خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیا یهودیان آمریکا از ترامپ حمایت خواهند کرد؟

با وجود آنکه ترامپ و کمپین تبلیغاتی او در تلاش برای جذب رأی یهودیان امریکایی‌اند، داده‌ها نشان می‌دهد که این استراتژی نیز به صورت حداقل باعث جذب یهودیان شده است و یهودیان امریکایی همچنان مانند گذشته به دموکرات‌ها گرایش دارند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوزیهودیان امریکایی دهه‌هاست که در انتخابات، به نفع دموکرات‌ها رأی می‌دهند. اما جمهوری‌خواهان امیدوارند گام‌های اخیر در عادی‌سازی روابط بین کشورهای حاشیه خلیج فارس و اسرائیل و تبلیغات گسترده ترامپ درباره آن، میل یهودیان را برای رأی دادن به او افزایش داده باشد.

در راستای جذب یهودیان امریکایی به دونالد ترامپ، برخی گروه‌های ثروتمند یهودی مانند اتحاد یهودیان جمهوری‌خواه، اقدامات تبلیغاتی خود و سرمایه‌گذاری برای آن را در طول چند ماه گذشته آغاز کرده‌اند.

همچنین کارزار انتخاباتی ترامپ طرحی جدید با نام “صدای یهودیان برای ترامپ” ایجاد کرده‌است که بر روی موضوع حمایت ترامپ از اسرائیل متمرکز است و هدف آن قهرمانِ ملت یهود جلوه دادن اوست.

هرچند ترامپ و حامیانش اقدامات او در خاورمیانه را قهرمانانه تصور می‌کنند، پاسخ به این سؤال که آیا سیاست خارجی ترامپ توانسته است یهودیان را به سمت او متمایل کند، چندان آسان نیست.

بر اساس پژوهش‌های مرکز تحقیقاتی پیو در سال گذشته، ۴۲ درصد از یهودیان امریکایی معتقد بودند که سیاست‌های او بیش از حد به نفع اسرائیل است، اما ۴۷ درصد دیگر باور داشتند که ترامپ در سیاست‌هایش بین منافع اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها تعادل برقرار کرده‌است.

باوجوداین، نتایج انتخابات میانی مجلس سال ۲۰۱۸ حاکی از گرایش بیشتر یهودیان امریکایی به دموکرات‌ها، با ۷۲ درصد رأی به نامزدهای دموکرات و ۲۷ درصد رأی به نامزدهای جمهوری‌خواه بود.

همچنین داده‌ها نشان داد که در بین رأی دهندگان یهودی در انتخابات ۲۰۱۸، ۷۴ درصد مخالف ترامپ و ۲۶ درصد موافق او بودند.

به گفته تحلیل‌گران، علاوه بر انتقادها نسبت به سیاست‌های کلی قوه مجریه کنونی در امریکا، برخی سخنان بحث‌برانگیز ترامپ نیز ممکن است تلاش او برای جذب یهودیان در انتخابات آینده را تحت تأثیر قرار دهد.

او سال گذشته یهودیانی را که به دموکرات‌ها رأی می‌دهند نسبت به اسرائیل و ایمان یهودی “پیمان شکن” نامید.

همچنین به گزارش واشنگتن پست، ترامپ هفته اخیر پس از پایان تماسش با نمایندگان یهودی مجلس، یهودیان را افرادی که “فقط به فکر خودشان هستند” و در یک اتحاد قومی “به هم چسبیده‌اند”، خوانده است.

این موضوع انتقادهای فراوانی را علیه او برانگیخت که از جمله آن اقدام سریع کارزار انتخاباتی بایدن در محکوم کردن ترامپ و “بی احساس” دانستن او نسبت به یهودیان بود.

هواداران ترامپ در واکنش به این‌گونه انتقادها به این نکته اشاره می‌کنند که نه سخنان، بلکه سیاست‌های عملی ترامپ درباره مسائل خاص، مانند انتقال سفارت امریکا به اورشلیم و تلاش برای عادی‌سازی روابط دولت‌های حاشیه خلیج فارس با اسرائیل، نشان‌دهنده اهمیتی است که او برای این یهودیان قائل است.

با وجود اهمیت ایالت‌های سرنوشت‌ساز مانند پنسیلوانیا، فلوریدا و میشیگان که در انتخابات سال ۲۰۱۶ بسیار تأثیرگذار بودند، روانه‌شدن هر میزان از رأی یهودیان امریکایی از صندوق دموکرات‌ها به سوی صندوق جمهوری‌خواهان، می‌تواند تعیین‌کننده نتیجه انتخابات ماه نوامبر باشد.

به همین دلیل کارزار انتخاباتی بایدن به ویژه با کمک همسر یهودی کامالا هریس بر فعالیت‌های محلی به ویژه در ایالت‌های پنسیلوانیا، فلوریدا و اوهایو تمرکز کرده‌اند و امیدوارند که یهودیان در این ایالت‌ها نیز به نفع دموکرات‌ها پای صندوق رأی بروند. چنانکه رئیس گروه جی. استریت، یکی از گروه‌های یهودی حامی بایدن، تلاش‌های ترامپ را بر آراء یهودیان امریکایی مؤثر نمی‌داند و معتقد است: “بخش عمده یهودی‌هایی که از ترامپ و سیاست‌های او ناراضی هستند، نظر خود را به‌دلیل موفقیت امریکا در مذاکرات دولت‌های خلیج فارس با اسرائیل تغییر نخواهند داد.”

منبع: دین آنلاین

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.