خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چگونگی نابودی کره‌ زمین با شهاب سنگ از دیدگاه دین و علم

شایعه‌ی برخورد یک شهاب سنگ به کره‌ی زمین در اردیبهشت ۹۹ و احتمال نابودی انسان‌ها چند روزی ذهن‌ها را به خود درگیر کرده بود، خبری که امکان درست بودن آن پایانی برای بسیاری از مبانی فکری، فلسفی و تمدنی بشر می‌شد.

ردنا (ادیان‌نیوز): شایعه‌ی برخورد یک شهاب سنگ به کره‌ی زمین در اردیبهشت ۹۹ و احتمال نابودی انسان‌ها چند روزی ذهن‌ها را به خود درگیر کرده بود، خبری که امکان درست بودن آن پایانی برای بسیاری از مبانی فکری، فلسفی و تمدنی بشر می‌شد. چگونگی اتمام زیست در این کره‌ی خاکی در تمام حوزه‌ها همیشه جای بحث داشته و حتی گاهی نتایج و نظرات مغایر با هم را به وجود آورده، همچون بعضی از مباحث دینی و علم نجوم.

امیرعلی مومنی منجم ایرانی براین باور است که احتمال برخورد اجرام فضایی با کره‌ی زمین وجود دارد و حتی ناسا برای بررسی این مسائل انجمن مطالعاتی دارد، اما احتمال برخورد یک در میلیارد است و تا چند دهه‌ی آینده احتمال چنین اتفاقی وجود ندارد، ولی اگر این اتفاق بیافتد در بدترین حالت یک سیارک چندکیلومتری باعث به وجود آمدن یک عصر یخبندان می‌شود مثل آن چیزی که بر سر دایناسورها آمد، البته سناریوهایی هم برای برخورد با چنین اتفاقی وجود دارد مثل اینکه با موشک مسیر آن را منحرف کنند و آن جرم را به چند تکه کوچک‌تر  تقسیم کنند تا خطر برخورد را کمتر کند.

با وجود اینکه علم کم‌ترین احتمال را برای برخورد اجرام فضایی با کره‌ی زمین قائل است ولی برای این مقابله‌ی احتمالی مشغول ساخت تجهیزات و آزمایش‌ در علوم مختلف هستند؛ از سوی دیگر دین در برابر این موضوع پاسخ دیگری داد، حجت‌الاسلام خدامراد سلیمیان کارشناس مهدوی در گفت‌و گو با انصاف نیوز اتمام جهان بشر به واسطه‌ی مسائلی همچون برخورد اجرام آسمانی با زمین و نابودی کره‌ی خاکی را با استناد به متون دینی رد می‌کند و می‌گوید: «ماجرای برخورد شهاب سنگ به زمین به طور قطع منتفی است، زیرا بیشتر ادیانی که امروز متونشان در اختیار ما است به صورت صریح و روشن پایان زندگی انسان را این طور ندانسته‌اند، در آیه‌های قرآن و زبور حضرت داوود که بخشی از کتاب مسیحیان است و حتی در بخشی از تورات به صورت صریح و روشن آخرین حاکمیت را شایسته صالحان و شایستگان دانسته است که حتما باید اتفاق بیافتد.»

این کارشناس همچنین بر این باور است که مسائل مطرح شده در مورد نابودی کره‌ی زمین گمان‌هایی است که صریحا برخلاف مضامینی است که در متون مقدس ادیان آسمانی است و قطعا زندگی بشر به این شکل پایان نخواهد پذیرفت مگر اینکه حکومت صالحان به رهبری یک انسان صالح اتفاق بیافتد.

انصاف نیوز برای بررسی ماجرای نابودی کره‌ی زمین از بعد دینی و علمی با حجت‌الاسلام خدامراد سلیمیان مدیر پایگاه اطلاع رسانی مهدویت حوزه‌ی علمیه قم و امیرعلی مومنی منجم آماتور ایرانی و سردبیر مجله‌ی آوااستار گفت‌و گو کرده است که در ادامه می‌خوانید.

علم نجوم احتمال برخورد اجرام فضایی را تایید می‌کند اما یک در میلیارد

امیرعلی مومنی منجم آماتور ایرانی و سردبیر مجله آوا استار، پیرو شایعه‌ی برخورد یک شهاب سنگ با کره‌ی زمین، احتمال برخورد اجرام فضایی به کره‌ی زمین را رد نمی‌کند اما بر این باور است که حداقل تا چند دهه‌ی دیگر شاهد چنین اتفاقی نخواهیم بود و ادامه می‌دهد: «موضوع ۷ درصد اختلاف در برخورد شهاب سنگ و یا سیارک با کره‌ی زمین شایعه‌ای بیش نبوده است، اصل ماجرا این است که یک سیارک به قطر بین یک و هشت دهم تا چهار و یک دهم کیلومتر اندازه‌ دارد و قرار است ۱۰ اردیبهشت از نزدیکی کره‌ی زمین عبور کند، البته نزدیک بودنش هم یعنی ده برابر فاصله‌ی زمین تا ماه و در عمل احتمال هیچ برخوردی وجود ندارد.

ناسا پایگاهی به نام مرکز اجرام نزدیک به زمین دارد که تمام اجرام را در نظر دارد، بنابراین تمام مشخصات این سیارک را هم دارند که مثلا اندازه و سرعت این سیارک چقدر است و چه زمان قرار است از کنار کره‌ی زمین عبور کند، در واقع تمام پارامترهای آن گفته شده و احتمال برخورد آن با کره‌ی زمین در عمل صفر است. منبع شایعه‌ی برخورد با کره‌ی زمین یک سایت خبری خارجی بود که چنین تیتری را منتشر کرد و تا چند دهه‌ی آینده هم احتمالا چنین اتفاقی را نخواهیم داشت. البته احتمال برخورد شی از فضا به کره‌ی زمین وجود دارد و این انجمن مطالعاتی ناسا هم برای همین وجود دارد تا این موارد را بررسی کند تا اگر جرمی در حال نزدیکی به زمین بود از قبل متوجه شده باشند.

احتمال برخورد هم عدد خیلی پایینی است در واقع یک در میلیارد، همان‌طور که گفتم تا چند دهه‌ی آینده احتمال چنین اتفاقی نیست اگر هم قرار باشد برخوردی صورت بگیرد در بدترین حالت این است که یک سیارک چندکیلومتری باعث به وجود آمدن یک عصر یخبندان می‌شود مثل آن چیزی که بر سر دایناسورها آمد، البته سناریوهایی هم برای برخورد با چنین اتفاقی وجود داد که اگر در آینده احتمال برخورد با کره‌ی زمین بالاتر برود و چنین چیزی به صورت قطعی صورت بگیرد سناریوهایی وجود دارد مثل اینکه با موشک مسیر آن را منناحرف کنند و آن جرم را به چند تکه کوچک‌تر  تقسیم کنند تا خطر برخورد را کمتر کند.»

مومنی در پاسخ به اینکه آیا امکان دارد حرکت اجرام فضایی برروی زیست کره‌ی زمین تاثیر بگذارد یا نه، توضیح داد :«اینها به مباحث شبه علم مربوط می‌شود که چنین مواردی را به اتفاقات روی کره زمین ربط می‌دهند که مثلاً اگر فلان سیاره با فاصله‌ی معینی با سیاره دیگر قرار بگیرد فلان اتفاق می‌افتد. این موارد در حوزه شبه علم و اختربینی قرار دارد که هیچ فکت علمی در آن وجود ندارد و بیشتر به خرافات می‌ماند چون فاصله‌ی این اجرام از ما خیلی زیاد است. در آخر می‌گویم که هیچ خطری در انتظار کره‌ی زمین ما نیست و این موضوع شایعه بوده و باید حواسمان بیشتر به اتفاقات کره زمین خودمان باشد تا اتفاقات بیرون از آن.»

«نابودی کره‌ی زمین گمانی برخلاف مضامین متون مقدس است»

حجت‌الاسلام سلیمیان به این موضوع می‌پردازد که آیا در بحران‌های حال حاضر ایران و حتی کل دنیا نشانه‌هایی از علایم آخر الزمان وجود دارد یا خیر، سلیمیان بر این باور است که ارتباط این علائم به هم کار بسیار دشواری است و ادامه می‌دهد: «گمانه زنی‌هایی که در حال حاضر به آنها اشاره می‌شود، مربوط به حالا نیست بلکه هر زمان که حادثه‌ها خارج از روال معمول بوده عده‌ای از افراد که قوه‌ی تخیل قوی دارند را بر می‌انگیزد تا مسائل را مرتبط با آموزه‌های دینی کنند.

این موضوع ربطی به یک ملیت، قومیت و مذهب خاصی ندارد، ادیان و پیروان دیگری را هم داریم که وقتی بعضی از حوادث با معاملات زندگی معمول آنها به نتیجه نمی‌رسد، آن را به امور فرامادی و فرا طبیعی ربط می‌دهند اما اینکه بتوان با استناد به متون معتبر دینی چنین ادعاهایی را مطرح کرد کار مشکلی است. حوادث مشابه را در دوره‌ها و سده‌های گذشته هم کمابیش داشتیم، اگرچه مثل امروز ارتباطات رسانه‌ای وجود نداشته، بنابراین ضبط و ثبت نشده است.»

سلیمیان در کنار ماجرای برخورد شهاب سنگ به کره‌ی زمین، ماجرای ویروس کرونا و ارتباط آن به علائم آخر زمان و منجی‌باوری را بررسی می‌کند و می‌گوید: « این حوادث که امروزه بر سر زبان‌ها افتاده مثل ویروسی که بیش از ۱۵۰ کشور را درگیر خودش کرده را جزو آثار آخرالزمانی قلمداد می‌کنند در متون دینی خودمان و تا جایی که من از متون دینی دیگر ادیان خبر دارم به صورت مشخص چنین چیزی از علائم آخر الزمان وجود نداشته است.

گاهی در روایاتی که البته در اعتبار آنها هم محل تردید است صحبت از مرگ و میرهای فراوان به میان آمده، اما اینکه بتوان با قطعیت این اتفاق را از همان علائم دانست کار بسیار مشکلی است و در واقع اگر کسی چنین ادعایی بکند باید مستندات قطعی خود را هم بیان کند بنابراین نمی‌توان بین این اتفاق با آخرالزمان ارتباطی دانست.

اما نکته این است که ای کاش بیشتر به دنبال آن حس و درکی بودیم که قدرت خداوند در چنین اتفاقاتی را نشان می‌دهد، همین ویروس می‌تواند آن غرور کشورهایی که مدعی هستند در تمام گستره‌های دانش پزشکی، علم فوق‌العاده‌ای را کسب کردند را به چالش کشد، باید از این زاویه نگاه کرد که قدرت الهی با کوچکترین موجود ممکن یعنی ویروس توانسته این میزان کشور را درگیر کند و در واقع یک جور دچار تحیر شده‌اند؛ از این جهت می‌توان موضوع را به مقوله‌ی موعودباوری و منجی باوری مرتبط کرد.

ما روایات فراوانی داریم که حضرت مهدی (عج) شریف زمانی ظهور خواهند فرمود که انسان‌ها دچار ناامیدی‌های فوق العاده شده باشند، البته من نمی‌خواهم سعی کنم تا بگویم که این مسائل به همین سمت و سو می‌رود چه بسا که امیدواریم تا در کمترین زمان ممکن این بیماری مداوا شود تا جوامع سر و سامانی بگیرند.»

این کارشناس مهدویت در مورد ماجرای شهاب سنگ ادامه داد: «این موضوع یک بیدارباش و زنگ هشداری است که اراده‌ی الهی اگر بر امری تعلق بگیرد دیگر کاری از پیش نخواهد رفت، با این رویکرد این حوادث را می‌توان به موعودباوری ارتباط داد. ماجرای برخورد شهاب سنگ به زمین به طور قطع منتفی است، زیرا بیشتر ادیانی که امروز متونشان در اختیار ما است به صورت صریح و روشن پایان زندگی انسان را این طور ندانسته‌اند، در آیه‌های قرآن و زبور حضرت داوود که بخشی از کتاب مسیحیان است و حتی در بخشی از تورات به صورت صریح و روشن آخرین حاکمیت را شایسته‌ی صالحان و شایستگان دانسته است که حتما باید اتفاق بیافتد.

این شایعاتی که بصورت مقطعی مطرح شده که در روزهای آینده و ماه‌های آینده امکان دارد زمین نابود شود، گمان‌هایی است صریح برخلاف مضامینی که در متون مقدس ادیان آسمانی است. قطعاً به این شکل زندگی بشر پایان نخواهد پذیرفت مگر اینکه حکومت صالحان به رهبری یک انسان صالح اتفاق بیافتد. در روایتی پیامبر عظیم الشأن می‌فرماید: «اگر یک روز از زندگی دنیا باقی مانده باشد قطعاً فردی از نسل و اهل بیت من بر زمین حاکم خواهد شد.»

این نشان قطعی بودن ظهور در آخرالزمان است، نمونه‌هایی از این گمانه‌ها در تاریخ گذشته هم بیان شده و اتفاقی هم نیافتاده است. به نظر می‌رسد بازار داغ این گمانه زنی‌ها با توجه به حساسیتی که در ذهن همه انسان‌ها ایجاد شده آثار سوء می‌گذارد و با توجه به نگاه درست به متون امیدواریم به سلامت این مسیر را سپری کنیم.»

منبع انصاف نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.