خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پروفسور پارگامنت: کرونا زندگی ناخداباوران را هم تحت الشعاع معنویت قرار داد

استاد دانشکده روان درمانی و علوم رفتاری در دانشگاه علوم پزشکی استون آمریکا گفت: کرونا سبب شوک عظیمی در زندگی همه حتی افراد ناخداباور شد به طوریکه آن‌ها هم در این وضعیت به منابع معنوی رجوع کردند.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، پروفسور کنث آی پارگامنت Kenneth Pargament متخصص روانشناسی بالینی و دینی پنجشنبه عصر در پنل روانشناسی کنفرانس بین المللی رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا به ارائه مقاله‌ای با عنوان «پیشرفت های روان درمانگری یکپارچه معنوی: فهم و مواجهه با تنش های معنوی و کاربست آن در مواجهه با کرونا» پرداخت و اظهار کرد: اکنون پیرامون مسئله و مشکل بیماری کووید ۱۹ از جنبه‌های اجتماعی و روانشناختی تنش‌هایی ایجاد شده البته بنده در قالب بالینی نیز مراجعه‌کنندگانی با تنش‌های معنوی دارم.

وی عنوان کرد: جرج فرد ۵۸ ساله ناامید و ناراحت بود زیرا عزیزان خود را از دست داده بود که صدمات و ضربات قبلی او را از نظر روحی و روانی تشدید می‌کرد.

پژوهشگر ممتاز بین المللی در حوزه مطالعات باورهای دینی و سلامت عنوان کرد: زمانی که از جرج پرسیدم دردناک‌ترین تجربه‌های زندگی تو چه بوده؟ پاسخ داد، چرا خداوند من را در این جهنم قرار داده و برای من بدبختی انتخاب کرده است در حالی که در جامعه جوانانی هستند که جرایمی را مرتکب می‌شوند ولی سالم و زنده هستند و خوب زندگی می‌کنند.

وی افزود: این خدا کیست؟ چگونه این نوع از خدا را عبادت کنم و اگر این خدا هست چرا من را دوست ندارد و من این خدا را دوست ندارم و احساس انزجار و تنفر نسبت به او پیدا کردم. از هر طریق به جرج آسیب وارد شده بود و از نظر روانشناسی، اجتماعی و فیزیکی وضعیت بدی داشت.

پروفسور پارگامنت با بیان اینکه بزرگترین ضربه به جرج از نظر معنوی بود، عنوان کرد: جرج با خود تنازع و کشمکش معنوی پیدا کرده بود و در میان مراجعه کنندگان دچار ضربه‌های معنوی و مذهبی شده بود. برخی اوقات منازعات، تنش‌ها و سؤالات ممکن است مسائل مهمی باشند که برای رویدادهای مهم زندگی روی می‌دهند و ما نمی‌توانیم احساسات و عواطف افراد را در اوقات تاریک زندگی درک کنیم.

وی تصریح کرد: اکثر دستاوردهای علمی و تحقیقاتی پیرامون موضوع درمان یکپارچه معنوی بیشتر بر جوامع مسیحی متمرکز است و در حال تبادل نظر با محققان دیگر هستیم و علاقه‌مند هستیم که جامعه روانشناسی ایران نتیجه تحقیقات خود را با ما در میان بگذارند.

انواع کشمکش معنوی

متخصص روانشناسی بالینی و دینی با بیان اینکه سه نوع کشمکش معنوی وجود دارد، گفت: کشمکش معنوی تجاربی شامل تنش‌ها و تنازع بین مفاهیم مقدس و ماورایی و ماورالطبیعه برای یک شخص و اطرافیانش است که نخستین آن کشمکش‌های الهی است که اینگونه افراد می‌گویند چرا خداوند من را رها کرده؟ خدا من را فراموش کرده و من را مجازات می‌کند.

پروفسور پارگامنت خاطرنشان کرد: از دیگر انواع کشمکش معنوی شامل شبهات و سؤالاتی است که فرد در ذهن دارد و با خود کلنجار می‌رود که معنای مسئله اخلاق، اخلاقیات و زندگی چیست؟ افراد فرد در کشمکش اخلاقی نگران اعمالشان هستند و احساس گناه می‌کنند که نتوانسته به استانداردهای اخلاقی خود دست پیدا کند.

وی با بیان اینکه در تجربه ثابت شده که کشمکش‌های معنوی غیر متداول نیستند، عنوان کرد: مطالعات تجربی به ما این اطلاع را می دهد که کشمکش‌های مذهبی آن چنان غیرمتداول نیستند برای مثال ۵۵درصد بیماران مبتلا به سرطان به کشمکش‌های معنوی نیز دچار شده بودند طبق مطالعات یکی از همکارم  حدود ۴۰ درصد این افراد خود را درگیر با ارواح خبیث دیده بودند (۲۷) و ۳۴/۴ درصد به این باور رسیده بودند که انگار خداوند ما را مورد مجازات خود قرار داده است.

پروفسور پارگامنت با اشاره به مسئله مهم در درمان کشمکش معنوی عنوان کرد: باید تشخیص درست انجام شود و بدانیم مشکل اساسی چیست و اینکه چگونه از دیدگاه مذهب و معنویت می‌توان ورود پیدا کرد تا به هدف و درمان مورد نظر برسیم البته به عنوان روان درمانگر لازم است حس شماتت و گناه را از بین ببریم.

روانشناس و پژوهشگر حوزه مطالعات روانشناسی و معنویت یادآور شد: با ظهور کووید ۱۹ در حال یادگیری هستیم که چگونه در مورد کشمکش‌های معنوی بدانیم و مردم را در میانه بحران و نقاط عطف زندگی کمک کنیم. همه انسان‌ها در این سال‌های اخیر از نظر معنوی تحت تأثیر قرار گرفتند و کووید ۱۹ سبب شده که به افراد شوک وارد شود که ارتباط خود را با معنویت تقویت کنند و خود به خود به این باور برسند که اعتقاد تنها راه نجات آنها است.

پروفسور پارگامنت در پاسخ به این پرسش که آیا درمان معنوی راهکاری برای خداناباوارن در وضعیت پاندمی کرونا دارد؟ افزود: همه انسان‌ها از لحاظ معنوی در وضعیت کرونا تحت تاثیر قرار گرفتند و درست است که بعضی از مردم ناخداباور هستند اما چیزهای مقدسی از جمله خانواده و شغل در زندگی دارند و می‌خواهند که دنیا جای بهتری باشد و کرونا سبب شوک عظیمی در زندگی آن‌ها شده است و آن‌ها در این وضعیت به منابع معنوی رجوع کردند، برای مثال کسانی که در این وضعیت عزیز از دست دادند بدون داشتن منابع دینی به سختی، سوگ از دست دادن عزیز را سپری کردند و در نهایت آن‌ها نیز به این باور رسیدند که اعتقاد تنها راه نجات است.

لازم به ذکر است کنفرانس بین المللی رهیافت معنویت خداجو در مواجهه با کرونا طی روزهای ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در قالب پنل‌های علوم اجتماعی، فلسفه و کلام و روانشناسی به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.

خبرنگار ایمن سادات موسوی نژاد
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.