خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

محرم و کرونا| ارائه طرح «راه‌اندازی روضه‌های خانگی» در ایام محرم/ اعمال محدودیت‌ در مراسم خیمه‌سوزان

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری مراسم محرم شامل ۸ بند است، گفت: معتقدم اگر مراسم محرم را مدیریت نکنیم به برگزاری مراسم غیررسمی تبدیل می‌شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت‌الاسلام مصطفی جلالی، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگویی درباره برنامه‌های پیشنهادی برای برگزاری مراسم هیات‌ها، تکایا و حسینه‌ها در ایام محرم گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا در رابطه با برگزاری مراسم در محرم هفته گذشته ابلاغیه‌ای صادر کرده است که این ابلاغیه به ما هم ابلاغ شده و در آن خطوط اصلی برگزاری مراسم محرم را به ما اعلام کرده است.

وی با اشاره به کارگروه امنیتی انتظامی اجتماعی در ستاد ملی مقابله با کرونا، ادامه داد: در ذیل این کارگروه کمیته برگزاری مراسم محرم و صفر نیز تشکیل می‌شود که ریاست آن با سازمان تبلیغات اسلامی است. جلسات این کمیته در حال برگزاری‌است و در این هفته براساس ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا دستورالعمل نهایی را ان‌شاءالله اعلام می‌کنیم و طبق فرمایش مقام معظم رهبری هیچ فاصله‌ای از ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا نخواهیم داشت.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه این ابلاغیه شامل ۸ بند است، تاکید کرد: نظر ما این است که سخت‌گیری بیشتری نسبت به آن چیزی که از ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ شده است، داشته باشیم. نظر وزیر بهداشت نیز بر سخت‌گیری بیشتر نسبت به مصوبه ستاد است، بنابراین ما نیز سخت‌گیری بیشتری خواهیم داشت، اما نظر وزیر بهداشت و ستاد مقابله با کرونا این است که مراسم محرم طی پروتکل‌هایی برگزار شود.

حجت‌‌الاسلام جلالی تصریح کرد: نمونه خوبی از اجرای پروتکل‌ها را نیز در مراسم عرفه و در مناطقی که این پروتکل‌ها رعایت شده بود، شاهد بودیم البته متاسفانه در برخی موارد نیز شاهد عدم رعایت پروتکل‌ها بودیم. قطعا در محرم نیز با چنین مواردی نیز مواجه خواهیم بود که قطعا باید با آنها برخورد شود. آنچه در عرفه اتفاق افتاد، قطعا می‌تواند مدل خوبی برای برگزاری مراسم محرم باشد.

وی با اشاره به برگزاری مراسم مسلمیه تصریح کرد: مراسم مسلمیه یک نمونه خیلی خوب بود از اینکه اگر ما مدیریت نکنیم با چه مشکلاتی مواجه می‌شویم. روز قبل از مراسم مسلمیه در جلسه‌ای با حضور معاون کل وزارت بهداشت عرض کردم که اگر اجازه دهند، مراسم مسلمیه را با رعایت پروتکل‌ها برگزار کنیم و الگویی برای محرم قرار دهیم، اما این مراسم لغو شد و ما شاهد برگزاری مراسم‌های غیررسمی بودیم و معتقدم اگر مراسم محرم را مدیریت نکنیم به برگزاری مراسم غیررسمی تبدیل می‌شود.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به این سوال که در صورتی که پروتکل‌ها در محرم رعایت نشود، چه برخوردهایی انجام خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: در ابلاغیه‌ای که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا برای برخورد با تخلفات آمده است، اشاره شده که در مرحله اول مجوز هیات را لغو کنیم، اما خیلی از تجمعات ذیل عنوان هیات صورت نمی‌گیرد که ما بتوانیم مجوز آن‌ها را لغو کنیم. همچنین آمده است در مرحله دوم تذکر شفاهی دهید، در حالی که چنین برخوردی نیز امکان‌پذیر نیست و سپس با حضور نیروی انتظامی با افراد متخلف برخورد کنید. معتقدم اگر چنین اتفاقی بیفتد تصویر بسیار بدی به جامعه القا می‌شود، لذا پیشنهاد ما این است که وزارت کشور با یک رویکرد اجتماعی و نه امنیتی با این موضوع برخورد کند. همانطور که گفتم مراسم مسلمیه نمونه واضحی است که اگر مراسم محرم را مدیریت نکنیم با آن مواجه خواهیم شد.

حجت‌‌الاسلام جلالی درباره دسته‌روی در ایام محرم گفت: ابلاغیه ستاد ملی کرونا به گونه‌ای است که ما می‌توانیم از آن استنباط کنیم که دسته‌روی هم باشد، اما از آنجایی که نظر وزیر بهداشت به عنوان فرمانده این صحنه این است که دسته‌روی نداشته باشیم، ما هم اصراری به برگزاری دسته‌جات نداشته باشیم و احتمالا با همین منطق قاعدتا برگزار نخواهیم کرد، اما ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا این مورد را مطرح نکرده است و در این خصوص ساکت است، اما همانطور که گفتم ما خودمان سختگیری بیشتری در این زمینه اعمال می‌کنیم و دسته‌روی در ایام محرم نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که در برخی از شهرها مانند شهر زنجان در روز هشتم محرم تمام شهر تعطیل می‌شود و مراسم عزدارای برگزار می‌شود، برای این نوع از مراسم‌ها چه برنامه‌ریزی صورت گرفته است، تصریح کرد: ما در خصوص مدل برگزاری برخی از آیین‌ها مانند روز هشتم محرم در زنجان در حال فکر هستیم. اما نظر مقام معظم رهبری برای هیات‌های مذهبی حجت است و حتما خودشان این نوع مراسم را که با حضور انبوهی از جمعیت برگزار می‌شود، تعطیل می‌کنند.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که همه راه‌ها را در نظر بگیریم و تعطیل شدن مراسم را در آخرین مرحله و آخرین راه در نظر بگیریم. مراسم مذهبی محرم آنچنان با مردم پیوند خورده است که اگر حتی تعطیل هم بشود مطمئن نباشید که مردم حضور پیدا نمی‌کنند. معتقدم باید تجربه مراسم مسلمیه را سرلوحه کارمان قرار دهیم، در محرم تعطیل کردن و برخورد کردن اصولا کار درستی نیست و پاسخ درستی نمی‌توانیم بگیریم، اما به عنوان آخرین روش شاید بتوانیم از آن استفاده کنیم اما اگر از همان اول بگویند مراسم تعطیل شود، نمی‌توانیم نتیجه خوبی از آن بگیریم.

حجت‌‌الاسلام جلالی درباره ظرفیت تکایا و هیات‌ها‌ گفت: در فضاهای سربسته براساس پروتکل وزارت بهداشت ما تنها ۲۵ درصد یا یک چهارم ظرفیت فضا را می‌توانیم استفاده کنیم، البته به شرطی اینکه تهویه مناسب وجود داشته باشد این در بسیاری از تکایا قابل انجام است. در فضای باز نیز باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد. معتقدم باید از ظرفیت‌های مردم نیز در این خصوص استفاده کنیم و اگر در یک فضای صمیمی و پدرانه و درست و منطقی راه را به مردم نشان دهیم مردم نیز رعایت می‌کنند، اما همین که می‌گوییم تعطیل باعث می‌شود جریان‌هایی سوار بر این موج شده و احساسات مردم را تحریک کنند و اتفاقی که ما نمی‌خواهیم بیفتد یعنی برگزاری مراسم آن هم به شکلی که بیماری چندین برابر شود.

وی همچنین درباره استفاده از ظرفیت هیات‌های خانگی گفت: طرحی در این خصوص در سازمان تبلیغات اسلامی داریم که ان‌شاءالله آن را در سراسر کشور اجرا خواهیم کرد در این طرح به این صورت است که خانواده با ابزارهایی که در فضای مجازی و صدا و سیما برای آنها طراحی می‌شود، روضه خانگی راه‌بیندازند غیر از این نیز ما با یک پروتکلی در مورد بحث روضه‌های خانگی مدلی را ایجاد خواهیم کرد تا روضه‌های خانگی نیز اتفاق بیفتد ما هر چقدر بتوانیم این جمعیت عظیم را به نقاط متکثر تبدیل کنیم قطعا می‌توانیم از شیوع بیماری جلوگیری کنیم.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در پایان درباره برگزاری مراسم خیمه‌سوزان در عصر عاشورا نیز تصریح کرد: مراسم خیمه‌سوزان به دلیل اجتماعاتی که شکل می‌گیرد قطعا با محدودیت‌هایی خیلی زیادی مواجه خواهد شد.

منبع: ایلنا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.