خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مبانی دینی و قرآنی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات چیست؟

بسترسازی جهت داشتن محیطی سالم، پاک و ایمن در فضای مجازی از مسائلی است که بر اساس مبانی دینی و ارزشی باید مدنظر حکومت اسلامی واقع شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)؛ «پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛  قاعدۀ اعانه بر برّ(نیکی) و حرمت اعانت بر اثم (گناه) از مبانی دینی و قواعد فقهی مهمی است که راه را برای مبارزه با انواع مفاسد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در همه عرصه ها به خصوص در عرصه فضای مجازی هموار می‌کند و زمینۀ پاکی و سلامت جامعه در فضای مجازی را فراهم می‌آورد. همچنین در سایۀ این قاعده است که انجام امور خیر و آنچه در سمت و سوی استوارسازی و تقویت عدالت، پیشرفت، معنویت و فضیلت‌هاست،گسترش شتابان می‌یابد.

مهمترین دلیل قاعده وجوب تعاون بر برّ (نیکی ها و خوبی ها) و حرمت اعانت بر اثم آیه شریفه قرآن کریم است: «و لاتعاونوا علی الاثم و العدوان» بر انجام گناه و تجاوز، کمک و همکاری نکنید. (آیه ۳ سوره مائده)

علامه طباطبایی دربارۀ معنای آیه می‌نویسد:

«معنای تعاون بر، نیکی و تقوا آن است که مردم بر ایمان و عمل صالح بر پایۀ تقوای الهی مجتمع گردند (همه به یکدیگر کمک کنند تا در جامعه ایمان و عمل صالح گسترده شود) و آن عبارت است از صلاح و تقوای اجتماعی و در برابر این مسئله، تعاون بر گناه (عمل بد) قرار دارد و آن عبارت است از تجاوز به حقوق حقۀ مردم از طریق از بین بردن امنیّت جانی یا آبرویی یا مالی…» (طباطبایی، ۱۳۹۳ق، ج۵: ۱۶۳).

در روایات مختلف نیز به این مساله مهم اشاره شده است؛ مثلا در روایات نقل شده است: کسی که بابی از گمراهی را به دیگران بیاموزد، به اندازۀ کسانی که بدان گمراهی عمل می‌کنند وزر و وبال خواهد داشت…». از این رو می توان گفت در آموزه های دینی انواع مفاسد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در همه عرصه ها به خصوص در عرصه فضای مجازی مورد مذمت و نکوهش شدید قرار گرفته و در مقابل همان اندازه که از اعانت بر اثم نکوهش شده، بر اعانت بر خوبی‌ها، درستی‌ها و تقوا تشویق شده است و درنتیجه هرگاه کسی یا کسانی درپی انجام امور خیر باشند و به استوارسازی پاکی‌ها، درستی‌ها و خوبی‌ها همّت گمارند، آحاد ملت و مسئولان دولت باید به کمک او ‌بشتابند و زمینۀ انجام برنامه‌های سازنده و مثبت او را فراهم ‌آورند و او را تشویق کنند.

در زمینه فضای مجازی طبق این قاعده باید گفت هر نوع فعالیت ارتباطاتی و تبلیغاتی مرتبط با فضای مجازی در عرصه های سیاستگذاری، تنظیم گری، برنامه ریزی، قانونگذاری و اجرا  که زمینۀ اعانت بر خوبی ها و نیکی ها را فراهم کرده واجب یا مستحب و آنچه زمینه گناه و فساد را فراهم آورد، حرام است. لذا ایجاد اینترنت پاک و ایمن با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات که به اذعان اهل فن و کارشناسان، زمینه تقویت عدالت، پیشرفت، معنویت، فضیلت‌ها و حقیقت‌ها را در جامعه فراهم می کند با توجه به مبانی دینی و فقهی، امری واجب و ضروری است و حکومت اسلامی باید با تمام توان زمینه گسترش خوبی ها و نیکی ها را با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات فراهم کرده و جلوی هر نوع اهمال و کوتاهی گرفته شود.

راه اندازی این شبکه از آنجا اهمیت دارد که متاسفانه امروزه شاهد انواع گناه ها و فسادهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در فضای مجازی هستیم و این مساله ای است که بر هیچ کس پوشیده نیست و این چیزی است که مقام معظم رهبری بارها بدان اشاره داشته و از دولت در این زمینه انتقاد کرده اند.

*مهدی عرفانیان/خبرگزاری تسنیم

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.