خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کرونا امتحان الهی است/ بشر دست از غرور علمی بردارد

آیت‌الله جعفر سبحانی:

مرجع تقلید شیعیان گفت: کرونا آزمون و امتحانی الهی برای بشر است تا دست از غرور علمی خود بردارد و بیشتر متوجه قدرت مافوق عالم هستی یعنی خداوند شود. 

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی، ۱۶ شهریورماه در پیامی به مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه گفت: مهرماه در هر سال یادآور شور و نشاط علمی و آغاز سال تحصیلی بود ولی به دلیل کرونا این مسئله با اختلال روبرشده است ولی حوزه نباید با یک سلسله مشکلات دچار تعطیلی شود و همواره باید آیه نفر؛ «وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّهً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طَائِفَهٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ»(۱۲۲ توبه) را در برنامه‌ریزی‌ها مد نظر قرار دهیم؛ این آیه الان هم ما را مورد مخاطبه قرار داده است که از هر گروهی عده‌ای می‌توانند مهاجرت و تحصیل کنند و بعد از آموختن علوم دینی به دامان خانواده‌ها و اقوام و شهر خود بازگردند و به تبلیغ دین بپردازند، این آیه محکم و همیشه هم ماندگار و کاربردی است.

این مرجع تقلید اضافه کرد: الان صدسال از تاسیس حوزه می‌گذرد و حوزه در این مدت برکات فراوانی داشته است و حفظ دیانت مردم ایران و بخشی از جهان اسلام به خاطر همین حوزه و خدمات آیت‌الله حائری و شاگردان ایشان بوده است و این آثار هنوز هم باقی است و گروه‌هایی تربیت شدند و تبلیغ کردند و آثار حوزه در داخل و خارج کشور نمایان است.

استاد حوزه علمیه افزود: قرآن فرموده است فزونی نعمت مایه امتحان است همانطور  که گاهی بلا برای امتحان انسان است که آیا در برابر سئیات صبور است یا خیر؛ کرونا یک بلاست تا انسان از غرور علمی که وجود او را گرفته بیرون بیاید زیرا این همه بر طبل علم کوبیده می‌شد ولی امروز بشر در برابر یک ویروس ناچیز درمانده شده است.

آیت‌الله سبحانی اظهار کرد: ما باید برای مقابله با بلای کرونا دو راه را دنبال کنیم یکی بهره‌گیری از علم و یافتن دوای درد، زیرا خداوند وقتی دردی می‌دهد دوا هم می‌دهد و راهکار دیگر دعا و توسل است و باید دعا کنیم تا این بلا از بشر دور شود. مرحوم صاحب جواهر آورده که خدا مردم عراق را با وبا امتحان کرد لذا این بلاها همیشه دامنگیر بوده و خواهد بود و فلسفه‌اش این است که بشر را متوجه خدا و معنویات کند.

این مرجع تقلید ادامه داد: ما نباید از لطف و رحمت الهی در هیچ حالی مایوس شویم؛ بشر هم باید بیدار شود و دست خداوند را در این حوادث ببیند و عبرت بگیرد. باید با توسل به ائمه(ع) و توکل بر خدا دروس حوزه را به خوبی شروع کنیم و به پایان ببریم و ان‌شاء الله بشر در سایه لطف و رحمت الهی از شر ویروس کرونا نجات یابد.

وی در خاتمه ابراز امیداوری کرد ان‌شاالله خداوند همه بشر و ملت ایران را یاری کند تا این بلا برطرف شود.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.