خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جشن مهرگان در آستانه ثبت جهانی / گزارشی از برگزاری مجازی جشن مهرگان در روز دهم مهر

انجمن ها و نهادهای زرتشتی با وجود همه گیری ویروس کرونا، جشن مهرگان را به صورت مجازی گرامی داشتند.

به‌  گزارش ردنا (ادیان نیوز)، به مناسبت جشن مهرگان و با وجود همه گیری ویروس کرونا، انجمنها و نهادهای زرتشتی از جمله انجمن زرتشتیان تهران، کانون دانشجویان زرتشتی، انجمن زرتشتیان شیراز، انجمن زرتشتیان کرج، هفته نامه امرداد، گروه نقالی و شاهنامه خوانی زرتشتیان ایران و سایت برساد جشن مهرگان را به صورت مجازی گرامی داشتند.

نخستین برنامه این به مناسبت جشن مهرگان، با هماهنگی گروهی از زرتشتیان روستاهای چم، مبارکه و زین آباد برگزار شد و به بازسازی آیین مهرایزد، اختصاص داشت و به صورت زنده از صفحه اینستاگرام برساد پخش شد. با توجه به همه گیری ویروس کرونا، تعداد اندکی از زرتشتیان روستاهای چم، مبارکه و زین آباد، از ساعت ۴ پس از نیمروز در پیر سرو روستای چم و مدرسه خدابخشی این روستا گرد هم آمدند و ضمن انجام آیین گشت مهرایزد به معرفی سنتهای این جشن پرداختند. این برنامه به زبان دری انجام شد.

دیگر برنامه زنده سایت برساد در روز دهم مهر ماه، شاهنامه خوانی گروه نقالی و شاهنامه خوانی زرتشتیان به سرپرستی موبدیار پریا ماوندی بود که از ساعت ۴۵: ۳ پسین با هنرمندی پیمان خسرویانی، هودانوش نمیرانیان، بنیتا جهانی، آرنیکا جهانی، مزدا فروهری، چیستا فروهری و رونیکا سرداری پخش شد.

جشن مهرگان در لایوهای اینستاگرامی

براساس این گزارش سایت برساد برنامه ریزی کرده است تا روز چهاردهم مهر ماه، برابر با ورهرام ایزد، برنامه های زنده ای را در اینستاگرام به مناسبت جشن مهرگان پخش کند.

انجمن های زرتشتیان تهران و کانون دانشجویان زرتشتی از ساعت ۱۷ روز پنجشنبه جشن مهرگان را به صورت زنده و مجازی در صفحه اینستاگرام کانون دانشجویان زرتشتی برگزار کردند.

این برنامه شامل بخشهایی همچون نیایش و گاتهاخوانی، شاهنامه خوانی، موسیقی و سخنرانی بود.

ثبت جهانی جشن مهرگان

اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی خبر از ثبت جهانی جشن مهرگان در آینده نزدیک داد و افزود: در صورتی که در آبان ماه سال جاری نشست سازمان جهانی یونسکو برگزار شود و به دلیل همه گیری ویروس کرونا به تاخیر نیفتد، کشورهای ایران و تاجیکستان درخواست ثبت جهانی جشن مهرگان را ارائه خواهند کرد.

دکتر افشین نمیرانیان، فرنشین انجمن زرتشتیان تهران نیز به اهمیت زبان دری و بی مهری هایی که به این زبان شده است سخن راند،  خواستار توجه بیشتر به زبان دری شد. موبد دکتر اردشیر خورشیدیان، فرنشین انجمن زرتشتیان تهران، در مورد جشن مهرگان سخن راند و شهاب فرهادیان، دبیر کانون دانشجویان زرتشتی نیز این جشن را به باشندگان شادباش گفت.

شاهنامه خوانی گروه نقالی و شاهنامه خوانی زرتشتیان ایران به سرپرستی موبدیار پریا ماوندی، همنوازی موسیقی و کلیپی از کودکان و نوجوانان زرتشتی در مورد جشن مهرگان از دیگر بخش های این برنامه بودند، گفتنی است بخشی از این مراسم به صورت زنده و بخشی به صورت ضبط شده پخش شدند.

انجمن زرتشتیان شیراز، جشن مهرگان را از ساعت ۱۷ روز پنجشنبه دهم مهرماه به صورت زنده در صفحه رسمی اینستاگرام این انجمن برگزار کرد.

در آغاز این برنامه فرشته هنگامی به نیایش و گاتهاخوانی پرداخت، سپس اقای خسرو قدس، فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز سخنرانی کرد، وی به روان پاک  روانشاد افلاتون سهرابی، فرنشین پیشین انجمن زرتشتیان شیراز درود فرستاد و جشن مهرگان را تبریک گفت. همچنین از کمسیون دینی انجمن تشکر کرد که با برگزاری مراسم های دینی انجمن را همراهی می کنند و از د هش آقای شهریار بختیاری و خانم زمرد شهروان که به نامگانه فرزندانشان نسیم و پویا بختیاری بنایی را در کنار اتاق خادم احداث کردند تشکر کرد.

در ادامه شهرام پوردهی در مورد جشن مهرگان و سفره این مراسم توضیح داد، مهتاب گشتاسبی بخشی از شاهنامه را نقالی کرد و خانم آرمیتا جمشیدی فرنشین کمسیون دینی به سخنرانی پرداخت و از اضافه شدن سه آموزگار جدید به کلاسهای دینی در سال جدید تحصیلی خبر داد. با حضور آقای خسرو قدس از این سه آموزگار، خانمها آتری قدس، پرنیان کوکلری و مهتاب گشتاسبی تقدیر شد، همچنین از خانم مهوش نامداریان همسر روانشاد افلاتون سهرابی، که در تمام این سالها، کنار دانش آموزان بوده است، تشکر شد.

انجمن زرتشتیان کرج نیز جشن مهرگان را به صورت مجازی گرامی داشت به مناسبت این جشن برنامه هایی همچون شاهنامه خوانی، نمایش و معرفی سفره مهرگان به صورت ویدئوهای جداگانه ای تهیه شد و در اینستاگرام papak_grp پخش شد، همچنین در صفحه اینستاگرام برساد نیز بازنشر شد.

در نمایش گل افشون و بمون، فیروزه تیراندازی، اسفندیار رستمی، رستم خسرویانی و سپیده فرهنگ به سخنرانی پرداختند.

شاهنامه خوانی توسط گروه نقالی و شاهنامه خوانی زرتشتیان ایران به سرپرستی موبدیار پریا ماوندی و با هنرمندی شینا سرداری، کیانا نمیرانیان، مژگان نمیرانیان و سپند بلندی برگزار شد.

به گزارش برساد، هفته نامه امرداد نیز از ساعت ۱۷ روز دهم مهر ماه، همایش ایران شناسی را از صفحه اینستاگرام خود به صورت زنده پخش کرد، در این برنامه مجموعه پرسشهایی در مورد تاریخ و فرهنگ ایران مطرح شد و تماشاگران لایو به آن پاسخ دادند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.