خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کرونا و بحران اقتصادی شهروندان در مکه

کاهش قابل توجه تعداد افراد حاضر در مناسک حج امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا برای بسیاری از شهروندان مکه و اطراف آن باعث افزایش چالش‌های اقتصادی شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، محمد صالح بنتین، وزیر حج و عمره عربستان سعودی اظهار کرد: امسال زائران از بین افراد ساکن عربستان و بر پایه عوامل تعیین کننده سلامت انتخاب شدند و کسی در طول حج امسال شامل استثنا نبوده است.

بر اساس اعلام وزارت حج و عمره عربستان سعودی، کسانی که در عربستان ساکن هستند، پیش از این در حج شرکت نکرده‌اند، از مقامات حکومتی نیستند و بین ۲۰ تا ۶۵ سال دارند می‌توانستند امسال برای شرکت در حج ثبت نام کنند.

بنابر پیش بینی‌ها تعداد حاجیان امسال مکه حدود ده هزار نفر (شامل ۷۰ درصد از افراد غیر سعودی ساکن عربستان) تخمین زده شده بود؛ با این حال در واقعیت شمار کسانی که برای شرکت در حج پذیرفته شدند بسیار کمتر بود. همچنین افرادی که مجوز شرکت در حج را دریافت کرده بودند، باید در تعدادی هتل چهار و پنج ستاره که در آنها فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شد ساکن می‌شدند.

عربستان در جریان حج امسال قوانین ورود به مکه را تشدید کرد تا کسی بدون اجازه وارد این شهر نشود در حالی که فضای رفت و آمد داخلی شهر در سال‌های گذشته آزادانه بود و عموماً ساکنان مکه قادر بودند در مناسک حج حاضر باشند؛ امسال همه راه‌های ورودی به مکان برگزاری حج یک هفته قبل از آغاز رسمی مناسک بسته شد تا از ورود مکی‌ها بدون مجوز جلوگیری شود.

حدود ۲۰۰ نفر در طول هفته پیش از برگزاری حج به علت ورود غیر قانونی به مکه دستگیر شدند و به شهروندان مکه نیز از طریق پیامک هشدار داده شد که در صورت نقض قوانین جریمه خواهند شد.

توریسم برای بسیاری از شهروندان مکه به ویژه مهاجران و افراد بدون مجوز کار منبع درآمد مهمی به شمار می‌آید. بر اساس داده‌های اتاق بازرگانی و صنعت مکه حدود یک چهارم درآمد بخش خصوصی در مناطق اطراف مکه و مدینه وابسته به زائران مکه است.

زائران مکه به طور کلی در طول سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۹ میلیون نفر بودند و از میان آنها دو و نیم میلیون نفر در مناسک حج واجب شرکت کردند بنابراین کاهش قابل توجه تعداد افراد حاضر در مناسک حج امسال برای بسیاری از شهروندان مکه و اطراف آن باعث افزایش چالش‌های اقتصادی شده است.

انور یادین، یک راننده تاکسی هندی ساکن مکه معتقد است بیشترین درآمدش در سال‌های گذشته در طول مناسک حج و ماه رمضان بوده و امسال به ویژه در ماه رمضان با مشکلات مالی عدیده‌ای روبرو شده است.

عبدالله المغربی نیز که جوانی ۲۷ سال متولد مکه است درباره شرایط حج اخیر می‌گوید: دوران بسیار عجیبی است، من تاکنون هرگز مکه را در زمان حج اینگونه خلوت ندیده بودم. سال‌های گذشته من و دوستانم در محله جمع می‌شدیم و با زائران مکه خوش و بش می‌کردیم. المغربی کارگر یکی از هتل‌های سه ستاره مکه است که از ماه آوریل تا کنون به علت پاندمی دچار بحران اقتصادی شده است.

منبع: دین آنلاین

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.