خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیا تغییرات نرخ ارز روی قیمت ایزوگام موثر خواهد بود؟

کاهش نرخ ارز در بازارهای مالی در بازار خودرو تاثیر فراوانی داشت، اما آیا این تغییرات می تواند بر روی قیمت ایزوگام هم موثر باشد؟

ردنا (ادیان نیوز) – پس از اعلام نتایج انتخابات کشور آمریکا، قیمت دلار در بازار خریدوفروش ارز کشور کاهش یافت و این کاهش تبعاتی را در دیگر بازارهای ایران در پی داشت. این موضوع باعث شد تا تحلیلگران صنایع مختلف نسبت به این امر واکنش نشان دهند و افق صنایع مختلف را ترسیم کنند.

صنعت ایزوگام کشور به عنوان یک صنعت بزرگ که تقریبا همه خانه‌های ایرانی با آن درگیر هستند، نقش فراوانی در ارتقا امنیت و آسایش هموطنان عزیزمان بر عهده دارد، از این رو کاهش یا افزایش قیمت آن می‌تواند روی زندگی بسیاری از افراد موثر باشد. اما آیا تغییرات قیمتی اخیر می‌تواند موجب کاهش قیمت ایزوگام هم شود؟

در مورد بازار ایزوگام و تاثیر قیمت دلار بر روی این محصول لازم است به دو نکته مهم توجه کنیم:

  • هزینه نصب ایزوگام: اولین نکته این است که قیمت ایزوگام در بسیاری از موارد به صورت قیمت بانصب ارائه می‌شود؛ یعنی هم قیمت خود محصول و هم هزینه نصب محصول در هزینه نهایی به حساب می‌آید. از این‌رو باید توجه داشت که حتی اگر قیمت خود محصول هم تحت تاثیر کاهش نرخ ارز قرار بگیرد، قطعا هزینه نصب تغییر خاصی نخواهد داشت؛ به‌ویژه که با افزایش قیمت دلار هم هزینه نصب افزایش زیادی نداشت.
  • بازار داخلی محصولات ایزوگام: نکته دوم این است که خوشبختانه بازار ایزوگام کشور در اختیار محصولات و شرکت‌های داخلی است و تولید محصولات باکیفیت ایرانی باعث شده تا نیازی به وارادات این محصول از خارج کشور نباشد. به همین دلیل وابستگی قیمت ایزوگام به نرخ ارز بسیار کم است و تغییرات قیمت دلار تنها به طور غیرمستقیم و از طریق تغییر قیمت مواد اولیه موثر خواهد بود.

در واقع قیمت ایزوگام بیشتر از آن که به قیمت دلار وابسته باشد تحت تاثیر عوامل دیگری است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

عوامل موثر بر قیمت ایزوگام

  • شهرت برند: برند شرکت سازنده ایزوگام روی قیمت آن تاثیر زیادی دارد و قیمت برندهای مختلف تفاوت‌های محسوسی با یکدیگر دارند. جالب اینجاست که حتی نام شهر سازنده هم روی قیمت ایزوگام موثر است و به طور مثال ایزوگام دلیجان که شهری در استان مرکزی است، نسبت به دیگر شهرها از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
  • تعداد لایه: ایزوگام‌های دولایه مواد اولیه بیشتری نسبت به ایزوگام‌های تک‌لایه مصرف می‌کنند و درنتیجه قیمت بالاتری هم خواهند داشت.
  • پوشش خارجی: قیمت ایزوگام های با پوشش آلومینیومی بیشتر از ایزوگام معمولی است. البته ایزوگام های بدون روکش زرورقی کمتر در پشت بام ها استفاده می شوند و بیشتر برای بخش هایی نظیر کف سرویس های بهداشتی و آشپرخانه و نظیر آن به کار می روند. عدم نیاز به این لایه باعث کاهش این نوع ایزوگام ها خواهد شد.

در این مطلب کوتاه تلاش کردیم تا با برشمردن مولفه‌های موثر بر قیمت ایزوگام، تاثیر یا عدم تاثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت آن را بررسی کنیم و فاکتورهای اثرگذار بر قیمت تمام‌شده آن را تشریح نماییم. امیدواریم توانسته باشیم سوالات مهم شما در این زمینه را پاسخ گوییم.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.