی را در یخچال  و در دمای زیر ۵ سانتی گراد نگهداری نمایید تا از تکثیر باکتری های بیماری زا جلوگیری شود.

سینک ظرفشویی یا ظرفی را که می خواهید میوه ها در آن ضدعفونی نمایید را ابتدا با آب گرم و صابون بشوید تا در صورت وجود باکتری در آن ها از بین بروند.

در صورتی که بلیط قطار رزرو کرده اید و می خواهید به عنوان میان وعده با خود میوه به همراه ببرید پس از ضد عفونی و شستشو حتما میوه ها را در یک ظرف تمیز در بسته قرار دهید تا از ورود باکتری ها و ویروس ها به آن جلوگیری شود.

اگر تمامی افراد جامعه به نکات و مطالب ارائه شده توجه نمایند و آن ها رعایت کنند قطعا میزان ابتلا به ویروس کرونا به مقدار قابل توجهی در جامعه کاهش می یابد. علاوه بر این واجب است که از سفرهای نوروزی و غیر ضرری بپرهیزیم که از انتقال ویروس به نقاط و شهرهای دیگر جلوگیری شود، بنابراین اگر بلیط سفر مثلا بلیط قطار مشهد رزرو نموده اید بهتر است به منظور حفظ سلامت خود و سایر هموطنان آن را کنسل نمایید.

خلاصه
بهترین روش ضدعفونی میوه‌ها با استفاده از سرکه
عنوان مطلب
بهترین روش ضدعفونی میوه‌ها با استفاده از سرکه
چکیده
بهترین روش برای ضدعفونی و از بین بردن ویروس ها و باکتری های موجود بر روی پوست میوه ها استفاده از محلول سرکه و آب است که امروزه با وجود ویروس کرونا استفاده از آن به شدت توصیه می شود. برای این منظور نیاز به سرکه سفید و آب می باشد. به این صورت که باید محلول رقیقی از سرکه تهیه کنید.
نویسنده
ناشر
ردنا (ادیان نیوز)
لوگوی ناشر
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.