خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مرمت و بازگشایی کلیسای باستانی بیزانسی در نوار غزه

بقایای یک کلیسای باستانی بیزانسی متعلق به قرن پنجم روز دوشنبه در غزه پس از یک پروژه بازسازی سه ساله بازگشایی شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، بقایای این کلیسای باستانی و گورستان مجاور آن، به وسعت ۸۰۰ متر مربع نخستین بار در سال ۱۹۹۷ در جبلیه در شمال غزه کشف شد.

این کلیسا مزین به موزاییک‌هایی است که تصاویر جانوران مختلف، صحنه‌های شکار و مناظر درختان نخل را به نمایش می‌گذارد. به گفته باستان‌شناسان، بخشی از این موزاییک‌ها توسط اعضای مسیحی جریان شمایل شکن که به خصوص در قرن هشتم میلادی در امپراطور روم شرقی رواج پیدا کرد تخریب شده‌اند.

به گفته وزارت گردشگری نوار غزه، دیوارهای اصلی کلیسا با متون مذهبی نگاشته شده به یونانی باستان تزیین شده است. این نوشته‌ها مربوط به دوران امپراتور تئودوسیوس دوم است که از سال ۴۰۸ تا ۴۵۰ میلادی فرمانروای بیزانس بود.

مراسم بازگشایی این مجموعه با حضور مسئولان حماس و اسقف اعظم الکسیوس طبریاس، که بالاترین مقام ارشد روحانیت در منطقه است انجام شد. اسقف اعظم در این مراسم ضمن یادآوری تاریخ طولانی مسیحیت در نوار غزه تصریح کرد که رهبانیت در این منطقه از سال ۲۸۰ میلادی تا کنون رواج داشته است.

با این حال و با وجود اعلام همبستگی مسئولان حماس با «برادران مسیحی»، تعداد مسیحیان در نوار غزه رو به کاهش است چرا که بسیاری از آنان به خصوص پس از به قدرت رسیدن حماس در سال ۲۰۰۷ این منطقه را ترک کرده‌اند.

به گفته مقامات محلی کلیسا، تنها حدود هزار مسیحی در این منطقه زندگی می‌کنند، در حالی که تعداد آنها پیش از سال ۲۰۰۷ به بیش از هفت هزار نفر می‌رسید.

این بازسازی توسط سازمان فرانسوی «پرمیر اورژانس انترناسیونال» با هزینه تقریبی ۲۵۰ هزار دلار صورت گرفته است و شورای فرهنگی بریتانیا نیز در این پروژه همکاری داشته است.

نوار غزه با بیش از دو میلیون جمعیت از سال ۲۰۰۷ تاکنون تحت محاصره اسرائیل است.

منبع یورونیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.