خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

«دارالمؤمنین» را بهانه نکنید

دزفول «دارالمومنین» است، اجازه نمی‌دهیم وجهه‌ی این شهرستان و آبروی دزفول مخدوش شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، فرمانده انتظامی شهرستان دزفول از احضار و تشکیل پرونده برای مشارکت‌کنندگان در یک موزیک ویدئو خبر داده و گفته است: دزفول «دارالمومنین» است، اجازه نمی‌دهیم وجهه‌ی این شهرستان و آبروی دزفول مخدوش شود.

خیلی نمی‌دانم کلمه‌ی “دارالمؤمنین” در ادبیّاتی که در این جاها به کار گرفته می‌شود به چه معناست و اگر جایی دارالمؤمنین باشد چگونه جایی خواهد بود و چه کیفیّتی خواهد داشت. ولی این را می‌دانم که مردم شریف دزفول پیشینه‌ای کُهن در علم، فرهنگ، هنر، و دین‌داری دارند و در روزگار پس از انقلاب همواره اهل مجاهدت و مقاومت بوده‌اند. با این حال، سهم آنان از این پیشینه‌ی درخشان تنها همان نماد مقاومتی است که در فلکه‌ی موشک نصب شده است.

این را هم می‌دانم که این بچه‌های نوجوان و جوانی که در یک مکان سنتی آن قطعه‌ی زیبا را اجرا کرده‌اند، فرزندان همان مردمی هستتد که هر روز با کوچه‌های شش متری‌شان پذیرای موشک‌های نُه متری صدام بودند. این‌ها فرزندان همان مردمی هستند که مسئولان دزفول به مقاومت‌شان افتخار می‌کنند.

ضمن احترام به نیروهای انتظامی و قدردانی از تلاش آنان در برقراری نظم و امنیّت، برخورد قضایی با گروهی نوجوان که در میان آن همه دشواری و نابسامانی فرهنگی و اجتماعی تصمیم گرفته‌اند سازی بنوازند و آوازی بخوانند را کار درستی نمی‌دانم.

به راستی چه درکی از دین و ایمان را می‌توان برای بستن یک کتابخانه‌‌ی پرمخاطب بهانه کرد و با چه فهمی از “دارالمؤمنین” می‌توان یک گروه نوازنده را تحت تعقیب قرار داد؟ کاش کسانی که خود را زمام‌داران فرهنگ دزفول می‌دانند کمی به این شهر و مردم فرهیخته‌اش احترام می‌گذاشتند و می‌فهمیدند در شهری که فرزانگان و عالمانِ زیادی را پروش داده است نمی‌توان با مغزهای منجمد و اندیشه‌های کوتاه فرهنگ این شهر را مدیریّت کرد.

یادداشتی از حجت الاسلام مهراب صادق نیا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.