خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تجدید توافقنامه بین واتیکان و چین؛ تشدید روابط دیپلماتیک

اخیرا خبرهایی مبنی بر تجدید توافقنامه بین واتیکان و چین به طور محرمانه به گوش می سد، این توافق می تواند به نفع کاتولیک های چین و اسقف های حاضر در این کشور باشد…

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان در سفری که اواخر سال ۲۰۱۹ به ژاپن داشت در جمع خبرنگاران ابراز امیداوری کرد و گفت: می خواهم به پکن بروم؛ من به چین علاقه مندم.

از زمان آن سفر تا کنون، تنش های اطراف چین و موارد نقض قوانین حقوق بشر به خصوص در هنگ کنگ افزایش یافته است.

تجدید پنهانی توافقنامه بین واتیکان و چین که قرار است در ماه سپتامبر به امضا برسد، در حال حاضر باعث ایجاد دو دستگی بین کاتولیک ها شده و تنش های بین آن ها را افزایش داده است.

پاپ و رئیس جمهور چین؛ دو طرف توافقنامه بین واتیکان و چین

مقامات واتیکان بر این باورند که توافق با چین می تواند به بهبود زندگی کاتولیک های چینی، به ویژه کسانی که در کلیسای زیرزمینی هستند، کمک کند؛ اما منتقدان این توافق از این موضوع نگرانند که این توافق نامه ، پاپ فرانسیس را در قبال نقض قوانین حقوق بشر توسط دولت چینوادار به سکوت کند ؛ از جمله سرکوب مسلمانان اویغور که در شمال غرب چین زندگی می کنند.

بیشتر مضمون و بندهای توافقنامه بین واتیکان و چین نامشخص بوده و نشر داده نشده است. توافقنامه بین واتیکان و چین به طور موقت در سپتامبر ۲۰۱۸ بین مقامات چینی و واتیکان به امضا رسید؛ اما بیشتر جزئیات آن محرمانه می باشد.

این توافق نامه به انجمن کاتولیک چینی اجازه می دهد تا نامزد اسقف ها را انتخاب کنند و نام آنها پس از انتخاب برای تأیید به پاپ ارائه می شود.

چنین توافقاتی در تاریخ کلیسای کاتولیک بی نظیر نبوده است، به ویژه هنگامی که کشورها از تاثیرات و نفوذ جغرافیایی و سیاسی روحانیت بیگانه بر کشور خود هراس دارند.

روابط چین و واتیکان در طول تاریخ همواره پیچیده بوده است. مبلغین کاتولیک از قرن سیزدهم به کشور چین آمده و تعداد زیادی از مردم را به دین مسیحیت درآوردند.

توافقنامه بین واتیکان و چین؛ راهی به سوی آزادی کاتولیک

هنگامی که حزب کمونیست در سال ۱۹۴۹ بر چین حاکم شد، تمام مبلغین مسیحی از چین اخراج شدند در نتیجه، واتیکان و چین روابط دیپلماتیک خود را قطع کردند دولت چین انجمن کاتولیک میهن پرستانه چین را برای نظارت بر کاتولیک ها در این کشور ایجاد کرد اما این انجمن توسط دربار پاپ رسمی شناخته نشد.

براساس تحقیقات سال ۲۰۱۱ توسط مرکز PEW ، در حال حاضر ۹ میلیون کاتولیک در چین وجود دارد که از این تعداد حدود ۵.۷ میلیون از آن ها تحت حمایت های سازمان CPCA می باشند.

اسقف های زیادی وجود دارند که به صورت پنهانی به هدایت و راهنمایی کاتولیک های چین مشغول می باشند. وضعیت آنها و همچنین پیروان آنها در معرض خطر می باشد. توافقنامه بین واتیکان و چین ممکن است تنها راه برای اطمینان از امنیت آنها و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت هایشان باشد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.