خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ببینید | کلیسای مخفی در خانه تاریخی

ارامنه و مسیحیان ایرانی در قسمتی از تاریخ سرزمینمان با محدودیت هایی برای برگزاری مراسم مذهبی و حضور در کلیساها مواجهه بودند. ساخت کلیساهای مخفی از نمونه اقدامات ارامنه در ایران محسوب می شود. نمونه آن را باهم مشاهده کنیم.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مشهور است با به قدرت رسیدن نادرشاه افشار شرایطی پدید آمد تا برای رفتن ارامنه به کلیساها محدودیت هایی ایجاد شود. محدودیت ها باعث شد تا ارامنه نتوانند برای برگزای مراسم مذهبی خود به کلیسا بروند. خانه تاریخی سوکیاس از نمونه کلیساهای خانگی ارامنه در آن هنگام محسوب می شود.

ردپای نادرشاه را در کدام آثار تاریخی اصفهان دیده‌اید؟ مثال اول: تابلوی جنگ کرنال در کاخ موزه چهلستون. مثال دوم: ساخت نمازخانه‌ای در یکی از قدیمی‌ترین و اسرارآمیزترین خانه‌های جلفای نو؛ خانه‌ای که گفته شده قدمتش به دوران شاه عباس اول می‌رسد و از دوران افشاریه، زندیه و قاجار هم یادگارهای مختلفی دارد. داستان ناگفته جذابی که در ویدیو روایت شده را ببینید و از ردپاهای دیگر نادرشاه در اصفهان مطلع شوید.

اصفهان به عنوان موزه ای بزرگ از آثار تاریخی ادوار مختلف، در دل خود تعداد زیادی خانه های قدیمی و تاریخی را جای داده است. برخی از این خانه ها از بین رفته اند اما باقی آنها با قدرت پا بر جا هستند و در میانشان تعدادی  با تغییر کاربری به زندگی خود ادامه داده اند.
خانه سوکیاس یکی از همین خانه ها است. این خانه به واسطه ارزش هنری و معماری چشم نوازش، شکوه و جلالش را حفظ کرده است و با معماری تلفیقی اسلامی-مسیحی خود همچنان مورد توجه بسیاری از گردشگران و علاقه مندان به بناهای تاریخی است. این سبک معماری، جلوه خاصی به خانه سوکیاس داده و خوشبختانه در منطقه ارمنی نشین جلفا، خانه ها به شکل قدیمی خود حفظ شده اند.
خانه تاریخی سوکیاس
با اینکه تاریخ دقیقی از ساخت این خانه در دست نیست، اما آبراهام کورگیان، نقاش نامدار ارمنی، اظهار می دارد این خانه در زمان حکومت شاه عباس صفوی، یعنی در سال ۱۶۵۵ میلادی ساخته شده است. در دهه ۱۳۵۰ خورشیدی نیز بررسی هایی روی بنا و یادگاری های نوشته شده بر دیوارهای آن نشان داد، قدیمی ترین نوشته مربوط به سال ۱۷۱۲ میلادی می باشد.
خانه سوکیاس در سال ۱۳۵۳ خورشیدی با شماره ۹۹۴ به ثبت ملی رسیده است.
فرآوری: محمد پناه زاده
منبع صفحه اینستاگرامی esfahan iran world
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.