خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ادیان اصلی در هند + مستند جالب ادیان در هندوستان

هند کشوری سکولار است، اگرچه ادیانی همچون هندوئیسم، اسلام، سیکیسم، بودائیسم و مسیحیت از ادیان اصلی در این کشور و ادیان قدیمی دنیا محسوب می‌شوند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)؛ کشور هند یکی از پر تنوع‌ترین کشورهای جهان به لحاظ مذهبی است، اگرچه تقریباً ۸۰ درصد از جمعیت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری این کشور هندوئیسم را انتخاب کرده‌اند اما بر اساس قانون اساسی هیچ دینی بر دیگری ارجحیت ندارد و پیروان هر دینی آزادانه می‌توانند عقاید خود را دنبال کنند.

هندوئیسم

هندوئیسم دومین دین و یکی از قدیمی‌ترین ادیان دنیا است با قدمتی در حدود ۳۵۰۰ سال. رایج‌ترین دین در هند است که پیروانش مجموعه‌ای از خدایان را می‌پرستند و نه خدای واحد را. پیروان این دین در دنیا یک میلیارد نفر هستند که ۹۶۶ میلیون نفر از آن‌ها در هند زندگی می‌کنند.

اسلام

دین اسلام تقریباً ۸۰۰ سال پس از میلاد مسیح به هندوستان معرفی شد. ورود اسلام پیشرفت‌های فرهنگی مهمی را برای هند به همراه آورد. در حال حاضر ۱۳۰ میلیون نفر مسلمان در هند زندگی می‌کنند که بیشتر آن‌ها در زمان حمله مغول‌ها به اسلام گرویدند و اغلب نیز در بخش‌هایی از غرب و شمال هند زندگی می‌کنند.

«با وجود اینکه هند کشوری سکولار است ولی با روی کار آمدن هر دولتی، مذهب همان دولت نیز مورد توجه بیشتر و دیگر مذاهب مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند و متأسفانه، اخیراً با روی کار آمدن دولت نارندرا مؤدی که پیرو مذهب هندوئیسم و از هندوهای افراطی است مسلمانان در این کشور مورد ستم و ظلم فراوان قرار گرفته‌اند».

مسیحیت

دین مسیح، از برجسته‌ترین اقلیت‌های مذهبی در هند، در قرن اول میلادی توسط یک مبلغ مسیحی به نام «سنت توماس» به کشور هند وارد و در قرن دوم میلادی با ورود یهودیان مسیحی معروف به «نانایا» در هند تقویت شد و پیشرفت کرد.

در دوره استعمار هند با ورود یک مسافر پرتغالی به نام واسکودوگاما به سواحل هند مذهب کاتولیک نیز از روم به هندوستان رسید.

سیکیسم

سیکیسم در حدود ۴۰۰ سال قبل در منطقه‌ی پنجاب یعنی شمال هند ظهور و گسترش یافت.

در حال حاضر حدود ۲۰ میلیون سیک در هند و اکثراً در همان منطقه پنجاب، محدوده‌ی آبا و اجدادی سیک‌ها زندگی می‌کنند. معبد طلایی «امریتسار» اگر نتوان گفت در کل دنیا که در هند یکی از مقدس‌ترین و محبوب‌ترین معابد سیک در هندوستان است.

بودیسم

بودیسم یکی از اقلیت‌های مذهبی در هند است که تنها ۰.۷% از کل جمعیت کشور را شامل می‌شود.

بودائی‌ها مکان‌های عبادی خود را معبد می‌نامند. یکی از معروف‌ترین معابد بودائی معبد «ماهابودی» در «بود گایا» است که یکی از مقدس‌ترین معابد این دین نه‌تنها در هند که در کل دنیا محسوب می‌شود.

جینیسم

اگرچه هند بیشترین جمعیت پیروان جین را داراست اما آن‌ها تنها ۰.۴% از جمعیت مذهبی هند را تشکیل می‌دهند. این مذهب سه هزار سال پیش از میلاد مسیح به شکل یک آیین باستانی برگزار می‌شد و اکنون حدود ۵ میلیون نفر در هند پیرو آن هستند.

منبع worldatlas
خبرنگار سعیده خلیلی مطلق
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.