خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

 احترام به پیروان ادیان دیگر توسط غیر مسلمانان در کشور برونئی

ماه مبارک رمضان در برونئی؛

برونئی یکی از کشورهایی است که جریمه و حبس را برای شهروندان غیرمسلمانی که نقض حرمت ماه رمضان انجام دهند ، اعمال نمی کند. شاید دلیلش این باشد که غیرمسلمانان دلیل نمونه عالی مدارای مذهبی نسبت به پیروان ادیان دیگر  هستند

به گزارش ردنا (ادیان‌ نیوز)؛ دارالسلام برونئی، با نام رسمی کشور برونئی سرای صلح، کشوری است در جزیره بورنئو در جنوب شرقی آسیا واقع شده و پایتخت آن بندر سری بگاوان است. بیش از نیمی از جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می دهند.

۶۶٪ مردم برونئی از نژاد مالایی می‌باشند و به زبان مالایی سخن می گویند. این مردم اغلب مسلمان و اهل سنت هستند. بقیه مردم نیز اکثراً چینی هستند.

با وجود کشوری کوچک ، دارالسلام برونئی یکی از ثروتمندترین کشورها در جهان است. جمعیت آن حدود ۴۲۸۰۰۰ نفر تخمین زده می شود ، و جنگل های گرمسیری سه چهارم از مساحت کل آن را با ۵ هزار و ۷۶۵ کیلومتر مربع  تشکیل می دهند.

برونئی یک کشور آسیای جنوب شرقی است. این کشور یکی از کشورهایی است که با اسلام ، آداب و رسوم دینی و سنن دیرینه همراه است ، به خصوص برگزاری مراسم و اعیاد مذهبی از جمله ماه مبارک رمضان به عنوان یک فصل جشن و مسرت عمومی در این کشور مشاهده می شود.

مشاهده هلال ماه

مشاهده هلال ماه مبارک رمضان از طریق یک تلسکوپ در خارج از بندر سری بگاوان، شهر پایتخت برونئی ، تأیید می شود. روزه تنها با مسلمانان ارتباط ندارد ، زیرا غیرمسلمانان نیز عادت دارند به مسلمانان که اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می دهند احترام گذاشته و به عنوان مدرکی بر همزیستی اجتماعی روزه بگیرند.

ماه رمضان در برونئی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. خانواده ها قبل از شروع ماه روزه داری خانه تکانی می کنند و شواهد نشانگر از راه رسید یک جشن سرتاسری در این کشور است. پس از مشاهده هلال ماه رمضان، ساکنان به خیابان ها رفته و فریاد لا اله الا الله سر می دهند و آغاز ماه رمضان را به همدیگر تبریک می گویند.

روز نخست ماه رمضان

از جمله سنت های کهن در ماه رمضان این است که سلطان برونئی در ماه مبارک رمضان به همراه وزرا و عموم در مراسم مذهبی در مسجد اعظم شرکت می کند و مشتاق است که برای نمازگزاران سحری آماده کند.

مردم در این ماه خانه ها را برای ماه رمضان تزئین کرده و چراغ های برقی جلوی خانه ها روشن می کنند.

مردم هر شب دیر وقت در ماه رمضان بیدار می شوند. آنها بعد از خوردن سحری و اقامه نماز فجر (صبح) به خواب می روند.

همچنین ، گفته می شود که در ایام رمضان در برونئی، مغازه ها و رستوران ها در طول روز بسته می شوند و بعد از افطار مجدداً افتتاح می شوند ، زیرا مسلمانان در ماه رمضان از اعمال عبادی و دعا برای طلب عفو و بخشش خداوند استفاده می کنند. مسلمانان در برونئی علاقه دارند بعد از نماز اجتماعات خود را در مساجد برگزار کنند تا هر شب یک فصل از قرآن کریم را تلاوت کنند.

غیرمسلمانان نیز روزه می گیرند

برونئی یکی از کشورهایی است که جریمه و حبس را برای شهروندان غیرمسلمانی که نقض حرمت ماه رمضان انجام دهند ، اعمال نمی کند. شاید دلیلش این باشد که غیرمسلمانان دلیل نمونه عالی مدارای مذهبی نسبت به پیروان ادیان دیگر  هستند و حتی جمعی از آن ها چند روز از ماه رمضان را به نشانه همدلی با همشهریان مسلمان روزه می گیرند. هدف آنان احترام به دوستان مسلمان است و دیگران نیز که روزه نمی گیرند به خاطر احترام گذاشتن به روزه داران، از خوردن ، نوشیدن یا سیگار کشیدن در اماکن عمومی خودداری می کنند.

 غذاهای افطاری

افطاری برونئی شامل غذاهای خوشمزه مانند برنج معروف لیلا با بوی متمایز و همچنین رولت های گوشتی و ماکارونی پر از گوشت و لوبیا است.

غرفه های تجاری ، که پس از یک روز ناشتا غذاهای محلی و مطلوب غربی را به ساکنان تأمین می کند ، در همه جا پخش هستند.

منبع حوزه
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.