خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

لازمه رسیدگی به اختلافات درونی جهان اسلام ایجاد مرجعیت واحد است

حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی تسخیری؛

سرپرست مدیریت همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه ادیان و مذاهب، گفت: ایجاد مرجعیت واحد برای رسیدگی به اختلافات درونی جهان اسلام امری ضروری است. از جله عوامل اجتماعی که در بروز جنگ میان کشورهای اسلامی دخیل بوده اند، فقدان مرجعیت واحد اسلامی است.

 

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)،حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی تسخیری، سرپرست مدیریت همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه ادیان و مذاهب،گفت: سرپیچی از رهنمودهای وحی و عقل، تعصب، جهل و خودخواهی سبب سردرگمی بشریت دیروز و امروز است.

وی افزود: اگر جوامع امروزی عوامل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی  و اقتصادی جنگ های کنونی در سرزمین‌های اسلامی را بشناسد و از پیامدهای آن آگاه باشد، بدون شک ضمن تمکین، برای اصلاح، تلاش خواهد کرد که راه‌های اتمام این جنگهای خانمان سوز را با حکمت و اقتدار طی کند، جنگهایی که در چند دهه اخیر، به اعتراف جنگ افروزان جهانی، به سرکردگی آمریکا، بیش از  هفت هزار میلیارد دلار خسارت بر مردم منطقه وارد کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین تسخیری با اشاره به برخی عوامل سیاسی برای اتمام جنگ به عنوان معضل بزرگ اجتماعی، عنوان کرد:جنگ افروزی برای دور نگهداشتن مردم از اندیشیدن درباره چالش‌های اقتصادی- سیاسی داخلی کشور، کشاندن ملت‌های مسلمان به آدرس‌های غلط انداز جهت فراموش کردن دشمن واقعی جهان اسلام و بشریت که همانا دولت صهیونیستی و اشغالگر قدس است که در حقیقت، نماینده تام الاختیار جهان استکبار و حکومت‌های سلطه طلب غربی به سرکردگی آمریکا است، سودجویی قدرت‌های بزرگ جهانی و تلاش برای دوشیدن ثروت های طبیعی و انسانی منطقه جهان اسلام، چه از راه به دست آوردن طلای سیاه و سایر معادن و چه از راه فروش صدها میلیارد دلاری سلاح های کلاسیک و کشتار جمعی و شیمیایی که بسیاری از این سلاح ها فقط  توسط مستشاران غربی و آمریکایی قابل استفاده است.

سرپرست مدیریت همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه ادیان و مذاهب ، با بیان اینکه سودجویی های دشمنان مستلزم آن است که این منطقه همیشه در حالت التهاب و جنگ باقی بماند تا به دو عنصر اساسی خود دست یابند، اظهار کرد: یکی؛ ایجاد ناامنی مستمر در کشورهایی که با اصل وجود رژیم صهیونیستی مخالف هستند و آن را غده سرطانی می دانند و اگر کوچکترین فرصتی در اختیار  این ملت‌ها قرار گیرد، این غده را از سر جامعه اسلامی خواهند زدود تا دنیای اسلام با سلامت به مسیر زندگی پاک و آینده‌دار خود ادامه دهد. دوم؛ ورود قدرت‌های سلطه طلب جهانی به عنوان داور برای رفع مشکلات جهان اسلام، چالش‌ها و مشکلاتی که با طرح های همین قدرت‌ها بر جهان اسلام تحمیل شده است، یا یکی از عناصر تاثیرگذار این چالش های تحمیلی به شمار می‌آیند.

وی با بیان اینکه درگیری دولت‌های اسلامی در جنگ‌های فیمابین، موجب تقویت امنیت رژیم غاصب بوده و ذهن هر یک از ملت‌های مسلمان را مشغول گرفتاری های خود می‌سازد و عامل اصلی بدبختی های منطقه که همان رژیم صهیونیستی است، به کلی به فراموشی سپرده می‌شود، ابراز کرد: از جله عوامل اجتماعی که در بروز جنگ میان کشورهای اسلامی دخیل بوده اند، فقدان مرجعیت واحد اسلامی است. ‌به جرات می توان گفت که نبود سازمان و یا یک مرکز بین المللی که برای جهان اسلام و دولت‌ها و ملت‌های اسلامی مورد پذیرش باشد، یکی از عوامل مهم محسوب می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین تسخیری با بیان اینکه فقدان خودباوری یکی از عناصر مهم اجتماعی حاکم بر بسیاری از کشورهای اسلامی است، گفت: عدم توانایی بر تمشیت امور به تنهایی و یا با همکاری دولت‌های منطقه، از عناصر بسیار مخرب و زمینه‌ساز جنگ های داخلی بین دولت‌ها و ملت‌هاست. این عدم خودباوری در دو بخش دولت ها و گروه ها مشهود است. بعضی از دولت‌های اسلامی بر این باورند که به تنهایی قادر نیستند اداره نظام را به عهده بگیرند و اگر پشتیبانی قدرت های بزرگ نباشد، هرگز موفق نخواهند شد. از طرف دیگر، بسیاری از گروه‌های اپوزیسیون و مخالف و یا  گروه‌هایی که در پی اصلاح نظام های خود هستند، بر این باورند که بدون کمک قدرت‌های سلطه‌گر به اهداف خود نمی‌رسند،  غافل از اینکه سلطه ‌طلبان جهان، خودشان یکی از عوامل موثر گرفتاری‌های دنیای اسلام هستند و در صورت پیروزی این گروه ها و رسیدن به قدرت، به طور ناخواسته عامل همان جهانخواران خواهند شد.

سرپرست مدیریت همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه ادیان و مذاهب، درباره عوامل اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی مختلف دیگر، اظهار کرد: افراط‌گرایی، تروریسم، مداخله در امور دیگران، سرکوب و اقتدارگرایی، تبعیض علیه اقلیت‌های دینی و مذهبی و قومی و حاکمیت های به دور از اراده مردم، استبداد و عدم پذیرش دیگران، زندانی کردن و تبعید و شکنجه و اعدام مخالفان سیاسی، ترویج مکتب های خشونت و جهل و تکفیر و عدم پذیرش پیروان مذاهب دیگر از جمله عواملی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند، رهایی از وضعیت کنونی درگیری ها میسر نیست مگر آن که تلاش‌های اساسی از سوی خود کشورهای اسلامی و ملت‌های اسلامی صورت گیرد و تحقق آن به تلاش، صبر و اعتماد زمان‌بر نیاز دارد.

وی با اشاره به پیشنهاداتی برای بیرون رفت از نزاع های درون خانه‌ای، گفت: ایجاد مرجعیت واحد رسیدگی به اختلافات درونی جهان اسلام، رسیدن به خودباوری کافی بر توانایی برطرف سازی مشکلات داخلی و برون رفت از سلطه اجنبی، داشتن مجامع و جمعیت های جهانی و محلی تقریب و گفت‌وگوی میان مذهبی و بین المذاهبی و ادیانی جهت ریشه‌یابی اختلافات و نیز رفع اتهام از مذاهب و ادیان آسمانی که پیام آور صلح و عدالت از جمله اقدامات برای برون‌رفت از نزاع‌های درون‌خانه‌ای است.

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.