خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تعبیر علت شیوع کرونا به قهر و عذاب الهی، مستند شرعی ندارد/ از قول علمای جعلی، نسخه تجویز نکنیم

توصیه حاج قاسم برای بحران‌ها:

حجت‌الاسلام حدادپور جهرمی با بیان‌اینکه تعبیر علت شیوع کرونا به قهر و عذاب الهی، مستند شرعی ندارد، گفت: با نقل نظرات علمایی که نام و نشانی از آنها در تاریخ نیست خود را مضحکه عام و خاص نکنیم. کرونا نباید وحدت ما را خدشه‌دار کند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، بحران ها و تهدیدات در هر سطح و جنسی که باشند در کنار همه فشارها و عواقب سوءشان، فرصت ساز هم هستند به شرط آنکه ما در عین مواجهه منطقی با آنها از این فرصت ها غافل نشویم. شرایط کنونی نیز که ویروس کرونا نه فقط در ایران بلکه در ۳۰ کشور جهان بحران زا شده از این قاعده مستثنا نیست، لذا با حجت الاسلام «محمدرضا حدادپور جهرمی»، پژوهشگر مطالعات استراتژیک، فعال فرهنگی و کارشناس فضای مجازی درباره نکات قابل تامل در شرایط امروز و مواجهه با این ویروس، گفت و گو کرده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

آیا کرونا به اندازه ای که شبکه های اجتماعی و فضای مجازی آن را خطرناک جلوه داده و آن را به تهدید علیه امنیت ملی تعبیر می کنند، می تواند مخل زندگی و نظم امور جاری شود؟

تا کنون پیوست امنیتی برای این ماجرا نوشته و ارائه نشده و لذا ما نمی توانیم به چشم یک تهدید ملی و یا مخلّ نظم و امنیت ملی حسابش کنیم. حتی اگر یک شهر و یا شهرک و یا حتی استانی مورد قرنطینه قرار گرفت، به هیچ وجه معنا و مفهومش فاجعه ملی نیست.

این ویروس قابل کنترل است هر چند می تواند زمانبر باشد، مسئولان پای کار آمده اند و حتی اگر آنها نیایند مردم مثل همیشه لباس بسیج بر تن کرده و به میدان کنترل و مبارزه با این ویروس می آیند

بعضی مطالب در شبکه های اجتماعی شیوع این ویروس را به قهر و غضب الهی تعبیر می کنند، چنین برداشت و قضاوت هایی چقدر صحیح و بجا است؟

شاید این قسم مسائل با حوادث آخرالزمانی در ارتباط باشد اما نمی توان آن را تعبیر به قهر و غضب الهی کرد.

لذا شدیداً توصیه می کنم مراقب سخنان و تعابیرمان باشیم، حتی برای زلزله هایی که در همین دوران سبب مرگ هزاران نفر شدند، هیچ حجت شرعی و دلیل محکمی نداریم که عذاب پروردگار بوده اند.

یکی از فعالان فضای مجازی که مخاطبان نسبتا بالایی هم دارد، شیوع این بیماری را به رفع برکات بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی نسبت داده بود که در پاسخ اینچنین رفتارها و برداشت هایی باید گفت: لطفا اسباب مسخره و مضحکه عوام و خواص شدن را به وجود نیارید. لطفا مدام توصیه های هزار تن از عالمان و عارفان را با دستورالعمل های ویژه و خاص، مطرح نکنید. چون بسیاری از این علما اصلا مشخص نیست در چه زمانی می زیسته اند و چه تفکرات و آثاری داشته اند!

برای مثال «مرحوم میرزا ملا صالح ممدوح کوهستانی اصل» کیست؟ که درباره انواع تب، ۱۰ تا توصیه کرده؟ شخصا با کارشناسان رجال و مورخ تیم ثبت و نگارش احوال علما صحبت کردم، نه تنها وی را نمی‌شناختند بلکه نتوانستند چنین نامی را حتی پیدا کنند!

پس لطفاً فقط علمای مشهور و مطالب معنوی مجرب را که مورد تایید قاطبه علما است، مطرح کنیم.

با توجه به اینکه این روزها بازار شایعات داغ است و راست و دروغ در هم آمیخته شده و ادعاهایی همچون مرگ هزاران نفر یا قرنطینه شدن شهرها مطرح می شود، شیوه برخورد با این قسم شایعات و رفتارهای ناشی از آن چگونه باید باشد؟

هر کس به بهانه اخبار محرمانه و روشنگری، دم از قرنطینه شدن شهر و استان و تعطیلات گسترده و قریب الوقوع بزند و حتی مردم را دعوت به شخم زدن فروشگاه ها و فرار از خدمت و تامین کالای یک ماه خانواده در یک شب و… کند، یا دچار حماقت است یا خیانت می کند و یا تحت تاثیر جوّ خاصی قرار گرفته تا جایی که می توان اینچنین افراد را تحت پیگرد قانونی قرار داد.

چنین شایعات و سخنانی یعنی دعوت به قحطی پیش از موعد و بی رحم کردن انسان ها و گسترش و تعمیق رعب و وحشت عمومی که جرم کمی نیست.

هنوز اتفاقی نیفتاده و کشور مسیر طبیعی خود را طی می کند، اشتباهی مهلک است که کسی تاریخ تعطیلات را پیش بینی کند و باعث نگرانی بیشتر خانواده ها شود؛ کشور صاحب دارد و در چنین موقعیت های خاصی، اولین چیزی که باید رعایت شود، تبعیت عمومی از اوامر حکومتی و کلان کشور است.

متاسفانه برخی بی بصیرتی ها باعث می شود که دلایل واهی و بی پایه برای شیوع ویروس کرونا مطرح شود، پاسخ به چنین سخنان و سوءرفتارهای ناشی از آن چیست؟

جای تعجب نیست که برخی تقصیر شیوع این بیماری را گردن سپاه، بسیج و حوزه های علمیه و نهادها و مراکز مقدس و مذهبی بیندازند و حتی هشتک بزنند و بنویسند «#کار_خودشونه» اما باید مراقب باشیم که تحت تاثیر اخبار و حساب های فیک و جعلی قرار نگیریم.

اخباری مثل اینکه از مبتلایان تست نمیگیرند بلکه از سالم ها تست می گیرند که چرا تا الان بیماری نشده اند؟!

شاید مضحک به نظر برسد اما به زودی آمارش توسط بنگاه های لجن پراکنی سعودی و غربی اعلام می شود!!

لطفا مراقب آمار و اخبار من درآوردی آنهایی که می گویند: «یکی از آشناهای ما از مسئولین بچه های بالا است و دیشب خودش زنگ زد و منم خواب بودم و جوابش ندادم اما صبح دیدم اس ام اس زده و نوشته که این ویروسه فلان و بهمان!» باشید. اصلا جدی نگیرید.

در شرایط بحرانی مثل امروز و شیوع ویروس کرونا حفظ وحدت و همدلی چه قدر ضرورت دارد؟

این ویروس و بیماری نباید عامل بر هم زدن وحدت ما باشد، وزارت بهداشت به طور مرتب گزارش روند تشخیص و مداوا را اعلام می کند و عوامل بیمارستانی شبناه روز در حال فعالیت هستند. لذا از طرح مباحث حزبی و جناحی و متهم کردن یکدیگر اصلا صحیح نیست.

این روزها بحث از کرونا در فضاهای خانوادگی بسیار داغ است، بحث های مکرر در این باره چه عواقب سوئی دارد؟

توصیه می شود پدر و مادرها در حضور بچه ها درباره ی کرونا و مبتلایان آن و مسائل مربوط به آن صحبت نکنند، حتی ترجیحاً اخبار نبینند و جو ترس را در خانه تشدید نکنند. بچه ها شاید از این مسائل علمی چیزی متوجه نشوند ولی این ترس و دلهره خیلی بیشتر بهشون آسیب می زند. در این شرایط مراقب روحیه بچه ها باشیم.

گروه های حساس و اثرگذار مثل پرستاران و پزشکان در این شرایط چه نقشی می توانند ایفا کنند؟

امروز پزشکان و پرستاران مدافع وطن هستند، یک جمله انگیزشی و شجاعانه از طرف شما خیلی اثرش بیشتر از حرف های من و امثال من است، چه برسد به تحلیل های ناب و آموزنده و جذابی که میتونند بنویسند و در کنار مردم، خدمت صادقانه انجام دهند.

مردم حافظه خیلی خوبی دارند این روزها و تلاش و کوتاهی و خنده و اخم و شجاعت و ترس و اخلاق ‌و میزان درک و شعور و تربیت من و شما را کاملا حفظ می‌کند و در ذهن خود قضاوتمان می کنند.

پزشکان و پرستارانی در قم و تهران می شناسم که قسم خورده اند تا این مشکل حل نشده، به منزل برنگردند! همه مردم دستبوس اینطور انسان های بزرگ هستند و اگر رزمندگان ما در جبهه های علیه داعش و النصره و آمریکا و اسراییل، الگوی بچه های ما هستند، از حالا قصه جانفشانی و کار جهادی شما را برای بچه ها و نوه ها تعریف می کنیم و از شما در ذهنشون مجسمه اخلاق و علم می‌سازیم.

پیشنهاد می شود پزشکان و پرستاران مثل گروه های جهادی، تیم های جهادی تشکیل دهند. می خواهیم بعد از این ماجراها، کتاب های جذاب از فداکاری شماها نوشته شود و در خانه ها و مساجد پخش شود و بعدها درباره سال ۹۸ بگوییم: سالی که پزشکان و پرستاران، پرچم ایران را بالا بردند؛ به قول سردار دل ها: فرصتی که در بحران ها هست در خود فرصت ها نیست.

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.