خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

روزه‌داری موجب رأفت و محبت اجتماعی می‌شود

به گزارش ادیان نیوز؛ حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: روزه به‌عنوان یکی از عبادت‌های غافر الهی، در ادیان گذشته وجود داشته و در اسلام نیز برای تربیت بشر مورد توجه قرار گرفته است. از پیامبر اکرم(ص) و دیگر اولیاء الهی سوال کردند که چرا باید روزه بگیریم؟ فرمودند: «برای این که اغنیاء درد و طعم تلخ گرسنگی و فقر را بچشند و نسبت به آنان رافت و دلسوزی داشته باشند».

وی ادامه داد: روزه و روزه‌داری علاوه بر تقویت اراده و سلامت جسم، زمینه رأفت و محبت اجتماعی را فراهم می‌کند. خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»؛ در اینجا تتقون یعنی اینکه به واسطه روزه‌داری، تقوا پیدا کنید. تقوا اراده‌ای در وجود انسان است و فرد را از انجام کارهایی که صحیح نیست حفظ می‌کند. روزه سپر انسان از آتش جهنم و عامل نجات و سعادت بشر است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: خلاف برخی تبلیغات که می‌گویند، مردم از دین روی‌گردان شده‌اند، اما ماه رمضان همچنان تجلی دین و روزه‌داری است.

گرجی در رابطه با شرایط قبولی روزه گفت: روزه باید بر اساس احکام شرعی و رضای خداوند انجام شود. انسان روزه‌دار از اذان صبح تا اذان مغرب، از آشامیدن، خوردن و خیلی چیزهای دیگر اجتناب می‌کند. مردم جامعه باید خودشان را در معرض نسیم جان بخش ماه رمضان قرار دهند و تنها شکم و دهان‌شان روزه نباشد، بلکه قلبشان از یاد غیر خدا روزه باشد.

انتهای پیام

 

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.