خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آموزش سبک زندگی پیامبر(ص) به کودکان در کتاب «محمد مثل گُل بود»

یکی از مشهورترین آثار انتشارات فدک کتابی به نام «محمد مثل گل بود» است که در پاسخ به توهین مجله «شارلی ابد» و برای کودکان متشر شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، عباس میکاییلی یکی از مسئولان و مؤسسان انتشارات فدک است؛ انتشاراتی که حدوداً از سال ۷۰ تا به امروز در حوزه کتاب‌های مذهبی فعالیت دارد و برای سراسر کشور کار نشر و توزیع کتاب را دنبال می‌کند. یکی از مشهورترین آثار این انتشارات کتابی است که آن‌ها در پاسخ به توهین مجله شارلی ابدو برای کودکان منتشر کردند که با استقبال زیادی مواجه شد. با میکاییلی درباره این کتاب خاص و وضعیت فعلی نشر در کشور به گفت‌وگو نشستیم؛

یکی از کتاب‌های حوزه کودک شما که فروش خوبی هم داشته است «محمد مثل گل بود» چطور شد در حوزه کودکان این کتاب را منتشر کردید؟
کتاب «محمد مثل گل بود» به نوعی سنن النبی کودکان است که در آن به زبان ساده اخلاق و سیره پیامبر(ص) با تصویر و داستان روایت شده است تا هم کودکان با آن ارتباط برقرار کنند و هم دوست داشته باشند و یاد بگیرند. در این کتاب ۴۰ محور از سیره و سبک زندگی پیامبر(ص) با زبانی روان و صمیمی بیان شده است و بچه‌ها با تمثیل‌هایی که حیدری ابهری نویسنده کتاب آورده، غیرمستقیم وارد زندگی شخصی پیامبر می‌شوند. ساختار کتاب به گونه‌ای طراحی شده که کودکان حضور پیامبر را در زندگی عادی خود حس کنند و به راحتی بتوانند از آن حضرت الگو بگیرند. این کتاب علاوه بر آموزش سبک زندگی پیامبر به رشد تفکر کودکان و پرورش هوش اخلاقی آنان نیز کمک می‌کند. علاوه براین مثال‌هایی که نویسنده در ابتدای هر مورد بیان کرده است به کودک کمک می‌کند که نسبت به اصل قضیه توجه بیشتری کند، زیرا مثال‌ها با دقت انتخاب شده‌اند و این روش یکی از روش‌های آموزشی قرآن کریم محسوب می‌شود.

کتاب را در مقابل هتاکی نشریه شارلی ابدو منتشر کرده‌اید؟
ابتدا اینطور نبود و کتاب در هشت جلد با قیمت ۲۵۰۰ و مجلد ۲۰ هزار تومانی چاپ شد، اما بعد از هتاکی شارلی ابدو به حکم وظیفه مسلمانی تصمیم گرفتیم از حق خودمان بگذریم و قیمت کتاب را کمتر از معمول بزنیم. در ۹۶ صفحه گلاسه رنگی و ابعاد خشتی بزرگ کار و زیر قیمت به بازار عرضه کردیم بدون هیچ انتفاعی تا دین خود را ادا کرده باشیم. تیراژ خوبی بود. آقای ابهری از حق تألیف خود تقریباً گذشت ما هم هزینه‌های خود را در نظر نگرفتیم.

بازخورد کتاب را چطور دیدید؟
بچه‌ها خیلی آن را دوست دارند، چون طرح‌ها ساده، اما حرفه‌ای هستند. حتی می‌توانند از روی آن‌ها هم نقاشی کنند و نکات اخلاقی و رفتاری را در کنار نقاشی‌ها یاد بگیرند و با کتاب مأنوس شوند. یکی از دوستان کتاب را ورق ورق کرد و با مداد رنگی از بچه‌ها خواست تا از روی آن نقاشی بکشند و جایزه بگیرند. استقبال خوبی هم از آن شد.

از سوی سازمان یا ارگانی برای توزیع کتاب با شما همکاری شد؟

چون کتاب آموزش سبک زندگی پیامبر به کودکان است آموزش و پرورش از آن استفاده کرد. همچنین کمیته امداد در اقدامی جالب کتاب را به مناطق محرومی، چون سیستان و بلوچستان و کردستان برد که با اقبال خوبی همراه بود.

چرا انتشاراتی جهانی مانند آمازون در حوزه کتاب‌های مذهبی نداریم؟
به دلیل اینکه زیاد خریدار جهانی نداریم؛ البته مترجم‌های خوبی در کشور هستند، ولی از آنجایی که بحث فرهنگ و چگونگی ارائه آن مطرح است هنوز موفق نشدیم به خوبی در سطح بین‌المللی حضور داشته باشیم. نمایشگاه سالانه کتاب فرانکفورت بهترین فرصت برای عرضه کتاب از سوی کشور ماست، چون هر کشوری یک غرفه دارد، اما امسال به دلیل حضور سلمان رشدی در نمایشگاه ما خودمان را تحریم کردیم و به نمایشگاه نرفتیم؛ درصورتی‌که در چنین جا‌هایی باید باشیم و آنتی‌تز فرهنگی خوبی ارائه کنیم، اما کنار رفتیم و در عوض گروهک‌های ضدایرانی، چون منافقین و مجاهدین خلق غرفه گرفتند و هرچه خواستند تبلیغ منفی ضد ایران و اسلام کردند.

منبع روزنامه جوان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.