خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بحران کرونا؛ زایشگاه بالقوه قدیس

این قدیسان، کسانی هستند که بدون هیچ چشمداشت و توقعی به دیگران کمک می‌کنند. چیزی شبیه حرکت های جهادی خودمان.

مفهوم قدیس در کلیسای ارتدوکس روس، مفهومی محوری و پررنگ بوده و گستره ای وسیع تر نسبت به سایر مذاهب دارد. روس ها با دسته بندی قدیسان به ۱۰ گروه، در حقیقت چگونگی طریقت قدیسان را دسته بندی نموده اند. قدیسان حاکم؛ چون امپراطور کنستانتین، قدیسان شهید؛ چون قدیس استفانوس شهید، قدیسان نبی؛ چون قدیس یحیی معمدان و… نمونه هایی از این دسته ها هستند. یکی از این گروه ها نیز قدیسان بی چشمداشت یا بی توقع هستند.

این قدیسان، کسانی هستند که بدون هیچ چشمداشت و توقعی به دیگران کمک می‌کنند. چیزی شبیه حرکت های جهادی خودمان.

ارتدوکس های روس معتقدند اساس این سبک قدیسی در آموزه های عهد جدید به وفور مورد تاکید واقع شده است. اصل انجیل عیسی مسیح که بر محبت بنا شده، در حقیقت محبت بی چشمداشت و بدون توقع از طرف مقابل است. آنجا که حضرت رسولان را خادم معرفی می کند خدمتی بدون چشمداشت مد نظر است. آنجا به نیکی و دستگیری از مستمندان امر می کند، نیکی بدون چشمداشت است. از اینرو خدمت و نیکی کردن به دیگران بدون انتظار و چشمداشت در حقیقت یکی از طرق قدیسی است.

بر همین اساس کلیسای ارتدوکس روس یکی از گروه های دهگانه قدیسان را، قدیسان بی چشمداشت معرفی می کند. در این گروه از قدیسان می‌توان به دو برادر قدیس کوزماس و قدیس دمیان (Saints Cosmas and Damian ) در قرن سوم اشاره کرد. روس‌ها از همان دوران نخست برای این دو قدیس جایگاه والایی قائل بوده‌اند. گفته می‌شود این برادران قدیس به شغل طبابت پرداخته، در مقابل معالجه بیماران هیچ مزدی دریافت نمی‌کرده‌اند و آن‌ها را به ایمان به حضرت عیسی فرا می‌خوانده‌اند. این دو برادر سرانجام به خاطر شکایت سایر طبیبان بازداشت شده و در نهایت کشته شدند.

امروز هم که جامعه بشری در حال دست و پنجه نرم کردن با ویروس و بیماری کرونا است، پزشکان و همه کسانی که بر ایمانی صحیح باشند و بدون توقع و چشمداشت به کمک انسانها بپردازند، در صورتی که در کلیسای آسمانی قدیس شناخته شوند، در کلیسای زمینی نیز قدیس خواهند بود…

به این ترتیب می توان شرایط موجود جهان را زایشگاهی بالقوه برای قدیسان بی چشمداشت دانست.

محمد مدبر ۱۴ فروردین ۱۳۹۹، دانش‌آموخته ارشد ادیان ابراهیمی دانشگاه ادیان و مذاهب

منبع کانال تلگرامی انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه ادیان و مذاهب
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.