مفتی اعظم مصر در فتوایی اعلام کرد تبرک جستن از حرم اولیاء و بزرگان دینی جایز است و برخلاف نظر سلفیها شرک به خداوند نیست.
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از روسیاالیوم، شوقی علام، مفتی اعظم مصر در فتوایی اعلام کرد: تبرک جستن از حرمها هیچ اشکالی ندارد و این مسئله آنگونه که سلفیها یا دیگران ادعا میکنند، شرک به خداوند نیست.
علام که در برنامه نظره در شبکه صدی البلد مصر سخن میگفت، افزود: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی فرمودند: «من شما را از بازدید قبور منع کردم؛ اما اکنون آنها را زیارت کنید».
مفتی اعظم مصر با بیان اینکه میتوانیم قبور را زیارت کنیم و ضریحها بخشی از آن است، تأکید کرد که زیارت از ضریحها مستحب است.
از طرف دیگر، علام با اشاره به اینکه بیشتر کلیساهایی که ساخته شدهاند پس از اسلام بودهاند، گفت که کلیساها از زمان عمرو بن العاص با حمایت دولت در سرزمینهای اسلامی ساخته شدهاند.
مفتی اعظم مصر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قاطعانه معتقدیم که قضاوت برای خداوند متعال است و برای اجرای قضاوت خداوند در زمین، ما به آنچه بیان روشن گفته میشود، نیاز داریم. وی تأکید کرد که گناه، شخص را از دین خارج نمیکند اما باید از خداوند طلب بخشش کرد.
گفتنی است شبههای که امروزه در بین وهابیون رواج دارد از سوی شخصی به نام ابنتیمیه ایجاد شده است، ابنتیمیه علاوه بر حرام و شرک دانستن زیارت قبور پیامبر(ص) و اولیاء الهی، حتی بار سفر بستن جهت زیارت قبر نبی گرامی اسلام را نیز جایز نمیداند.
نقل روایتی از ابوهریره تحت این عنوان که پیامبر(ص) بار سفر بستن را جایز نمیداند مگر بهسوی مسجدالنبی، مسجدالحرام و مسجدالاقصی و نیز ادعای اینکه هر کسی بهسوی بقاع متبرکه جهت زیارت حرکت کند چنین شخصی با عموم مسلمین مخالفت کرده و از شریعت پیامبر(ص) خارج شده است؛ این دو دلیل از ادله ابنتیمیه مبنی بر هتک حرمت زیارت قبور است.
اما از نظر علمای شیعه وقتی به قرآن و سیره اهل بیت(ع) نگاه میکنیم نقطه مقابل این موضوع یعنی مستحب بودن زیارت را در مییابیم و همگان با این امر موافق هستند. بهعنوان نمونه در آیه ۸۴ سوره توبه خداوند وقتی پیامبرش را از ایستادن بر قبور و استغفار برای منافقان و مشرکان نهی میکند مفهوم این آیه چنین است که توقف بر قبور غیر منافق یعنی مؤمنان کار پسندیده و مورد تأیید شارع است.