خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دانشگاه ادیان و مذاهب نقش ویژه‌ای در تعمیق روابط ایران و ارمنستان دارد

در کشتار مسیحیان بسیاری از مسلمانان با آغوش باز ارامنه و مسیحیان را پذیرفتند و ما هیچ وقت این محبت مسلمانان را فراموش نخواهیم کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در این دیدار آرسن آواگیان با ابراز خوشحالی از حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب و دیدار با حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب گفت: در مورد شهر قم و دانشگاه ادیان و مذاهب بسیار شنیده بودم و امروز افتخار این را دارم در اولین سفر کاری خود به عنوان سفیر کشور ارمنستان در جمهوری اسلامی ایران به این  شهر که پایتخت معنوی ایران است آمده‌‌ام و در دانشگاه ادیان و مذاهب حضور دارم.

سفیر کشور ارمنستان افزود؛در بدو ورود به دانشگاه ادیان و مذاهب احساس بسیار خوبی به من دست داد و زمانی که از کتابخانه این دانشگاه بازدید کردم و دیدم که در این کتابخانه کتاب‌های همه ادیان و مذاهب وجود دارد بر اشتیاق من جهت ارتباط بیشتر با این مرکز علمی افزوده شد و بسیار علاقه‌مند شدم که ارتباط  این کتابخانه تخصصی را با کتابخانه‌های ارمنستان برقرار نماییم.

آرسان آواگیان با دعوت از حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب برای سفر به ارمنستان گفت: بدون هیچ شک و تردیدی می‌خواهیم روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را پیش برده و استحکام بخشیم و در این میان شهر قم و دانشگاه ادیان و مذاهب می‌تواند نقش ویژه‌ای در تعمیق روابط  ایران و ارمنستان داشته باشد.
وی با تشکر از جمهوری اسلامی ایران به جهت اتخاذ مواضع منطقی در مورد ارمنستان خاطر نشان کرد؛ ارامنه ایران سال‌هاست  که در کمال آزادی در ایران زندگی می‌کنند و در ایران هیچ شهروند ارمنی بخاطر مذهب و ملیت تحت فشار نیست و ارامنه ایران می‌توانند پل ارتباطی خوبی بین دو کشور باشند.

سفیر کشور ارمنستان با بیان این‌که روابط ایران و ارمنستان قدمت هزاران ساله دارد و این ارتباط نشات گرفته از رابطه دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است ادامه داد؛ مسیحیت احترام خاصی به اسلام قائل است و ما در تاریخ داریم زمانی که پیامبر اسلام ظهور کرد و هنوز دین اسلام جهانی نشده بود، دو تن از علمای بزرگ مسیحی این فرستاده خدا را به عنوان روح خدا و پیامبر خدا پذیرفتند.
آرسان آواگیان ادامه داد؛ اسلام و مسیحیت نه تنها از لحاظ جغرافیایی با هم همسایه بوده‌اند بلکه نسبت به هم شناخت واقعی نیز دارند و امروزه مسیحیان زیادی در جوامع مسلمانان زندگی می‌کنند و درب خانه مسلمانان همیشه به روی مسیحیان باز بوده است.

سفیر کشور ارمنستان افزود؛ در کشتار مسیحیان بسیاری از مسلمانان با آغوش باز ارامنه و مسیحیان را پذیرفتند و ما هیچ وقت این محبت مسلمانان را فراموش نخواهیم کرد.

آرسان آواگیان با اشاره به کمک‌های جمهوری اسلامی ایران برای بازسازی مساجد و اماکن تاریخی کشور ارمنستان گفت: با کمک جمهوری اسلامی ایران و با نظارت متخصصین ایرانی این مساجد به کانون‌های فعالی تبدیل شده‌اند که این امر برای کشور ارمنستان بسیار حائز اهمیت است.

وی همچنین با ارائه گزارشی از ارتباط مراکز علمی و فرهنگی ارمنستان با ایران افزود؛ دانشگاه‌های ارمنستان با بسیاری از دانشگاه‌های ایران تفاهم نامه همکاری‌های علمی امضاء نموده‌اند و بسیار علاقه‌مند هستیم با دانشگاه ادیان و مذاهب،که یکی از معتبرترین دانشگاه‌های ایران است، تفاهم‌نامه همکاری امضاء کنیم.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب با خوش آمدگویی به سفیر ارمنستان و هیئت همراه گفت: مسیحیت و اسلام از لحاظ مکانی و زمانی با هم همسایه هستند و در قرآن کریم از امت حضرت عیسی (ع) به نیکی یاد شده است و احترامی که مسلمانان برای حضرت مریم (س) و عیسی مسیح(ع) قائل هستند بی نظیر است و ما شاهد هستیم که مسلمان بعد از نام مبارک حضرت زهرا(س) بیشترین نامی را که برای دخترانشان انتخاب می‌کنند نام مریم مقدس است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد؛ ارامنه یک ملیت و دین بسیار دلبسته به ایران هستند و در تمام حوادث سخت در کنار ایران بوده‌اند و امروز نیز ارتباط بسیار خوب و مستحکمی با جمهوری اسلامی ایران دارند و این ارتباط دارای قدمت تاریخی است و برای اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شهدای گرانقدری تقدیم انقلاب نموده‌اند و ارمنی‌های ایرانی مقیم آمریکا لابی بسیار قدرتمندی را برای جمهوری اسلامی ایران تشکیل داده‌اند و ما با مردم ارمنستان و دولت‌هایی که با رای مردم بر سر کار آمده‌اند هیچ مشکلی نداشته و نداریم.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به ارتباط بسیار خوب و دوستانه خود با رهبر ارامنه ایران گفت: با تاریخ ارمنستان آشنایی کامل دارم و چندین بار به این کشور سفر کرده‌ام و با رهبران این کشور دیدار داشته‌ام و به این کشور و مردم آن احترام ویژه‌ای قائل هستم.دانشگاه ادیان و مذاهب حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب ادامه داد؛، ما هیچ وقت ارمنی کشی نکردیم و در هیچ زمانی بنایی بر قطع روابط با ارمنستان نداشتیم اما بخاطر روابط نزدیک‌ خود با ارمنستان بسیار تحت فشار قرار گرفتیم، خیلی‌ها در جهان تحمل این روابط نزدیک ما با شما را نداشتند و فهم این جمله برای خیلی از کشورها سخت و دشوار است که دوستی ما با ارمنستان علیه هیچ کشوری نیست و هر کشوری ممکن است با برخی کشورهای دیگر اختلافاتی داشته باشد و دوستی با آن کشور به معنی این نیست که ما در مسائل و گرفتاری کشورها با همدیگر دخالتی داریم .
وی در این زمینه ادامه داد، دولت ترکیه مشکلاتی با ارمنستان دارد ولی ما ارتباط بسیار خوبی با ترکیه نیز داریم همانطور که با ارمنستان هم ارتباط خوبی داریم و مسائل شما با ترکیه به خود شما ارتباط دارد و بطور کلی مسائل داخلی کشورها به خودشان مربوط است و ما ارمنستان را  یک دوست استراتژیک خود می‌دانیم .
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به حضور وتحصیل بیش از ۱۶ هزار دانشجو از ۳۵ کشور جهان در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: همه کشورها برای شناخت دین خود دانشگاه دارند ولی دانشگاهی که همه ادیان جهان در آن بررسی و مورد مطالعه قرار بگیرد فقط در ایران و دانشگاه ادیان و مذاهب است و ما در این دانشگاه آماده پذیرش دانشجویان ارمنی نیز هستیم.
وی با اعلام این‌که بیش از ۵۰۰ هیئت خارجی از دانشگاه ادیان و مذاهب بازدید کرده‌اند گفت: رواابط بین الملل این دانشگاه بسیار فعال است و با اکثر  سفرای کشورهای جهان در دانشگاه ادیان و مذاهب به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم و همچنین دوره‌های مشترک بسیاری را با دانشگاه‌های معتبر جهان برگزار کرده‌ایم و آمادگی داریم ارتباط خود با دانشگاه‌ها و مراکز علمی ارمنستان را گسترش دهیم.
لازم به توضیح است در این دیدار که در محل دفتر رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد مهدی تسخیری معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب،گالیپ گریگوریان دبیر دوم سفارت ارمنستان در جمهوری اسلامی ایران و حجت الاسلام والمسلمین حامد شاه‌رفعتی مدیر کل امور بین الملل دانشگاه نیز حضور داشتند.

سفیر کشور ارمنستان

منبع روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.