خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

راه اندازی کرسی مطالعات زرتشتی در دانشگاه کالیفرنیا ارواین

برای نخستین بار در آمریکا، دانشگاه کالیفرنیا در ارواین (UCI) از راه اندازی کرسی مطالعات زرتشتی خبر داده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، به دنبال کمک یک و نیم ملیون دلاری دکتر فریبرز مسیح، رشته مطالعات زرتشتی برای اولین بار در یکی از دانشگاه های کشور آمریکا راه اندازی می شود، دانشگاه کالیفرنیا ارواین نیز مبلغ ۵۰۰ هزار دلار را به این پروژه اختصاص داده است.

فریبرز مسیح از ایرانیان کارآفرین و نیکوکار ساکن آمریکا است. وی موسس بنیاد خیریه مسیح است و سابقه زیادی در کمک و سرمایه گذاری در زمینه آموزش و هنر دارد. با کمک های بنیاد مسیح، در سال ۲۰۰۵ مرکز ایران شناسی دانشگاه کالیفرنیا ارواین به نام «ساموئل ام جردن» راه اندازی شد که نخستین مرکز مستقل و بین رشته ای در آمریکا است که بر مطالعه روی ایران تمرکز دارد.

کرسی مطالعات زرتشتی نیز وابسته به این مرکز خواهد بود و به احترام شاعر بزرگ ایرانی، حکیم ابوالقاسم فردوسی، که با سرودن شاهنامه، نقش زیادی در حفظ زبان فارسی داشته است. این کرسی به نام «فردوسی»، نامگذاری شده است.

دکتر تورج دریانی، استاد تاریخ دانشگاه کالیفرنیا ارواین در این زمینه می گوید: ما بسیار قدردان دکتر مسیح هستیم که کرسی جدیدی را برای گسترش مطالعات زرتشتی راه اندازی کرده است. رشته مطالعات زرتشتی می تواند به غنای تحقیقات موجود در این زمینه بیفزاید.

فریبرز مسیح امیدوار است که کرسی مطالعات زرتشتی الهام بخش جامعه زرتشتی و پارسیان نیز باشد تا در این زمینه همکاری کنند.

منبع: وب سایت دانشگاه کالیفرنیا ارواین

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.