خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ریشه تاریخی اختلافات شیعه و سنی تعصبات کورکورانه بوده نه دشمن

شیخ جمعه:

مشاور اسبق رییس جمهور سودان گفت: اصل دعوای اختلافات میان شیعه و سنی دامن با دشمن نبوده بلکه احساسات و تعصبات کورکورانه باعث ایجاد آن شده است

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، شیخ جمعه، مشاور اسبق رییس جمهور سودان با اشاره به اینکه ملت های مسلمان همواره در معرض کشمکش ها و تفرقه های داخلی و به نوعی تشتت قرار داشته اند، گفت: بروز اختلافات و شکافهای اجتماعی مختلف چون تفرقه بین شیعه و سنی، سبب چندگانگی و افزایش گروه بندی های مختلف شده و بسیاری از مواقع به تنش و درگیری در جامعه منجر شده و قدرت و وحدت ملی را با ضعف به رو کرده است.

وی تصریح کرد: اگر چه بخشی از این تشتت ها از ماهیت جامعه بشری و وجود اختلافات و تنوع در زمینه شناختی، دیدگاهی و احساسات نشات می گیرد اما بخش مهم زیادی هم در نتیجه منفعت طلبی ها، زیاده خواهی ها و دشمنی هاست.

مشاور اسبق رییس جمهور سودان افزود: اگر علما و نخبگان دچار اختلاف باشند و این اختلافات علمی و مذهبی به سطح مردم عادی جامعه برسد، بی تردید اتحاد اسلامی را از بین برده و آن جامعه را مستعد تفرقه و فروپاشی می سازد. اختلاف نظر میان پیروان مذهب مانند شیعه و سنی در بطن خود یک امر طبیعی است اما وقتی به این اختلاف دامن زده شود و بدون هیچ منطقی وارد مباحث مردم عامه شود، رنگ خشونت به خود می گیرد و موجب درگیری های خشونت بار می شود.

شیخ جمعه اظهار داشت: این درگیری ها در حالی است که همواره طی تاریخ علما و میانجیگران مذهبی تلاش کرده اند که مانع از افزایش این شکاف ها و دعوا شوند و اجازه ندهند که کار افراد در سطح های مختلف غیرعلمی به درگیری برسد اما از یک دوره ای به بعد دشمنان هم وارد این ماجرا شدند و به اختلافات میان شیعه و سنی دامن زدند. اگرچه اصل این دعوا با دشمن نبوده و احساسات و تعصبات کورکورانه باعث ایجاد آن شده است اما دشمنان هم تلاش کردند.

مشاور اسبق رییس جمهور سودان خاطرنشان کرد: آتش بیار معرکه شوند و بر عمق این درگیری ها بیافزایند. به همین دلیل علما باید در صف اول حل و فصل این نفاق و جنگ ها وارد شوند و اجازه ندهند احساسات مردم و سپس نقشه دشمنان منجر به بی اعتباری دین اسلام در جامعه جهانی شود.

منبع تقریب
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.