خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رقابت سخت مسیحیان عراق برای تصاحب کرسی‌های پارلمان

۳۵ نامزد برای به دست آوردن ۵ کرسی‌ پارلمانی سهم مسیحیان عراق در حال رقابتی دشوار با یکدیگر هستند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، ۳۵ نامزد برای به دست آوردن ۵ کرسی‌ پارلمانی سهم مسیحیان عراق در حال رقابت با یکدیگر هستند و این ۵ کرسی در استان‌های بغداد، اربیل، نینوا، دهوک و کرکوک است.

برخی از کاندیداهای مسیحیان به رقابت در قالب ائتلاف‌های انتخاباتی از جمله «حرکت دموکراتیک آشوریان»، «ائتلاف حمورابی»، «ائتلاف بابلیون» تصمیم گرفته‌اند و برخی دیگر نیز ترجیح داده‌اند تا به صورت مستقل وارد کارزار انتخاباتی شوند.

در این میان، رقابت میان نامزدهای برای تصاحب پنج کرسی سهمیه مسیحیان بر سر وعده‌هایی چون نظیر بازسازی شهرها و مناطق آسیب دیده نینوا، موصل، بازپس‌گیری املاک غصب شده، تاکید بر آزادی‌های شخصی و عمومی مسیحیان در جریان است.

در همین ارتباط، یک عضو سابق پارلمان از مسیحیان عراق به العربی الجدید گفت: رقابت میان نامزدها برای کسب کرسی‌های مسیحیان سخت و دشوار خواهد بود و حجم تبلیغات میان نامزدهای ائتلاف‌ها و نامزدهای مستقل کاملا آشکار است.

وی گفت: حرکت بابلیون به رهبری «ریان الکلدانی»، که مورد تحریم وزارت خزانه‌داری امریکا قرار دارد، فعالیت بیشتری در زمینه تبلیغات دارد اما به دلیل مواضع موافق وی در ارتباط با برخی گروه‌های مسلح، از شانس کمتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار است.

این عضو پیشین پارلمان عراق افزود: اغلب نامزدهای مستقل دارای تجربه و شایستگی لازم برای ورود به پارلمان هستند و در صورتی که میزان مشارکت در انتخابات بالا باشد، شانس این افراد برای پیروزی افزایش می‌یابد.

بر اساس قانون انتخابات جدید عراق، این کشور برای سهمیه مسیحیان یک حوزه انتخاباتی واحد تلقی خواهد شد به این معنی که رای‌دهندگان در همه استان‌ها می‌توانند به نامزد مسیحی مورد نظر خود رای دهند اما درخصوص نامزدهای انتخاباتی دیگر این چنین نیست و هر فرد تنها می‌تواند به نامزد موجود در یک حوزه انتخاباتی در استان مورد سکونت رای دهد.

«منار الخوری»، نامزد سهمیه مسیحیان ضمن تاکید مطلب فوق، اظهار داشت: ۷ مسیحی از مجموع ۳۵ نامزد مسیحیان خود را برای انتخابات عراق در استان بغداد نامزد کرده اند.

طبق قانون انتخابات، رای دادن به نامزد مسیحیان تنها محدود به مسیحیان نیست و دیگر شهروندان عراقی نیز می‌توانند به نامزدهای مسیحی رای دهند حتی اگر خارج از استان خود باشد.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق قرار است در ۱۰ اکتبر آتی برگزار شود.

منبع میدل ایست نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.