خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کتاب «بنیان‌های کاربست روایات طبی» منتشر شد

به همت دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت؛

کتاب «بنیان‌های کاربست روایات طبی» در قالب پژوهش‌ها و مطالعات پشتیبان از سوی دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت و در پاسخ به نیاز جامعه به تبیین چگونگی استفاده روشمند و علمی از احادیث و روایات در حوزه پزشکی منتشر شد.

به گزارش ردنار(ادیان نیوز)، این کتاب شامل هفت مقاله از برجسته‌ترین اساتید حوزه مطالعاتی «اسلام و سلامت» است که طی سال‌های گذشته در کارگاه‌های علمی، پژوهشی برگزار شده توسط دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، به ایراد سخن پرداخته‌اند.

برخی از عناوین مقالات این کتاب شامل «درنگی بر روش‌شناسی متن‌پژوهی با تکیه بر آثار حوزه اسلام و سلامت» اثر دکتر احمد پاکتچی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، «گام‌های ضروری در شکل‌گیری عنوان طب اسلامی» اثر دکترعبدال‌هادی مسعودی، عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث، «محتوا و استناد در روایات طبی» اثر دکتر سید محمدکاظم طباطبایی، عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث و «منبع‌شناسی مطالعات اسلام و سلامت» اثر محمد باعزم است.

گام نخست از برنامه‌های مدون دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت

کتاب «بنیان‌های کاربست روایات طبی» در دورانی که علی‌رغم تمامی پیشرفت‌های علمی و تأکیدات مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی بر لزوم بهره‌برداری روشمند از آموزه‌های دینی در بخش سلامت، هنوز هم کسانی وجود دارند که به ترویج یا بهره‌گیری بی‌ضابطه از این آموزه‌ها مبادرت می‌کنند و موجب به خطر افتادن سلامتی و خدشه به اعتقادات مردم می‌شوند، با زبانی شیوا و گویا در پاسخ به نیاز ضروری جامعه به تبیین نحوه استفاده روشمند و علمی از احادیث و روایات در حوزه پزشکی و تأکید بر دوری از نگاه سطحی و غیرعلمی به روایات طبی و نسخه‌پیچی‌های نادرست از آموزه‌های اسلامی، تألیف و منتشر شده است.

دومین سری از برنامه‌های آموزش مدون در قالب کارگاه‌های علمی و پژوهشی برگزار خواهد شد

در این کتاب تلاش شده است تا پیش‌نیازهای ضروری برای پژوهشگران جهت ورود به عرصه تحقیق و مطالعه در این حوزه مدنظر قرار گیرد. این کتاب، گام نخست از برنامه‌های مدون دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت است که در چارچوب تکمیل نقشه جامع مطالعات سلامت و دین با رویکرد بین رشته‌ای، تدوین شده و در آن به مبانی و بنیان‌های ضروری ورود به مطالعات اسلام و سلامت پرداخته شده است.

این اثر به کوشش محمد باعزم و با همکاری حمیدرضا تمدن، مهدی صالحی و حسام‌الدین علامه در ۲۲۶ صفحه تألیف و توسط انتشارات جهاد دانشگاهی به بازار نشر عرضه شده است.

گفتنی است، بنابر اعلام دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، دومین سری از برنامه‌های آموزش مدون این دبیرخانه که به روش‌شناسی مطالعات اسلام و سلامت اختصاص دارد، طی سال جاری در قالب کارگاه‌های علمی و پژوهشی و با حضور اساتید برجسته این حوزه مطالعاتی برگزار خواهد شد و دستاوردهای آن در قالب سری دوم از این مجلدات، در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

منبع مفدا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.