خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چرا تخم‌مرغ‌ها به نماد عید پاک تبدیل شدند؟

عید پاک یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های دینی مسیحیان است که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان جشن گرفته می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان‌نیوز)؛ عید پاک یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های دینی مسیحیان است که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان جشن گرفته می‌شود. این عید مقارن است با رستاخیز حضرت مسیح و در نتیجه، به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین نماد ادیان در جهان، در ماه آوریل جشن گرفته می‌شود. تخم‌مرغ یکی از اصلی‌ترین نمادهای این عید است و ما قصد داریم در ادامه این مطلب، علت این امر را توضیح دهیم.

چه ارتباطی بین تخم‌مرغ و عید پاک وجود دارد؟

تخم‌مرغ بیش از ۱۰۰۰ سال است که به عنوان نمادی از عید پاک معرفی شده است. با این حال، باستان شناسان و نمایندگان کلیسا در خصوص منشأ ورود تخم‌مرغ به آیین‌های مذهبی عید پاک با یکدیگر اتفاق نظر ندارند. واقعیت این است که در انجیل به ندرت به تخم‌مرغ اشاره شده است. حتی مسیحیت، بر خلاف آیین‌های باستانی دیگر، تخم‌مرغ را نماد باروری نمی‌داند. در نتیجه ورود تخم‌مرغ به این عید مذهبی، به واسطه باورهای دینی و یا اشارات مستقیم دین مسیحیت نبوده است.

مطالعات اندیشمندان نشان می‌دهد که اولین ارتباطات میان عید پاک و تخم‌مرغ از قرن دوازدهم میلادی آغاز شده است. مسیحیان پیش از عید و به مدت چهل روز روزه‌داری می‌کنند. این بازه روزه‌داری، در جمعه نیک (که آخرین جمعه پیش از عید است) به پایان می‌رسد.

در این مدت، خوردن گوشت و فراورده‌های گوشتی ممنوع است. در آن زمان، مصرف تخم‌مرغ نیز به عنوان “گوشت مایع” ممنوع بوده است. از سویی دیگر تخم‌مرغ منبع غذایی رایجی در فصل بهار است. مسیحیان در قرن دوازدهم، تخم‌مرغ‌های مزارع خود را در روز عید به کلیسا می‌بردند تا متبرک شود و سپس آن را با شکم خالی می‌خوردند. به نظر می‌رسد که این اتفاق، کم‌کم تخم‌مرغ را به نمادی از عید پاک تبدیل کرده است.

عید پاک مسیحیان
چرا تخم‌مرغ‌ها به نماد عید پاک تبدیل شدند

مسیحیان و باورهایشان در عصر حاضر

تخم‌مرغ عید پاک در دنیای مدرن، بیشتر شبیه به یک نماد جذاب برای کودکان است. یک داستان کودکانه و افسانه‌ای وجود دارد که خرگوش عید، در روزهای قبل از عید، تخم‌مرغ‌هایی را در گوشه و کنار باغ یا خانه قایم می‌کند.

کودکان در روز عید می‌توانند این تخم‌مرغ‌ها را به عنوان جایزه خود پیدا کنند. به همین خاطر است که در روزهای منتهی به عید پاک، شکلات‌های رنگارنگ با شکل تخم‌مرغ در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند.

در روز عید، پدر و مادرخوانده نوزادان تازه متولد شده نیز دوازده تخم را با رنگ‌های مختلفی تزئین می‌کنند. مسیحیان آلمان معتقد هستند این دوازده تخم‌مرغ نماد دوازده قبیله اسرائیل هستند و هر رنگ نشان‌دهنده یک نعمت متفاوت است.

سپس در روز عید، پدرخوانده نوزاد را به سر میز می‌آورد و نوزاد یک رنگ تخم‌مرغ را انتخاب می‌کند. این انتخاب نشان‌دهنده نعمتی است که در آن سال از سوی پدرخوانده و مادرخوانده به زندگی نوزاد سرازیر می‌شود.

در آخر…

عید پاک به عنوان عید مسیحیان، یکی از نمادهای مذهبی شناخته‌شده در جهان است. مسیحیان در این روز به کلیسا می‌روند و ضمن نیایش از دستان کشیش یک تخم‌مرغ قرمز رنگ را دریافت می‌کنند که نشان‌دهنده تابوت عیسی مسیح است.

بسیاری تخم‌مرغ عید پاک را نماد زایش می‌دانند. این در حالی است که اندیشمندان معتقد هستند هیچ ارتباطی میان مسیحیت، کلیسا، تخم‌مرغ و عید پاک وجود ندارد. با این حال دلیل استفاده از تخم‌مرغ به عنوان نماد عید پاک هر چه که باشد، کودکان را در این تعطیلات خرسند می‌سازد!

منبع BR24
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.