خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اختلاف افکنی خواسته دشمن است/ مشکل جدی وهابیت با قبور ائمه(ع)

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان وحدت مسلمانان را عامل هراس دشمن عنوان و تأکید کرد: دشمن و وهابیت به دنبال ایجاد اختلاف بین مسلمانان است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، تقریباً یک قرن از تخریب قبرستان مهم بقیع می‌گذرد بارگاهی که چندین امام معصوم (ع) و صلحای غیر معصوم اسلام در آن دفن بوده و تفکر وهابیت برای اختلاف افکنی با درک کارکرد آن در وحدت شیعیان دنیا، وجود آنها را بر نتابید. برای بررسی این رویداد در سالگرد تخریب قبرستان بقیع با حجت‌الاسلام عباس عبدالهی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان و مدرس حوزه و دانشگاه به گفتگو نشستیم این گفتگو در حاشیه برگزاری مراسم سالگرد تخریب قبرستان بقیع در شهرستان شاهرود رقم خورد.

در ابتدا پیرامون تخریب بقیع بگویید

ابتدا باید بابت حب اهل بیت (ع) که در دل داریم خدا را شاکر باشیم زیرا اتصال به معصومان (ع) از آن دست نعماتی است که خدا در طول تاریخ به خواص امت مسلمان داده است و امثال عمار، اباذر و سلمان‌ها افتخار معیت اولیای الهی را داشته‌اند و ما نیز باید خدا را شکر کنیم که نسل به نسل پای منبر علما و صلحا و با حب اهل بیت (ع) زندگی کردیم و چراغ مجالس اهل بیت (ع) نسل به نسل در تشیع خصوصاً ایرانی با قوت و شدت بیش از پیش در حال انتقال است.

این روزها مصادف با یک مناسبت اسفناک است و آن هم اینکه صد سال قبل تخریب قبور ائمه (ع) و اولیای الهی غیر معصوم در قبرستان بقیع حادث شده است. این واقعه که به نام شجره خبیث وهابیت انجام شده، باید برای ما درس‌هایی داشته باشد.

امروز باید ذهنمان را به این موضوع سوق دهیم که قبور مطهر ائمه (ع) چه کار با شجره وهابیت داشته و در واقع بودن آنها چه ضرری به حال آنان داشته و چرا در این خط فکری و فرهنگی و امروز با ابعاد بین‌المللی و سیاسی، مقوله زیارت قبور آل الله و اولیای خدا مورد انکار و تکفیر و تخریب قرار می‌گیرد؟

اگر اینگونه با مسئله‌های جهان اسلام برخورد کردیم شاید به مدار دغدغه حضرت ولی عصر (عج) نزدیک شدیم ولی اگر با هم نشست‌هایی برگزار کردیم و روضه‌ای خواندیم و بعد متوجه مسئله‌ها نشدیم و در پی آن متوجه تکلیف خودمان در برابر مسئله وهابیت نشدیم، آن زمان خدای ناکرده ممکن است مصداق آن اصحابی بشویم در دور حسن بن علی (ع)، امام حسین (ع) که با تمام محبتشان به این انوار مقدسه، بار حضرات معصومان شدند و هزینه‌های زیادی برای ولی خدا درست کردند.

البته این روزها هم درباره این افراد صحبت می‌شود

بله و البته برخی که حکایت رجال سیاسی و اجتماعی ما را در این سه، چهار دهه می‌بینند برایشان قابل هضم نیست در حالی که موارد بسیاری از مصداق چهره به چهره کنار رسول الله (ص) و علی (ع) را می‌توان نام برد.

امروز دشمنان بر همین موضوع تکیه دارند و مصداق آن هم فضای مجازی و سایبری است که هویت همه ما را هم مجازی کرده است که در فکر و دل‌ها می‌چرخد.

امروز به چنین وضعیتی رسیده‌ایم که فرزندان ما را هم حتی فضای مجازی تربیت می‌کند نوجوانان دهه ۹۰ با نوجوانان دهه ۵۰ و ۶۰ تفاوت‌های بسیاری دارند، ما فکر می‌کنیم که فرزندانمان را تربیت می‌کنیم اما اینگونه نیست.

این مشکلات امروز از کجا ریشه زده است؟

در واقع این‌طور بپرسیم که مشکل وهابیت با قبور و زیارت آل الله (ع) چیست و چرا کوتاه نمی‌آیند و چرا این خط از بین نمی‌رود؟ و روز به روز شاهد هستیم که گروه‌هایی در همین منطقه خاور میانه شکل می‌گیرد که یک چیزهایی از وهابیت دارند اما می‌خواهند پدیده شهادت طلبی را در بین نیروهای پارتیزان و جنگجویان بقبولانند لذا نشان می‌دهد که خط وهابیت مدام در حال تغییر و به روز شدن است در حالی که اصلاً مقوله شهادت در اساس وهابیت وجود نداشت لذا باید از خودمان بپرسیم که این سلفی جهادی چیست که در حوزه خاورمیانه و منطقه شکل گرفته و از طالبان افغانستان شروع شد؟

این گروه‌ها ملغمه‌ای از افکار وهابیت با چیزهایی جدید که پایه گذار شبکه خبیث داعش شد و چقدر کشته از امت اسلام شیعه و سنی گرفت و چقدر قبور اصحاب اولیای الهی و قبور فرزندان اباعبدالله (ع) در شام و عراق تخریب شد اینها با ناموس شیعه و سنی چه کردند که اخبار آن در تمام دنیا پخش شد و مردم دیدند که اینها چه انسان‌هایی هستند که با هیچ خط قرمز اجماعی شیعه و سنی هم تطابق ندارند زیرا نه سنی هستند و نه شیعه.

تا زمانی که بگویند امام صادق (ع) در زمان حیاتش کرسی درس داشت، مثل مجتهدان در مسجد می‌نشست، چهار هزار شاگرد تربیت می‌کرد و ایشان کارشان تدریس بود و این تنها تصویری است که از آن حضرت برای ما ساخته‌اند، آیا اگر گفته شود امام صادق (ع) مرد تشکیلات سازی و مبارزه بود کسی قبول می‌کند؟ این امام صادق (ع) با آن تصویری که ما می‌دانیم متفاوت است.

اما در مدارس عمدتاً همین‌ها به ما آموزش داده شد

موسی بن جعفر (ع) یک پارتیزان سیاسی و نظامی بود و هارون‌الرشید نمی‌توانست حتی مکان ایشان را تشخیص دهد و هر بار یک جایی زندگی می‌کرد اما آن تصویری که ما از ایشان می‌دانیم امام زندانی است نه امام مبارز با سیستم اجتماعی پیچیده هارون‌الرشید!

اگر اولیای الهی مطابق واقعیت تفسیر بشوند واقعیت حسن بن علی (ع) در دوران بعد از علی (ع) را مردم بدانند موضوع تفاوت دارد. ما امام حسن (ع) را خیلی مبارز و کربلایی نمی‌دانیم و فقط از ایشان کرم به فقرا، چهره زیبا و … به یاد داریم و حتی برخی عامدانه برخی واژگانی مانند صلح را هم به ایشان نسبت دادند در حالی که این امام راهبرد مبارزه با طاغوت زمان را تغییر داد.

آیا امام حسن (ع) صلح با معاویه کرد؟ قطعاً به شواهد تاریخی تهمت به ایشان است. حسن بن علی (ع) آتش بس موقت امضا کرد و بعد هم تعهد گرفت تا این تعهدها سبب شود کوفه زمانی که یزید لشکر کشی به سمت امام حسین (ع) کرد، آتش بگیرد و از میانش ۷۲ یار برای امام حسین (ع) پیدا شود تا کاری کنند که شیعه هنوز آثار آن را می‌بیند.

اهمیت این موضوع را در چه می‌بینید؟

قطعاً زمانی که اینها مشخص شود دیگر کسی نمی‌گوید که سلاله طاهر رسول الله (ص) بر سر قدرت جنگ داشت بلکه می‌گویند ایشان برای امر به معروف و نهی از منکر و برای پاک ماندن خلافت رسول الله (ع) بر خلیفه فاسد قیام کرد. لذا موسی بن جعفر (ع) همانطور که ذکر شد اهل شبکه کردن یاران اسلام در تمام بلاد اسلامی و شام و ایران و ایجاد کننده شبکه وکالت بودند یعنی کسانی که نیابت در امور دارند، توسط امام جعفر (ع) پایه گذاری شد تا شیعیان هم سوالات شأن و هم پیام امام را دریافت می‌کردند و هم هویت اجتماعی شأن از بین نرفت اما می‌خواهند که ما ایشان را امام زندان بدانیم.

ائمه دو کار بزرگ کردند که یکی بیمه کردن تشیع با مجموعه معارفی بود که سینه به سینه به ما منتقل کردند تا شیعه دچار انحراف نشود و پیام اسلام ناب (ع) به ما رسیده است.

کار دیگری که ائمه کردند این بود که شیعه را به عنوان یک بدنه اجتماعی در شهرهای مختلف بلاد اسلامی با هم شبکه کردند و با اصل بنیادین ولایت آنها را همراه ساختند و مغز رابطه ولایت مؤمنان اتصال با حجت خدا است لذا اهل بیت (ع) شیعیان را با شبکه کردن ولایی از مضمحل شدن در تاریخ نجات دادند.

امروز یک برادر عراقی با وجود مشکلات اقتصادی، زندگی اش را در اختیار زائر ایرانی اربعین می‌گذارد و این همانچیزی است که وهابیت با آن مشکل دارد.

و در خاتمه؟

قائله شبکه وهابیت تمام نخواهد شد تا وقتی که شیعه با اعتقاد به امام زمان (عج) زندگی می‌کند. مکتب اسلام و این هویت اجتماعی گلوی تمام معاویه‌ها و یزیدها و قدرتمندان سیاسی و اقتصادی تاریخ را در تمام برهه‌ها گرفته است و همه می‌ترسند و به همین دلیل است که میلیاردها دلار هزینه می‌کنند تا در شیعه انحراف بیفتد امروز دیگر خیلی دعوای شیعه و سنی به لحاظ فرهنگی و فکری از ما کشته نمی‌گیرد بلکه دعوای شیعه با شیعه کشته می‌گیرد.

منبع مهر
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.