خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

متاورس Metaverse چگونه دین و مذهب را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد؟

متاورس در کنار پیشرفت‌هایی که به ارمغان می‌آورد خطراتی نیز برای انسان دارد. مثلا باورهای انسانی، ارزش‌های اخلاقی و مذهب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هوش مصنوعی تعیین می‌کند چه تعداد، سنت‌های آینده را درک کنند. تصمیم در مورد اینکه عیسی چگونه خواهد بود، بودا چه خواهد گفت، چگونه اسلام منتقل می شود و… همه توسط افراد یا برنامه‌هایی به دور از هر کلیسا، کنیسه یا مسجد مشخص می شود.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)- ما در عصر کنونی با پرسش جدی مواجه هستیم؛ متاورس Metaverse چگونه دین را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد؟

تصور کنید در طول هفته مقدس به کلیسا می‌روید. شما در یک ساختمان یا در فضای مجازی جمع نشده‌اید، در کنار هم هستید در حالی که عیسی صلیب را حمل می‌کند، پشت سر او راه می‌روید، یا در محضر موسی و مریم نشسته‌اید و به سخنان آنان گوش می‌کنید. به متاورس مذهبی و آنچه ممکن است در آینده ای نه چندان دور امکان پذیر باشد خوش آمدید.

what-is-metaverse
<a data ail=114446 target= self href=httpsadyannewscom123101نخستین متاورس اسلامی جهان پیوند فناو >متاورس<a> و <a data ail=114446 target= blank href=httpsadyannewscoms=D8AFDB8CD986 title=جستجوی کلید واژه دین>دین<a>

اما متاورس چیست؟

متاورس (به انگلیسی: Metaverse) به معنای واقعیت مجازی سه بعدی است که در آن افراد وارد جهان‌های مختلفی می‌شوند که به طور یکپارچه به هم مرتبط هستند. مارک زاکربرگ، مدیر فیس بوک و این پروژه می‌گوید: « شما تقریباً قادر خواهید بود هر کاری را که تصور کنید انجام دهید.» ایده تحقق بخشیدن به هر چیزی که انسان می‌تواند تصور کند، همانقدر وحشت را به همراه دارد که شگفتی!

برای کسانی از ما که خود را مذهبی می شناسیم، یا به آینده دین اهمیت می‌دهیم. متاورس پیامدهای دراماتیکی دارد که باید همه ما را وادار کند که نقش خود را در شکل دادن به جهان‌های درون دنیایی که در حال خلقت است بررسی کنیم.

توسعه متاورس به نفع یا ضرر مذهب است؟

متاورس به سرعت شگفتی ملاقات با عیسی، یا موسی یا بودا مورد توجه قرار خواهد گرفت. با این حال، مکان، ظاهر و حتی سخنان این شخصیت‌های مذهبی توسط مکانیزمی انسانی یا هوش مصنوعی برنامه‌ریزی می‌شود. بنابراین یک برنامه کامپیوتری تصمیم می‌گیرد که دین و سخنان دینی به چه شکل و محتوایی به مردم عرضه شود. تصمیم در مورد اینکه عیسی چگونه خواهد بود، بودا چه خواهد گفت، چگونه اسلام منتقل می شود و… همه توسط افراد یا برنامه‌هایی غیر از هر کلیسا، کنیسه یا مسجد مشخص می‌شود.

what-is-metaverse
آینده <a data ail=114446 target= blank href=httpsadyannewscoms=D8AFDB8CD986 title=جستجوی کلید واژه دین>دین<a> و مذهب در سایه <a data ail=114446 target= self href=httpsadyannewscom123101نخستین متاورس اسلامی جهان پیوند فناو >متاورس<a>

همانطور که ما ورود به متاورس را تصور می‌کنیم، باید تجربه آسیب روحی و روانی را که افراد قبلاً به خاطر حملاتی که بر اساس هویت مذهبی، نژاد، جنسیت یا گرایش جنسی به آنها وارد می‌شود را در نظر داشته باشیم. کافی است که قدرت یهودستیزی، اسلام هراسی یا حملات نژادپرستانه را در صورت مسلح شدن به تمام قدرت به هم پیوسته و فراگیر متاورس تصور کنید.

از طرفی بخشی از آنچه ایمان به ما ارائه می‌دهد، کیهان شناسی و اخلاقی است که زیر بنای درک ما از این جهان است. این تهدید وجود دارد که این محیط جدید ممکن است جایگزینی فریبنده برای «پادشاهی خدا در زمین و آسمان» شود. شان پوری، سرمایه‌گذار فناوری، معتقد است که متاورس یک مکان نیست، بلکه درعوض، لحظه‌ای در زمان است که ارزش زندگی دیجیتالی ما بیشتر از زندگی فیزیکی‌مان است.» اهمیت حصول اطمینان از اینکه اینترنت و متاورس مکان‌هایی هستند که ارزش توجه و حضور ما را دارند، تابع اخلاقیات هستند و سنت‌های ما را منعکس می‌کنند، اهمیت بیشتری می‌دهد.

پس آیا می‌توان با قاطعیت گفت که متاورس در راستای تبلیغ مذهب نیست؟

البته این بدین معنا نیست که متاورس یک پدیده منفی است، برای همه ما مهم است که از خطرات آن آگاه باشیم،. شریل کانتی، مبتکر فناوری نسبت به آینده دین در فراجهان خوش بین است: « ما در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن می‌توانید با هزاران یا حتی میلیون ها نفر هم عقیده با خود ارتباط برقرار کنید. تعامل در یک ساختار فرا وجهی حول ایمان و معنویت از نظر ایجاد حس پیوند، قوی‌تر خواهد بود.»

با وجود افراد مذهبی، معنوی و اخلاقی در کنار میز، ما می‌توانیم فراجهانی ایجاد کنیم که به جوامع امکان می‌دهد در فضایی آرام دور هم جمع شده و به تعامل و گفت و گو بپردازند.

خبرنگار مریم عابدینی
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.