خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

«مرزبان»، ورود جدی حوزه علمیه خراسان به مباحث فرق و ادیان

مدیر مؤسسه عصر ایمان با اشاره به اینکه کمتر از دو سال آینده به این ظرفیت که حوزه علمیه خراسان نیروهای توانمندی را در بحث فرق و ادیان دارد، بیان کرد: پرداختن به جریانات فرقه‌ای امروز از هر زمان دیگری واجب‌تر و دارای اهمیت بیشتری است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت‌الاسلام مهدی سالاری، مدیر مؤسسه عصر ایمان با اشاره به‌ضرورت تربیت متخصص دینی در عرصه‌ی فرق و ادیان، مطرح کرد: جریانات فرقه‌ای با سه رویکرد « اعتقادی»، «سیاسی» و «اقتصادی» در شرق کشور فعال هستند.

وی بابیان اینکه ضرورت پرداختن به جریانات فرقه‌ای امروز از هر زمان دیگری واجب‌تر و دارای اهمیت بیشتری است، گفت: جریانات فرقه‌ای تلاش می‌کنند تا دین و اعتقاد مردم را از آن‌ها بگیرند.

کارشناس فرق و ادیان، افزود: جریان‌های ضد دینی که امروز با عناوین مختلفی مثل فراماسونری، جریان شیطان‌پرستی و …، در جهان مطرح است تلاش دارد تا دین را از دست مردم دربیاورد و انسان‌ها را بی‌دین کند و یا اگر نمی‌تواند اینگونه تاثیر بگذارد، دین را دست‌کاری کند.

حجت‌الاسلام سالاری با اشاره به اینکه شرق کشور با جریانات فرقه‌ای زیادی مواجه است که در عرصه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند، تشریح کرد: جریاناتی که مباحث عرفان نوظهور و سیر و سلوکی را مطرح می‌کنند به معنای خداباوری استوار هستند نه خدامحوری.

وی ابراز کرد: وقتی در مورد سیر و سلوک و عرفان الهی صحبت می‌کنیم، مراد در اسلام، خدامحوری است که باید به آن پرداخته شود، اما در بحث عرفان‌های نوظهور وقتی در این مورد بحث می شود، بر این عقیده هستند که صرفاً خدا را باور داشته باشید و اینکه خدامحور باشد، لازم نیست و باور به‌تنهایی کافی است.

مدیر مؤسسه عصر ایمان در ادامه بیان کرد: جریانات فرقه‌ای دیگری هستند که رویکردهای سیاسی دارند، بحث سکولار و جدایی دین از سیاست را مطرح می‌کنند و تعریف بهتر آن، انسان به دین نه اینکه دین را از سیاست جدا کنند بلکه دینی در جامعه وجود نداشته باشد.

حجت‌الاسلام سالاری اضافه کرد: بعضی از جریانات فرقه‌ای همانند انجمن حجتیه، شیعه انگلیسی و … عمدتاً رویکرد سیاسی دارند و تلاش می‌کنند که سیاست را از دین جدا کنند و آن را از حکومت فاصله بیندازند.
وی افزود: جریانات فرقه‌ای دیگری با رویکرد اقتصادی همانند جریانات بازاریابی شبکه‌ای به‌صورت هرمی مثل گلدکوئیست، وجود دارند که در شرق کشور فعال هستند.

این کارشناس فرق و ادیان با اشاره به اینکه حوزه علمیه خراسان با برگزاری طرح مرزبان و ورود جدی به بحث فرق و ادیان، گفت: یکی از اهداف در این طرح، تربیت نیروی انسانی متخصص در بحث فرق و ادیان است که با سه رویکرد « نیروی انسانی کافی برای مقابله با جریانات فرقه‌ای که متخصص باشد» و «مبانی دینی قوی داشته باشد» و «فرقه‌ها را به‌صورت کامل بشناسد»، در حال برگزاری است.

حجت‌الاسلام سالاری خاطرنشان کرد: کمتر از دو سال آینده به این ظرفیت که حوزه علمیه خراسان «نیروهای توانمندی را در بحث فرق و ادیان دارد» و همچنین «می‌تواند نیروهای متخصص تربیت کند»، خواهیم رسید.

مدیر مؤسسه عصر ایمان به سرفصل‌های آموزشی این طرح اشاره و ابراز کرد: تاکنون مباحثی همچون عرفان‌های نوظهور، مسیحیت تبشیری، جریان مدعی دروغین احمدالحسن و جریان تکفیری‌ها، هرکدام به‌صورت جداگانه در ۱۶ جلسه ضبط و بارگذاری شده و عناوین دیگری مثل جریانات انجمن حجتیه، شیعه انگلیسی و آتئیست ها نیز، به‌عنوان مباحث تکمیلی در مرحله دوم ضبط و در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

شایان‌ذکر است، نخستین دوره‌ی مجازی «طرح مرزبان» با چهار سرفصل به‌صورت رایگان در دسترس طلاب قرارگرفته است و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی https://marzban.lms2.hozehkh.com از آن‌ها استفاده کنند.

منبع حوزه
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.