خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

وبینار «صلح عادلانه، گفتمان مشترک جهانی» برگزار شد

در تونس؛

وبینار «صلح عادلانه، گفتمان مشترک جهانی» با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس و مجمع جهانی صلح اسلامی برگزار شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، وبینار «صلح عادلانه، گفتمان مشترک جهانی» برای گسترش همکاری‌های دوجانبه میان مراکز و مؤسسات غیر دولتی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تونس با حضور داود عامری دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی، محسن پاک آیین عضو شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی از ایران و عابد الزریعی رییس مرکز مطالعات توسعه سرزمین فلسطین و خانم سامیه‌الخلفی، عضو مرکز مطالعات توسعه سرزمین فلسطین برپا و سخنرانان به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

در این وبینار، نخست داود عامری دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی اهداف و فعالیت‌های این مجمع را تشریح و بر ضرورت جهانی شدن گفتمان صلح عادلانه تاکید کرد.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی با تاکید بر اینکه در چند دهۀ اخیر، «صلح» بیش از هر مسئله دیگری در معرض خطر، تهدید و نقض قرار دارد، افزود: مجمع جهانی صلح اسلامی قاعده و گفتمان «صلح عادلانه» را یک اصل جهان شمول و قابل پذیرش از سوی همه فرهنگ‌ها و انسان‌ها می‌داند که توانایی به توافق رساندن نخبگان در درجه اول و قاطبه جوامع انسانی را حول محور خود برای رسیدن به صلح پایدار ایجاد می‌کند.

عامری خاطرنشان کرد: این مجمع، ضمن تأکید بر حفظ صلح، عدالت و کرامت انسانی در همه نقاط جهان، اعلام می‌دارد در تاریخ مبارزات ملت‌ها از جمله در فلسطین همواره نمونه‌های بی‌شماری از مبارزه حق علیه تجاوز و بی‌عدالتی وجود داشته است که نکات عبرت‌آموزی را فراروی آزادی خواهان جهان قرار می‌دهد که باید از آنها برای پیشبرد اهداف صلح طلبانه بر محور عدالت بهره‌برداری شود.

وبینار صلح عادلانه

وی ضمن اعلام آمادگی برای همکاری مستمر با مرکز مطالعات توسعه سرزمین فلسطین در تونس، گفت: ائتلاف‌های متعدد جهانی و منطقه‌ای در قالب نشست‌ها و بزرگداشت‌های مختلف و با مشارکت نخبگان در جهان، می‌توانند بر بسیاری از مشکلات و چالش‌های پیش روی بشریت مقابله کرده و با استفاده از ظرفیت‌های علمی و فرهنگی با ارایه راهکارهای دقیق و منطقی گره گشای بسیاری از موضوعات و پدیده‌ها در جهان باشند.

عابد الزریعی رییس مرکز توسعه سرزمین فلسطین نیز با تاکید بر اینکه صلحی که مبتنی بر عدالت نباشد پایدار نخواهد بود، بیان کرد: عدالت زمانی در فلسطین محقق خواهد شد که رژیم صهیونیستی دست از اشغال بردارد و این سرزمین به صاحبان اصلی آن برگردد.

وی صلح عادلانه را گفتمان روز جهان ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که گفتمان صلح عادلانه تبدیل به راهکاری جهت ارائه به مجامع بین‌المللی و کشورهای مختلف و راهبردی برای حل مناقشات و منازعات بین‌المللی بخصوص حل مسئله فلسطین شود.

رییس مرکز توسعه سرزمین فلسطین خاطرنشان کرد: ما دست در دست شما می‌گذاریم و به ائتلاف سازمان‌های مردم نهاد می‌پیوندیم و برای همکاری مستمر با مجمع جهانی صلح اسلامی برای تبدیل گفتمان صلح عادلانه به یک گفتمان مشترک جهانی اعلام آمادگی می‌کنیم.

سامیه الخلفی حقوقدان تونسی نیز عدالت را مبنا و زیربنای اصلی صلح در جهان دانست و گفت: هرگز بدون نگاه عادلانه به مسئله فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی، صلح واقعی و نهادینه شده در این کشور محقق نخواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت آگاه‌سازی کودکان فلسطین نسبت به تاریخ این سرزمین و دسایس اشغالگران، باید همه نهادهای صلح طلب بین المللی از جمله در ایران فعال شوند، بیان کرد: مرکز مطالعات توسعه فلسطین، برای جهت پیگیری برقراری صلح عادلانه در فلسطین، دیدگاه نخبگان خود را به جامعه بین الملل ارایه می دهد.

محسن پاک آیین عضو شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی نیز در این وبینار با اشاره به مفهوم صلح و عدالت در آموزه‌های‌ اسلامی و آثار اندیشمندانی چون ابوالعلی مودودی، سید قطب و امام خمینی(ره) با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این که امروز دنیا مثل همیشه به آرامش و صلح و امنیّت احتیاج دارد، افزود: رهبر معظم انقلاب با طرح گفتمان صلح عادلانه، ضمن اعلام مخالفت اسلام با جنگ و آتش افروزی، کشورهای جهان را به صلح و آرامش و رفتارهای عاقلانه دعوت کرده‌اند.

وی با تصریح بر اینکه امروز جهان بیش از پیش به تحقق صلح عادلانه‌ و به عبارت دیگر صلحی که مبتنی بر عدالت باشد، نیازمند است، گفت: بر اساس نظرات آیت الله خامنه‌ای، برای یک ملت، صلحِ تحمیلی و غیرعادلانه، از جنگ هم بدتر است و هر کس صلح را تهدید کند، بشریّت را تهدید کرده است.

عضو شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی گفت: صلح و عدالت، اگر بتواند موجب ایجاد یک گفتمان جدید در سطح نخبگی شود و چالش‌های جدی در مقابل استقرار صلح عادلانه را شناسائی و برای حل آن‌ها، راه حل ارائه کند، می‌تواند یک اقدام ارزنده برای دستیابی به صلح و عدالت باشد.

پاک‌آیین با تاکید بر اینکه مشکل فلسطین بدون عدالت حل نمی‌شود، بیان کرد: راه حل مشکل فلسطین اجرای طرح ایران مبتنی بر برگزاری همه پرسی در سرزمین های اشغالی و تعیین نظام اینده این سرزمین بر اساس آرای مردم است.

در پایان این وبینار ضمن توافق برای نشست‌های مشترک میان سازمان‌های مردم نهاد ایران و تونس و اعضای ائتلاف با محوریت دو سازمان بصورت مستمر میثم فراهانی رایزن فرهنگی سفارت ایران در تونس آمادگی این نهاد را به عنوان حلقه اتصال برای تداوم گفت وگوهای نهادهای غیردولتی ایران و تونس و این دو سازمان اعلام کرد و تعاملات مجمع جهانی صلح اسلامی و مرکز مطالعات توسعه فلسطین را گام ارزنده‌ای در این روند دانست.

همچنین، بیانیه مشترکی به شرح زیر منتشر شد:

نهادهای شرکت کننده در وبینار صلح عادلانه، گفتمان مشترک جهانی، با اعتقاد بر اینکه در چند دهۀ اخیر، «صلح وعدالت» بیش از هر مسئله دیگری در معرض خطر، تهدید و نقض قرار دارد و حمایت از ایده «صلح عادلانه» به عنوان «گفتمان مشترک جهانی» مبتنی بر ارزش‌های الهی و فطری و کرامت انسانی حمایت کرده و تاکید داشتند که در نظام ناعادلانه بین الملل فعلی، توجه به صلح عادلانه برای تعالی و سعادت بشریت مفید واقع خواهد شد.

فرهنگ سازی برای آگاه بخشی جهانی نسبت به گفتمان صلح عادلانه، باید در دستور کار نهادهای بین‏ المللی سازمان ملل متحد، سازمان فرهنگی یونسکو، سازمان همکاری‌های اسلامی و جنبش عدم تعهد قرار گیرد و این نهادها با ملحوط داشتن عدالت به عنوان مقدمه صلح پایدار، نقش خود را در حل بحران های جهانی ایفا کنند.

برای تحقق صلح عادلانه جهانی فرآیند تصمیم گیری در شورای امنیت سازمان ملل متحد، باید اصلاح و این شورا باید برای تأمین صلح عادلانه جهانی به شکلی مناسب بازسازی و تجدید ساختار شود.

نهادهای غیردولتی فعال در عرصه صلح، عدالت وحقوق بشر دوستانه باید با تمام توان برای تحقق صلح عادلانه تلاش کرده و بکارگیری و بهره مندی از ظرفیت های فکری، دینی، علمی و دانشگاهی را با تلاش مشترک مورد پیگیری قرار دهند. در این روند، تقویت همکاری های علمی و فرهنگی تشکل های مردم نهاد و تشکیل «ائتلاف نخبگان صلح عادلانه» به منظور هم فکری، تعامل و گفت‌وگو میان فرهنگ‌ها، ادیان، نخبگان و سازمان های مردم نهاد باید مورد حمایت واقع شود.

اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل در گسترش تروریسم و نقض جدی حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی و علیه ملت مظلوم فلسطین و دیگر ملتها محکوم است و همه مراجع قضایی ملی و بین‏ المللی صالح باید وظایف خود برای تعقیب، محاکمه و مجازات جنایتکاران صهیونیست را جدی گرفته و به نتیجه برسانند.

صلحی که مبتنی بر عدالت نباشد پایدار نخواهد بود و عدالت زمانی در فلسطین محقق خواهد شد که رژیم صهیونیستی دست از اشغال بردارد و این سرزمین به صاحبان اصلی آن برگردد.وه گونه سازش باصهونیست هارامحکوم می کنیم

با تاکید بر ضرورت آگاه سازی کودکان فلسطین نسبت با تاریخ این سرزمین و دسایس اشغالگران، باید همه نهادهای صلح طلب بین المللی فعال شوند و سازمان های مردم نهاد و نخبگان حوزه صلح و عدالت، دیدگاه های خود را در این زمینه به جامعه بین الملل ارایه دهند.

با تاکید بر اینکه مشکل فلسطین بدون عدالت حل نمی‌شود، راه عادلانه حل مشکل فلسطین اجرای طرح ایران مبتنی بر برگزاری همه پرسی در سرزمین های اشغالی بامشارکت همه فلسطینیان ،بازگشت آوارگان و تعیین نظام آینده این سرزمین بر اساس آرای مردم و به نحوی که حق تعیین سرنوشت برای مردم فلسطین در سرزمین فلسطین تاریخی را تضمین کند، است.

مجمع جهانی صلح اسلامی از ایران و مرکز مطالعات توسعه سرزمین فلسطین در تونس، جلسات خود را بصورت مستمر برای تحقق اهداف صلح عادلانه در همه جهان، بخصوص فلسطین و تلاش برای تقو یت ائتلاف سازمانهای مردم نهاد ادامه خواهند داد. دو سازمان برای همگرایی سازمان‌های مردم نهاد در کشورهای خود و همکاری های مطالعاتی فعال خواهند شد.

در این رابطه از اقدامات رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به عنوان حلقه اتصال، بهره مند خواهند شد.

 

منبع سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.